لبه تکنولوژی

January 11, 2023
14:16 چهارشنبه، 21ام دیماه 1401
کد خبر: 142228

اسپیس‌اکس ماهواره‌های وان‌وب رقیب استارلینک را به هوا پرتاب می‌کند

شرکت اسپیس‌اکس گروهی از ماهواره‌های اینترنتی شرکت ارتباطات وان‌وب (OneWeb) ارائه دهنده انگلیسی اینترنت ماهواره‌ای و از رقبای استارلینک،‌ را به فضا پرتاب می‌کند. پرتاب ماهواره‌ها به صورت زنده از کانال یوتیوب اسپیس‌اکس پخش می‌شود.
موشک فالکون ۹ با ۴۰ ماهواره پهن‌باند وان‌وب قرار است حدود ساعت هشت و پانزده دقیقه صبح سه‌شنبه ۲۰ دی ماه به وقت تهران از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral Space Force Station) ایالت فلوریدای آمریکا به مدار پایینی زمین پرتاب شود.
 
وان‌وب شرکت انگلیسی ارائه دهنده اینترنت ماهواره‌ای و یکی از رقبای استارلینک، پروژه اینترنت ماهواره‌ای اسپیس‌اکس است. با اینکه دفتر مرکزی این شرکت در لندن واقع شده اما کارخانه تولید موشک آن با همکاری شرکت ایرباس در ایالت فلوریدای آمریکا است.
 
پخش زنده پرتاب در کانال یوتیوب اسپیس‌اکس و پانزده دقیقه پیش از پرتاب آغاز می‌شود.
 
اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، فالکون ۹ هشت دقیقه پس از پرتاب در جایگاه شماره یک کیپ کاناورال به زمین می‌نشیند.
 
اسپیس‌اکس اولین تولیدکننده موشک‌های قابل استفاده مجدد است و این دومین پرواز این موشک به‌خصوص محسوب می‌شود. پرتاب قبلی این موشک در ماموریتی که برای ناسا انجام گرفت، روباتیک CRS-26 را در روز ۲۶ نوامبر ۲۰۲۲ به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد. قسمت بالایی فالکون ۹ پس از جدا شدن از موشک اصلی ۴۰ ماهواره وان‌وب را به مدار پایینی زمین می‌رساند.
 
شرکت وان‌وب در حال ایجاد یک شبکه ۶۴۸ ماهواره‌ای برای ارائه اینترنت به مشتریان سراسر جهان است. این شرکت تا به امروز ۵۰۲ ماهواره را عمدتا به وسیله موشک‌های روسی Soyuz و با همکاری شرکت ارین‌اسپیس (Arianespace) فرانسه به مدار پایینی زمین ارسال کرده است.
 
اما با حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، ارین‌اسپیس به همکاری خود با شرکت روسی پایان داد و شرکت وان‌وب هم مجبور شد شرکت موشکی دیگری را برای پرتاب ماهواره‌های خود پیدا کند. به همین خاطر این شرکت  فورا قراردادی را با اسپیس‌اکس و نیواسپیس ایندیا (NewSpace India Limited)، بازوی تجاری سازمان تحقیقات فضایی هند، منعقد کرد.
 
تا به اینجای کار هرکدام از این شرکت‌ها یک مرتبه ماهواره‌های وان‌وب را در پرتابی موفق به فضا ارسال کرده‌اند؛ ۳۶ ماهواره این شرکت اکتبر سال ۲۰۲۲ با موشک مارک-۳ (Mark-3) شرکت هندی به فضا پرتاب شدند و ماه گذشته نیز ۴۰ ماهواره وان‌وب با فالکون-۹ به مدار پایینی زمین رسیدند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.