تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 12, 2023
20:07 پنجشنبه، 22ام دیماه 1401
کد خبر: 142257

خوانساری اعلام کرد؛ ثبت بیش از 10 میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات

بیش از 10 میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات به ثبت رسید.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات در کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی کشور با بیان این که  به اشتراک گذاری اطلاعات، استعلام‌ها و خدمات الکترونیکی بین نهادها و کسب و کارها از اهداف اصلی مرکز ملی تبادل اطلاعات است، در تشریح جزییات عملکرد این مرکز بیان داشت: گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی(GSB) که به ارایه خدمات استعلامی میان دستگاه‌های دولتی می‌پردازد، از ابتدای فعالیت خود در سال 1395 تا کنون دارای حدود 7 میلیارد تراکنش بوده است. این گذرگاه دارای 319 دستگاه سرویس گیرنده و 73 دستگاه سرویس دهنده است که در مجموع باعث شکل‌گیری و تبادل استعلام‌های دولتی شده‌اند.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در بخش دیگری از نشست این کارگروه به تبیین عملکرد گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیکی (PGSB) پرداخت و اظهار داشت: اصلی‌ترین وظیفه گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیکی، ارایه خدمات سازمان‌های دولتی و بخش‌ خصوصی به یکدیگر است. در این خصوص از آغاز فعالیت PGSB در سال 1398 تا آذر 1401، بیش از 3 میلیارد و 604 میلیون تراکنش ثبت شده است که با مجموع تراکنش‌های ثبت شده در گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی به تبادل و ثبت بیش از 10 میلیون و 500 میلیون تراکنش در بازه‌های زمانی اشاره شده می‌انجامد. به گفته وی، گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک دارای 357 سرویس است. در همین راستا، تعداد 665 کسب و کار سرویس گیرنده و 44 دستگاه سرویس دهنده در این گذرگاه به فعالیت می‌پردازند.
 
در این نشست، دکتر خوانساری، سامانه ملی احراز هویت و استعلامات یا همان سماوا را پنجره‌ واحد احراز هویت در فضای مجازی دانست و هدف از راه‌‌اندازی آن را ارایه‌ دسترسی یکپارچه، کنترل و مدیریت شده و در عین حال با واسطه به اطلاعات هویتی پایه عنوان کرد. وی گفت: از ابتدای راه‌اندازی سامانه سماوا تا آذرماه امسال، حدود 13 میلیون نفر از طریق این سامانه احراز هویت شده‌اند و تعداد 98 نهاد متکی به سامانه سماوا متصل هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.