فناوری اطلاعات

January 21, 2023
14:23 شنبه، 1ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142512

با این سیستم عجیب می‌توان افراد را حتی از پشت دیوارها مشاهده کرد

گروهی از محققان سیستمی را توسعه داده‌اند که با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته، امکان مشاهده‌ی پشت دیوارها را فراهم می‌کند.
تیمی از محققان دانشگاه کارنگی ملون با استفاده از سیگنال‌های روتر وای‌فای سیستمی را توسعه داده‌اند که امکان مشاهده‌ی انسان‌ از پشت دیوار را فراهم می‌کند. این سیستم می‌تواند شکل انسان‌ها را به‌طور سه‌بعدی تشخیص داده و حرکت آن‌ها را نیز به‌طور لحظه‌ای پردازش کند.
 
محققان برای ساخت سیستم فوق، از فناوری DensePose که مهندسان هوش مصنوعی فیسبوک آن را توسعه داده‌اند استفاده کردند. این تکنولوژی الگوریتمی است که می‌تواند سطح بدن انسان را از روی یک عکس یا ویدیو دوبعدی ترسیم کند. تیم تحقیقاتی با استفاده از این فناوری یک شبکه‌ی عصبی عمیق ایجاد کردند که فاز و دامنه‌ی سیگنال‌های وای‌فای ورودی و خروجی به سطح بدن انسان‌ها را ترسیم و ورودی لازم را برای DensePose فراهم می‌کند.
 
نتیجه‌ی کار محققان، تصویری زنده است که محدودیت‌های دوربین‌های نظارتی استاندارد RGB را ندارد. به‌عنوان مثال حسگر نصب‌شده در یک اتاق می‌تواند افراد را در تاریکی یا حتی در پشت اجسام دیگر تشخیص دهد. البته همان‌طور که در تصاویر نمونه‌ی زیر مشاهده می‌کنید، این فناوری هنوز کامل نیست، اما الگوریتم آن وضعیت‌ افراد را براساس سیگنال‌های وای‌فای حتی از پشت دیوارها، پیش‌بینی می‌کند و به‌همین دلیل بسیار چشم‌گیر است.
 
به‌نوشته‌ی تِک‌اسپات، محققان در مطالعه‌ی خود ۶ بار به حریم خصوصی اشاره کرده‌اند اما همه‌ی منابع، این فناوری را درجهت حمایت از حریم خصوصی توصیف می‌کنند. در بخش نتیجه‌گیری این تحقیق آمده است که حسگرهای آن با قوانین حریم شخصی مطابقت دارند زیرا نمی‌توانند ویژگی‌های شخصی قابل‌شناسایی را تشخیص دهند. مقاله‌ی منتشر شده ازطریق مخزن arXiv دانشگاه کورنل، این فناوری را به‌عنوان جایگزینی ارزان برای نظارت در خانه و مراقبت از سالمندان توصیف می‌کند.
 
در مقدمه‌ی این کار تحقیقاتی اشاره شده است که راهکار جدید از حریم خصوصی افراد محافظت می‌کند و تجهیزات موردنیاز برای استفاده از آن، بسیار مقرون‌به‌صرفه است. درواقع اکثر خانواده‌ها در بسیاری از کشورهای جهان از وای‌فای استفاده می‌کنند و شاید بتواند از همین فناوری برای نظارت بر سلامت افراد مسن‌تر یا شناسایی رفتارهای مشکوک در خانه‌ها بهره برد.
 
البته قطعاً برخی دیگر از افراد با نیت‌های بد می‌توانند از سیستم فوق به‌راحتی برای جاسوسی از فعالیت‌های قربانیان خود استفاده کنند. بدین‌ترتیب حتی نیازی به ورود به محیط خانه‌ی افراد یا نصب تجهیزات در آن محل‌ها ندارند. به‌هرحال، ابزارهای دیگری برای مشاهده‌ی افراد در پشت دیوارها وجود دارد و درواقع این اولین‌باری نیست که محققان از امواج وای‌فای برای این‌کار استفاده کرده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.