سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

January 17, 2023
15:52 سه شنبه، 27ام دیماه 1401
کد خبر: 142413

مایکروسافت اج 109 منتشر شد؛ پیش‌بینی متن و کمک به نگارش کاربر

مایکروسافت امروز آپدیت پایدار اج 109 را منتشر کرده است که چندین قابلیت جدید از جمله قابلیت پیش‌بینی کلمات و جملات را دارد.
 
مایکروسافت نسخه جدید مرورگر اج را برای عموم کاربران منتشر کرد. این نسخه شامل ویژگی‌های جدید و به‌روزرسانی‌هایی در زمینه سیاست (Policies) مرورگر است. یکی از قابلیت‌های جدید نسخه 109 این است که می‌تواند متون و جمله‌ها را پیش‌بینی و به نوشتن کاربر کمک کند.
 
مایکروسافت اج 109.0.1518.49 قابلیت‌ها و بهینه‌سازی‌های مختلفی را با خود به‌همراه می‌آورد. این نسخه می‌تواند متوجه نوشتن متن توسط شما شود و پیش‌بینی کند که می‌خواهید از چه کلمات و جمله‌هایی استفاده کنید. با این کار احتمال بروز خطا در هنگام نوشتن پایین می‌آید و می‌توانید سریع‌تر بنویسید. این ویژگی درحال‌حاضر برای زبان انگلیسی در آمریکا، هند و استرالیا در دسترس قرار گرفته است.
 
این آپدیت همچنین اجازه می‌دهد که یک حساب شخصی مایکروسافت را به حساب Azure Active Directory متصل کنید. زمانی که این اتصال برقرار شد، کاربران با جستجو در موتور جستجوی بینگ یا کادر جستجوی ویندوز می‌توانند امتیاز جمع کند.
دیگر تغییرات مایکروسافت اج 109
نسخه 109 مرورگر اج همچنین فهرست و تأییدکننده گواهی‌های TLS را از سیستم‌عامل میزبان جدا می‌کند. بنابراین از حالا به بعد، این دو ابزار توسط خود مرورگر ارائه می‌شوند.
 
همان‌طور که گفتیم، مایکروسافت تغییراتی را هم در سیاست یا بخش Policy مرورگر خود اعمال کرده است. برای مثال قاعده‌ای به نام DefaultClipboardSettings مجوز کلیپ‌بورد پیش‌فرض را معین می‌کند و می‌توان با دو قاعده دیگر مشخص کرد که برخی سایت‌های خاص به کلیپ‌بورد دسترسی داشته باشند یا خیر.
 
مایکروسافت همچنین از حذف دو سیاست قدیمی به نام‌های SetTimeoutWithout1MsClampEnabled و ExemptDomainFileTypePairsFromFileTypeDownloadWarnings خبر داده است؛ اولی مربوط به یک تابع جاوا اسکریپت و دومی مربوط به هشداری در زمینه دانلود فایل‌های نامشخص بود.
 
اج 109 همچنین دو بهینه‌سازی امنیتی دارد که آسیب‌پذیری‌های CVE-2023-21775 و CVE-2023-21796 را برطرف می‌کند. این نسخه درحال‌حاضر در وب‌سایت رسمی مایکروسافت قابل دانلود است و باید در اختیار نسخه‌های فعلی این مرورگر هم قرار گرفته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.