اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 20, 2023
18:11 جمعه، 30ام دیماه 1401
کد خبر: 142493

اعلام نارضایتی از وضع اینترنت کشور/ تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲

«تاکید بر وجود نهاد اعتراضی» و «نارضایتی از وضعیت اینترنت در کشور» و تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پربازدیدترین خبرهای مثلث سبز مجلس شورای اسلامی در آخرین هفته از دی ماه ۱۴۰۱ بودند.
 
این بسته خبری مروری بر پربازدیدترین خبرهای آخرین هفته دی ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی است:
 
پربازدیدترین خبر هفته گذشته از سوی احمد نادری عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مطرح شد که در مصاحبه ای با ایسنا، وجود نهاد اعتراضی در کشور را امری ضروری و لازم دانست و گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران به نهاد اعتراض نیاز داریم؛ نهاد اعتراض شامل فراهم کردن شرایط کنش اعتراضی برای شهروندان معترضی است که می‌خواهند در چارچوب نظام اعتراض خود را بیان کنند.
 
این نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از کیفیت خودروهای تولید داخل گفت: ملت را قربانی ناکارآمدی دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا کرده ایم که زیان انباشته وحشتناکی ناشی از سوء مدیریت نسل های متمادی مدیران این دوشرکت داشته و همواره مورد حمایت بی‌جای حاکمیتی و دولتی بوده‌اند؛ چرا باید ۸۵ میلیون ایرانی را گروگان دو خودرو ساز بی کیفیت، ضعیف و ناکارآمد کنیم؟ آیا فردای قیامت می توان پاسخی داد؟
 
خبر پربازدید بعدی نیز اعلام نارضایتی یک نماینده در خصوص وضعیت اینترنت در سطح کشور بود.
 
جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس هم گفت: بنده معتقدم که راهگشاترین مسیر پیش روی ما تبیین مسائل است و بهترین بستر برای انجام این کار فضای مجازی است.
 
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت اینترنت در سطح کشور، بیان کرد: در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته شد که تا آرام شدن فضای جامعه دو پلتفرم مسدود شود؛ از نظر من اکنون زمان آن رسیده است که رفع مسدودیت شود چرا که فضای جامعه آرام است.
 
رشیدی کوچی همچنین با اشاره به دیوارنویسی های انجام شده بر سفارت انگلیس بیان کرد: این روشی که برخی ‌ها در اعتراض به اقدامی که سفیر انگلیس انجام داد در پیش گرفته اند، به نظر می رسد نوعی بازی کردن در پازل سفیر انگلیس باشد. اینکه با این حجم بر دیوار یک سفارت شعار نوشته شود، قطعا تنها چیزی که به دنبال ندارد بهره‌برداری مثبت برای جریان انقلاب است.
 
همچنین سیدنظام موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی هم در صفحه توئیترش خطاب به پارلمان های اروپایی گفت: هر مصوبه ای علیه سپاه پاسداران با پاسخ قاطع و مصوبات متقابل مجلس ایران مواجه خواهد شد.
 
اما در زمینه بودجه، مجتبی توانگر با اشاره به نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت که بانک‌های دولتی وضع وخیمی دارند.
 
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: دولت تامین منابع لازم برای استمرار پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به عنوان سیاست‌های حمایتی لایحه بودجه پیش بینی کرده که این به معنای ادامه سیاست غلط پرداخت یارانه نقدی است.
 
توانگر با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: لایحه بودجه سال آینده نقاط قوت و ضعفی دارد؛ از جمله نقاط قوت این لایحه، تقویت سازوکار نظارتی تبصره ۱۸ از طریق راه‌اندازی نظام جامع اطلاعات بازار کار و سامانه‌های مربوطه است. همچنین می توان توسعه ارائه خدمت بر اساس بیمه‌پایه سلامت و گسترش پوشش بیمه با شناسایی و تحت پوشش بیمه قراردادن افراد فاقد بیمه‌پایه از سه دهک پایین درآمدی به صورت فعالانه و رایگان را از دیگر نقاط قوت لایحه بودجه عنوان کرد.
 
رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ هم از فرار مالیاتی به میزان ۸۰ هزار میلیارد تومان در طول سه سال گذشته خبر داد و گفت که در سه سال گذشته ۸۸۵ هزار فرد حقوقی و ۳.۵ میلیون نفر اشخاص حقیقی مالیات پرداخت نکرده اند.
 
رحیم زارع در توضیح جلسه صبح روز یکشنبه (۲۵ دی ماه) کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: این جلسه با حضور میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه و خاندوزی وزیر اقتصاد و معاونان آنها تشکیل شد و منابع درآمدی ‌و موضوع مالیات ها اعم از مالیات مستقیم، مالیات بر درآمد و مالیات بر ثروت و اشخاص حقوقی در لایحه بودجه سال آینده بررسی شد.
 
محسن پیرهادی نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی هم در هفته گذشته گفت: دولت با تعیین قیمت ۸۰ دلار برای فروش هر بشکه نفت از ارقام آرمانی فاصله گرفته اما در حوزه افزایش مالیات ها و تعیین نرخ ۲۳ هزار تومانی برای ارز نیازمند بازنگری هستیم.
 
نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس در ارزیابی از ویژگی های لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، بیان کرد: یکی از نقاط مثبت لایحه بودجه  ۱۴۰۲ تعیین نرخ واقع بینانه برای درآمدهای نفتی است، دولت با تعیین قیمت ۸۰ دلار برای هر بشکه نفت از ارقام احتمالی و آرمانی فاصله گرفته و تلاش کرده با رویکرد واقع بینانه ای بخش درآمدی کشور را ببیند.
 
اما از ابتدای هفته گذشته بررسی  لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس کلید خورد و از صبح روز شنبه (۲۴ دی ماه) در اولین جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، انتخابات هیات رییسه این کمیسیون برگزار شد و اعضای هیات رییسه تلفیق تعیین شدند که بر این اساس سیدشمس الدین حسینی رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ شد.
 
۲۵ دی ماه هم نخستین گزارش مرکز پژوهش های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲ منتشر شد که به بررسی نقاط قوت و ضعف این لایحه پرداخته است و نقطه قوت آن را گسترش پوشش بیمه و ضعف بودجه را برنامه نامشخص برای حل ناترازی نظام بانکی دانسته است.
 
در این گزارش با توجه به کاهش اثر شوک قیمتی ناشی از حذف ارز ترجیحی، در سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است که با فرض تداوم وضعیت موجود، نرخ تورم نسبت به سال ۱۴۰۱ کمتر ولی همچنان بالای ۴۰ درصد باشد. ضمن اینکه با وجود نرخ رشد اقتصاد پایین و نرخ تورم بالا کاهش نرخ فقر دور از انتظار خواهد بود. همچنین پیش بینی می شود نسبت کسری تراز عملیاتی به مصارف عمومی منفی ۲۵ درصد باشد.
 
۲۶ دی ماه نیز رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از حضور رییس مجلس در جلسه صبح این کمیسیون خبر داد و گفت: در لایحه بودجه سال آینده میزان افزایش حقوق ۲۰ درصد و حداقل حقوق ۷ میلیون و معافیت مالیاتی نیز تا سقف ۷ میلیون تومان است.
 
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در نشست نوبت صبح دوشنبه (۲۶ دی ماه) کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با اشاره به اینکه بررسی بودجه ۱۴۰۲ و اصلاح احتمالی آن نباید باعث شود که دست دولت در اجرا بسته شود، بر لزوم جلوگیری از بی‌انضباطی در بودجه تأکید کرد و گفت: لازم است در بررسی بودجه، حمایت از بخش تولید به خصوص کسب‌وکارهای خُرد و به ویژه کسب‌وکارهای فعال در فضای مجازی مورد توجه و حمایت قرار گیرد.
 
قالیباف همچنین در آئین تکریم و معارفه رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت که مردم باید در جریان دخل‌ و خرج کشور باشند و بر آن نظارت کنند.
 
رئیس مجلس با اشاره به وظایف مهم دیوان محاسبات در امور نظارتی با تأکید بر این که مردم باید در جریان دخل و خرج کشور باشند و بر آن نظارت کنند به برخی عدم تخصیص بودجه در موضوعات مهم پرداخت و گفت: باید از تخلفات پیشگیری کرد اما اگر پدیده زشت و خلاف قانونی نیز رخ داد بین بروز تخلف و رسیدگی به این بی قانونی باید حداقل زمان صرف شود که اگر نشود آفت هایی دارد و توجه کنیم که باید از مدیران توانمند و پاکدست صیانت کنیم.
 
سه شنبه (۲۷ دی ماه) هم کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با ۲۸ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۲ رای ممتنع در کمیسیون تلفیق تصویب شد.
 
در پایان این جلسه هم شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت که اعضای کمیسیون تلفیق با در نظر گرفتن مجموعه شرایط و واقعیات به کلیات بودجه سال آینده رای دادند.
 
حسینی در توضیح جلسه عصر روز سه شنبه (۲۷ دی ماه) کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ ضمن تشکر از اعضای کیمسیون تلفیق و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: کمیسیون تلفیق در طول ۴ روز گذشته و در سه نوبت به بررسی کلیات لایحه بودجه سال آینده پرداخت و کلیات لایحه با رای ۷۰ درصدی به تصویب کمیسیون تلفیق رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.