اپراتورها

تلفن همراه

January 11, 2023
16:16 چهارشنبه، 21ام دیماه 1401
کد خبر: 142236

آمادگی اپراتورهای ایرانی برای جهش؛ فرکانس‌های نسل 3 را به نسل 5 اختصاص دهید

در ماه‌های قبل بانکوک تایلند میزبان سیزدهمین مجمع جهانی پهنای باند موبایل هوآوی بود. انجمن جهانی پهنای باند موبایل 2022 توسط هواوی و به همراه شرکای صنعتی GSMA و GTI میزبانی می‌شود و این انجمن سالانه شرکت‌های مخابراتی شبکه تلفن همراه، رهبران صنعت عمودی و شرکای اکوسیستم را از سرتاسر جهان گرد هم می‌آورد تا درباره چگونگی موفقیت تجاری 5G و همچنین سایر موضوعات صنعتی با اولویت بالا مانند توسعه سبز، هوشمندی و تکامل 5G بحث کنند.
 
در این رویداد توصیه‌ها، راهکارها و الزامات مهمی‌برای تسریعگذار از نسل‌های قدیمی‌شبکه‌های موبایل به نسل 5 ارایه شد که حاوینکات مهمی‌برای دولت‌ها، رگولاتورها و بازیگران صنعت مخابرات دنیااست.
 
در همین راستا ساران فالوپراکارن، رییس بخش موبایل و محصولات مصرفی AIS تایلند و یکی از مشاوران بین‌المللی در حوزه شبکه نسل 5 به عنوان سخنران این رویداد توصیه‌های قابل تاملی ارایه کرد.
 
در مطالب ارایه شده از سوی این کارشناس صنعت ارتباطات، وی در تشریح نحوه حرکت به سمت بکارگیری کامل و سریع‌تر ظرفیت‌هایشبکه 5G به ارایه راه‌کارهای جالب توجهی پرداخت و گفت: برای این منظور زمان آن فرا رسیده که کشورها با نسل 3 شبکه‌های ارتباطی خداحافظیکرده و با خاموش کردن 3G، فرکانس‌های آزاد شده از این محل را به توسعه شبکه‌های نسل 4 و 5 اختصاص دهند.
 
فالوپراکارن با بیان اینکه انتقال همه گوشی‌ها به VoLTE/VONR یکیدیگر از الزامات و راهکارهای توسعه زیرساخت‌های نسل 5 است که از سوی اپراتورها و رگولاتورها باید انجام شود، خواستار تخصیص طیفباند C (3500 مگاهرتز) برای گسترش شبکه 5G شد.
 
تخصیص مجدد طیف منقضی شده (1800/2100/2300 مگاهرتز) و ارتقای تجهیزات رادیویی 1800/2100 مگاهرتز به MIMO (multiple-input and multiple-output) نیز از دیگر توصیه‌ها و راهکارهای ارایهشده از سوی این کارشناس بین‌المللی صنعت مخابرات و ارتباطات راه دور بود.
 
بررسی شتاب سریع کشورها برای بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و خدمات نامحدود ایجاد شده برای اقتصاد کلان کشورها به واسطه نسل 5 موبایل،این فناوری را به یکی از سریع‌ترین نسل‌های در حال فراگیری دنیاتبدیل کرده است. به نحوی که از اکتبر سال 2022 تاکنون، بیش از 230 اپراتور در سراسر جهان خدمات تجاری 5G را ارایه کرده‌اند و در مجموع، فعالان این صنعت بیش از سه میلیون ایستگاه پایه 5G راه‌اندازیکرده است که به بیش از 700 میلیون مشترک خدمات ارایه می‌دهد.
 
بر اساس یک مطالعه جدید، انتظار می‌رود اندازه بازار جهانی mmWave5G تا سال 2030 به 7.51 میلیارد دلار برسد. این گزارش تصویردقیقی از پویایی بازار فعلی و تحلیلی از رشد بازار آینده ارایهمی‌دهد.
 
تقاضای رو به رشد برای طیف mmWave در خدمات مخابراتی، پزشکی و امنیتی به دلیل توانایی آن در انتقال حجم زیادی از داده‌ها به طور موثر است. علاوه بر این، افزایش تقاضا برای پهنای باند بالاتر و تغییر مصرف کنندگان به سمت فناوری نسل پنجم یکی از عوامل اصلی محرک بازار است.
 
همچنین انتظار می‌رود استفاده گسترده از خدمات اینترنتی و مدل‌هایرایانش ابری بازار را به حرکت درآورد. از سوی دیگر، افزایش سرمایهگذاری تحقیق و توسعه و بودجه دولتی در بخش‌های دولتی و خصوصیبرای بهبود فناوری mmWave باعث رشد بازار می‌شود.
 
همچنین تقاضای فزاینده برای بخش سخت افزار به دلیل پذیرشمحصولات در سراسر صنایع مانند مخابرات، هوافضا و دفاع و ایمنیعمومی‌‌است.
 
بخش eMBB بیشترین سهم درآمد را در سال 2021 به خود اختصاص داد و انتظار می‌رود که به دلیل پهنای باند، تراکم و تأخیر بهتر و کاربردهای متعدد آن در واقعیت افزوده، خودروهای خودران و تولیدخودکار، به تسلط خود ادامه دهد.
 
در همین حال و مطابق با توصیه‌های بین‌المللی و توسعه شتابان نسل 5 برای بهره‌گیری از مزایای متنوع و اقتصادی آن، بررسی وضعیتسرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های ایجاد شده از سوی اپراتورهای کشور، نشان از آن دارد که این فرصت برای توسعه 5G در ایران نیز فراهم هست.
 
بر اساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات برای مقطع تابستان سال 1401، اپراتورهای موبایل ایران در مجموع بیش از 90 میلیون اشتراک مبتنی بر نسل 4 را در کشور تحت پوشش دارند که از این میزان همراه اول به عنوان پیشران صنعت ارتباطات ایران، به تنهایی بیش از 47 میلیون اشتراک از سهم بازار را در اختیار دارد.
 
این در حالیست که اشتراک 3G مجموع اپراتورهای کشور نزدیک به 11 میلیون اشتراک در قیاس با بیش از 90 میلیون اشتراک مبتنی بر 4G است که این مهم گویای آمادگی زیرساخت‌های کشور برای خداحافظی با نسل 3 و اختصاص فرکانس‌های آزاد شده به نسل 5 را دارد.
 
در این میان رگولاتوری فرکانس‌های محدود مخابراتی به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. اگرچه در دولت جدید مسوولان وزارت ارتباطات بخش زیادی از برنامه و هدف‌گذاری خود را روی توسعه فیبرنوری و اینترنت ثابت قرار داده‌اند، اما این موضوع با توجه به شرایط درآمدی و سرمایه اپراتورها، نباید به منزله چشم‌پوشی و تعلل در حرکت به سمت توسعه فناوری تحول‌آفرین نسل 5 شود.
 
لذا با اتکا به آمارها، توصیه‌های جهانی، رشد انفجاری 5G در دنیا و رقابت شدید کشورها در توسعه این فناوری، از متولیان صنعت مخابرات و مسوولان وزارت ارتباطات انتظار می‌رود، با توجه به شرایط خاص اپراتورهااز نظر شرایط سرمایه‌گذاری، دوران بازگشت سرمایه‌ها، عبور ازتحریم‌ها و … گام‌های سریع‌تری برای بهره‌مندی کشور از مزایایگسترده، اقتصادی، اشتغال‌آفرین و استراتژیک 5G بردارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.