اپراتورها

تلفن همراه

January 14, 2023
16:21 شنبه، 24ام دیماه 1401
کد خبر: 142295

همه اپراتورها VPN را فیلتر می کنند اما هرکدامشان یک جور!

تقریبا این روزها کمتر کسی را پیدا می‌کنید که روی گوشی خود از یک VPN یا به‌اصطلاح خودمانی‌تر فیلترشکن استفاده نکند؛ ابزاری که به دلیل تصمیمات اخیر در فیلترکردن سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و محدودیت دسترسی به اینترنت، روزبه‌روز با رونق بیشتری هم روبه‌رو می‌شود.
با این حال علاوه بر انتقادی که کاربران همه‌روزه به کیفیت اینترنت و اعمال محدودیت در دسترسی دارند، مشکل دیگر به اختلال در اتصال آنها به ابزارهای VPN به‌خصوص در اینترنت همراه مربوط می‌شود که باعث نارضایتی کاربران و تلاش برای پیداکردن مسیرهای جایگزین شده است.
 
در هفته‌های اخیر افزایش موج اعتراضی کاربران به گسترده‌شدن فیلترینگ و انتقاد از محدودیت در سطح دسترسی‌ها به این دلیل است که آنها با مورد جدیدی مواجه‌اند و این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا فیلترشکن وصل می‌شود؛ اما برنامه‌ای را باز نمی‌کند؟
 
کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی این موضوع را مطرح می‌کنند که فیلترشکن‌شان با وجود اینکه به نظر می‌رسد وصل شده و گزینه کانکت آن فعال است؛ اما برنامه‌های فیلترشده‌ای مانند اینستاگرام و تلگرام را باز نمی‌کند.
 
در چنین مواقعی نخستین اقدامی که کاربر انجام می‌دهد، تغییر اپراتور اینترنت و پس از آن تغییر VPN مدنظر است؛ اما در شرایط فعلی این ترفند هم جواب نمی‌دهد و اپراتور مدنظر سرویس‌دهی ندارد.
 
شاید در شرایط عادی بتوان یکی از دلایل اصلی اختلال فیلترشکن‌ها را سرعت و ترافیک بالای VPN دانست که به سرور فشار می‌آورد و عملا اتصال کاربر را سخت و دشوار می‌کند؛ اما در شرایط فعلی کشور و محدودیت‌هایی که روی شبکه اپراتورها ایجاد شده، دیگر مشکل از سمت VPNها نیست.
 
این وضعیت را می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که «اینترنت به ظاهر قطع نیست؛ اما دستکاری شده است»؛ وضعیتی که در آن اتصال به اینترنت برقرار است؛ اما نمی‌شود کاری از پیش برد و پایدارماندن هر اتصال، یک گرفتاری بزرگ است. دستکاری‌ها در دسترسی به اینترنت در این روزها به اوج خود رسیده و به‌دنبال اعمال تغییرات روی زیرساخت اینترنت کشور، اختلال دسترسی برای کاربران بسیار مشهود است.
 
به نظر می‌رسد هدف اصلی این اختلالات، فیلترینگ و محدودسازی دسترسی‌ها به سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی و کاهش استفاده از فیلترشکن‌هاست؛ اما این تصمیم نه‌تنها کاربران، بلکه همه‌ کسب‌وکارهای اینترنتی را هم تحت تأثیر قرار ‌داده و باعث بروز اختلال گسترده در زیرساخت‌های مورد استفاده آنها شده است.
 
در راستای این محدودیت‌ها، آنچه کاربران در اتصال اجباری به VPN مطرح می‌کنند، تفاوتی است که در نحوه و کیفیت اتصال به VPN در شبکه اپراتورهای مختلف دیده می‌شود. در هفته‌های اخیر کاربران بیشتری می‌گویند اختلال VPN روی شبکه اپراتور ایرانسل افزایش یافته و بیشتر از دیگر اپراتورهاست.
 
هرچند برخی گلایه‌ها هم از نحوه اتصال به فیلترشکن در همراه اول مطرح شده؛ اما آنچه کاربران در شبکه‌های اجتماعی نقل می‌کنند و برایند نظرات درباره اپراتورهای ثابت و این اپراتور در اتصال به VPN مثبت بوده است.
 
گزارشی که در ماه‌های اخیر از طرف یکی از سرویس‌دهنده‌های ابری کشور منتشر شده نیز بر این ادعا صحه می‌گذارد که مدل سرویس‌دهی ارائه‌دهندگان اینترنت در شرایط فعلی کشور یکسان نیست و به نوعی شاهد تفاوت اعمال فیلترینگ میان اپراتورها هستیم. در این گزارش با تحلیل وضعیت دسترسی کاربران، به‌خصوص کاربران فنی و مدیران شبکه، به دلایل این تفاوت اشاره و گفته شده که برای مثال یک اپراتور به‌ صورت مجزا به فیلترینگ هوشمند روی آورده و مسیریابی IPهایی را که روی VPN هستند، مورد فیلترینگ قرار می‌دهد. همچنین پروتکل‌های VPN که از آنها می‌توان برای دورزدن فیلترینگ استفاده کرد، در آن بلاک می‌شود.
 
شواهد نیز نشان می‌دهد که نسبت به روزهای ابتدای قطع سرویس‌های اینترنت خارجی در کشور، وضعیت ایجاد محدودیت‌ها به‌ گونه‌ای دیگر شده و دیگر با پیگیری مکرر مشتری و تماس با مراکز پاسخ‌گویی اپراتورها، حل‌شدنی نیست.
 
باید توجه داشت که این تصمیمات تنها باعث تحمیل هزینه‌های اینترنت و به تبع آن هزینه خرید متعدد فیلترشکن به کاربرانی می‌شود که عموما چاره‌ای جز تغییر مکرر آدرس‌های IP ‌ایران و خارج خود ندارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.