پست

January 17, 2023
10:32 سه شنبه، 27ام دیماه 1401
کد خبر: 142397

فعالیت پست در روزهای برفی چگونه است؟

طی چند روز گذشته فعالیت پست در تهران توقفی نداشته اما ممکن است به دلیل سرمای چند ساعته، تأخیری در حرکت وجود داشته باشد و یا لغزنده بودن معابر سرعت توزیع مرسولات را کمی کاهش دهد.
 
محمد احمدی – معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست – در گفت و گو با ایسنا، درباره چالش‌های این شرکت در زمستان و به خصوص روزهای برفی اظهار کرد: واقعیت این است که پست زیاد با چالش رو به رو نیست؛ به خاطر اینکه یک شعاری داریم که فکر می‌کنم سر در سازمان ملل هم وجود دارد، مبنی بر اینکه که نه برف، سرما، طوفان و نه حتی گرما باعث نمی‌شود که پیک‌های پست را از ارائه خدمات  متوقف کنند.
 
وی افزود: این یک مفهوم کلی است و بنابراین واقعیت این است که حضور همکاران پستی به صورت یک فرهنگ سازمانی دیده می‌شود؛ حتی با مشاهده مستندات نوستالژیک پست دریافتم که در گذشته نامه‌رسان‌ها خدمات خود را پیاده انجام می‌دادند و تا کمر برف در بودند اما برای خدمت‌رسانی تلاش خود را انجام می‌کردند. در شرایط فعلی هم به این صورت است که علی‌رغم همه محدودیت‌ها و سختی‌هایی که طبیعتا به جهت شرایط جوی و وضعیت عمومی به وجود می‌آید، در پست حداکثر تلاش خود را برای ارائه خدمات پایدار انجام می دهیم.
 
او ادامه داد: اما به صورت کلی وجود مشکلات و موانعی ممکن است خدمات‌رسانی را در شرایط بسیار سخت مانند زمان‌هایی که راه‌ها بسته شوند، متوقف کنند. در غیر این صورت همکاران پست همه تلاش خود را در شرایط سخت برای اینکه خدمت ها را به موقع انجام شود؛ انجام می دهند.
 
احمدی در پاسخ به این سوال وضعیت ارسال مرسولات پستی طی روزهای برفی گذشته در تهران و استان‌های دیگر چگونه بوده است؟  گفت: همانگونه که می‌دانید در دوران کرونا سازمان ادرای و استخدامی کشور دسته‌بندی انجام داد و همان موقع مشاغل را بر اساس نیاز جامعه گروه‌بندی کرد و در آن حوزه خدمات پستی هم به عنوان مشاغل گروه یک یا خدمات ضروری جامعه شناخته شد؛ از همان زمان این مفهوم به عنوان یک الگوی نظام‌مند شکل گرفته است و بر این اساس ما در همه شرایط حداکثر توان نیروی انسانی و لجستکی خود را قرار می دهیم.
 
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در ادامه تشریح کرد: طی چند روز گذشته هم عملا توقف ویژه‌ای نداشته‌ایم به جز اینکه از دو شب گذشته بعضی از مسیرهای روستایی استان‌ها مانند کردستان، کرمانشاه و همدان بسته شده‌اند و شهرهایشان با چالش رو به رو شد و صرفا تا زمانی که راه بسته است، توقف وجود دارد اما در تهران که عملا هیچ توقفی نداشتیم و یک مقداری سرمای چند ساعته سبب تأخیر در حرکت شده و لغزنده بودن معابر سرعت توزیع مرسولات را کمی کاهش دهد اما فعالیت‌های ما چه در خطوط  مراسلاتی بین شهرها، چه در فرایندهای توزیع و فعالیت‌های اجرایی پا برجاست و به صورت روتین کار خود را انجام می دهد.
 
وی درباره تمهیدات در نظر گرفته شده در زمینه ارسال به موقع مرسولات طی روزهای برفی، تصریح کرد: ما به صورت اجرایی برنامه منظمی داریم که چند لایه از زمانی که مرسوله را قبول می کنیم تا لحظه ای که به نقاط مقصد توزیع می کنیم، دارد. معمولا برنامه زمان بندی به صورت روتین انجام می شود و چالش اجرایی نداریم و اتفاقا در روزهای گذشته که تعطیل بود، طبیعتا تعداد مرسوله برخی از دستگاه‌های اجرایی و حتی بخش خصوصی که فعالیتشان تعطیل بود، در اجرا کمتر شد و این مسئله از نظر اجرایی چالش کسب و کاری برای ما داشته است ولی از سوی دیگر شرایط  به گونه‌ای است که هیچ توقفی به صورت اجرایی وجود نداشت.
 
احمدی با بیان اینکه ممکن است چالش هایی در عمل وجود داشته باشد، تصریح کرد: متأسفانه در دو تا از مسیرهای حمل و نقل به دلیل لغزنده بودن و شرایط جاده، دو کامیون شرکت پست دچار حادثه شدند که آسیبی به مأموران و همکاران ما وارد نشد و مرسولات هم آسیب جدی جز در چند مورد نداشتند. بنابراین زمانی که تصادفی رخ می‌دهد تا زمانی که تمهیدات لازم در نظر گرفته و کامیون جایگزین آماده شود، وقفه‌هایی از این دست داشتیم و غیر این موارد توقف دیگری نیست و در اولین فرصت با جایگزینی کامیون و بارگیری مجدد، مرسولات ارسال می‌شود.
 
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در ادامه سخنانش درباره اینکه آیا غرامتی به صاحبان مرسولات درصورت تأخیر و آسیب دیدگی ارائه می‌شود اظهار کرد: ما دو موضوع داریم که یک SLA سطح کیفی مرسولات را مشخص می کند و در سرویس های مختلف از جمله سرویس سفارشی، پیشتاز و ویژه این SLA  فرق می کند. برای بعضی مانند سرویس ویژه، در تعهد زمان توزیع اگر تأخیری رخ دهد، پست موظف است  به صاحبان در چارچوب الگوی پرداخت غرامت های پستی طبق قانون این کار را انجام دهد.
 
وی ادامه داد: اما چیزی که در پست و سایر دستگاه‌ها وجود دارد، موضوع فورس ماژور است، عموما در این شرایط مانند برف، کولاک و غیره می توان چارچوب  SLA  را تغییر داد. اما به صورت کلی چون نگاه ما به سمت مشتری است، سامانه ۱۹۳، بخش call center همچنین سامانه eop شکایت‌های مردمی وجود دارند و دسترسی برای مردم ایجاد می‌کند که اگر شکایتی دارند ثبت و مورد پیگیری قرار بگیرد.
 
احمدی گفت: ما در فضای کسب و کار  ملی و داخلی کشور و به صورت کلی مجموعه خدمات پستی به دلیلی خدماتی که داریم در لایه‌های فرهنگی جامعه یک درهم تنیدگی میان پست و آحاد جامعه وجود دارد که این اتفاق یک نوع تعامل شیرین و جذاب ایجاد می کند. در سطح جهانی هم این الگو به صورت نسبی وجود دارد و دلیل آن هم به این موضوع برمی‌گردد که پست به عنوان شبکه ارتباطی فیزیکی مشخصا بر لبه نیاز جامعه شکل گرفته و همیشه خود را مطابق تغییرات جامعه اصلاح کرده و حتی پیشگام بوده است، بنابراین این فضای ارتباطی ما با سطح جامعه سبب شده در موقعیت‌هایی، زحمت و تلاش های همکاران ما دیده نشود؛ این مسئله حتی در سطح جهانی در قالب یک مفهوم هم وجود دارد که شبکه پستی شریان نامرئی ارتباطات است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.