تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 22, 2023
15:09 یکشنبه، 2ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142542

انتقاد هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از انتصاب توسط وزارت صمت

انتصاب پی‌درپی رئیس برای اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی توسط وزارت صمت انتقاد اعضای هیات مدیره انتخابی این اتحادیه را برانگیخته است. آنها بر این باورند که وزارت صمت در حال دخالت در امور این نهاد صنفی است.
نابسامانی در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تمامی ندارد. اتحادیه‌ای که قرار بود سنگری برای کسب‌وکارهای این حوزه باشد حالا نه تنها خودش مدتی طولانی است که در سردرگمی فرو رفته و با چالش‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند، بلکه چندین هزار استارت‌آپ نیز با ماندن پشت درهای این اتحادیه برای اخذ مجوز دچار سردرگمی شده‌اند. حال در چنین شرایطی به جای برگزاری انتخابات که برای این اتحادیه حیاتی به نظر می‌رسد، انتصاب رئیس اتحادیه از سوی وزارت صمت موجب انتقاد اندک اعضای باقی‌مانده از این نهاد صنفی شده است.
 
هفته گذشته پس از استعفای آرمان صفایی، رئیس قبلی که توسط اتاق اصناف ایران و با هماهنگی هیات عالی نظارت بر صندلی ریاست این اتحادیه نشانده شده بود، ناگهان اعلام شد که مینا مهرنوش، داور مسابقه میدان و مدیرعامل کسبینو، با حکم هیات عالی نظارت برای ریاست این اتحادیه انتخاب شده است.
 
نکته قابل توجه این بود که هرچند قرار بود اعتبارنامه‌های اعضای جدید در مدت ۱۰ روز ابلاغ شود، اما به نظر می‌رسد اعتراض به دیوان عدالت اداری منجر به عدم صدور این اعتبارنامه‌ها شده بود و در طول مدت حدود دو ماه ریاست آرمان صفایی، هیچ‌گونه اعتبارنامه‌ای برای او و سایر اعضای انتصابی هیات مدیره صادر نشد و در نهایت آرمان صفایی از سمت خود استعفا داد. با این‌ حال گرچه مینا مهرنوش رئیس انتصابی و جدید اتحادیه با پیوست گفت‌وگو نکرد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که همزمان با انتصاب مینا مهرنوش برای او اعتبارنامه صادر شده است.
 
حال رضا الفت‌نسب، عضو هیات مدیره این اتحادیه، در گفت‌‌وگو با پیوست ضمن انتقاد از این رویه آن را دخالت بی‌سابقه وزارت صمت در کار یک اتحادیه صنفی می‌داند.
 
الفت‌نسب در این‌ باره توضیح می‌دهد: این انتصابات به جلسه ۱۲۷ هیات عالی نظارت  بسط داده شده است که یکباره بدون اینکه به ما تفهیم اتهام شود، مارا عزل کرده‌اند. پیرو این اتفاق من شکایت کردم که اصلاً چیزی به ما تفهیم اتهام نشده است و دیوان هم رأای و دو دستور داد. دستور اول این بود که عزل من لغو شد و دوم اینکه در جلسه ۱۲۷ مصوبه‌ای داشتند برای اینکه بتوانند افراد جدید را بر اساس مواردی که تصویب کرده بودند منتصب کنند و در این باره نیز دستور موقت و توقف انتصاب افراد زده شد.
 
او می‌گوید: بیش از یک ماه است که این حکم صادر شده و قاعدتاً باید اجرا شده و من به عنوان عضو هیات مدیره که با رأی انتخاب شده است، به عنوان سرپرست اتحادیه اعتبارنامه دریافت کنم.
 
الفت‌نسب ادامه می‌دهد: متاسفانه وزارت صمت در حال انتصاب افراد مورد پذیرش خود در اتحادیه است و به طور مستقیم در امور یک اتحادیه که یک تشکل صنفی است دخالت می‌کند و این موضوع تا به حال بی‌سابقه بوده‌ است. عجیب است که نهادهای صنفی تاکنون به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.
 
او با تاکید بر اینکه قانون باید رعایت شود، ادامه می‌دهد: اعضای هیات مدیره اتحادیه توسط رأی افراد انتخاب شده‌اند و نمی‌توان به جای آنها افرادی را انتصاب کرد.
 
پنج رئیس آمدند و رفتند
اما موضوع اساسی در اتحادیه، تنها جنجال بر سر صندلی ریاست نیست. موضوع اصلی چند هزار کسب‌وکاری هستند که پشت در مجوز مانده‌اند و به دلیل کشمکش‌های چند ماه گذشته اتحادیه قادر به دریافت مجوز نبوده‌اند. مساله دریافت مجوز نکته‌ای بود که آرمان صفایی در زمان انتصاب خود به ریاست اتحادیه به آن اشاره کرده بود. صفایی در گفت‌وگو با دیجیاتو در توصیف شرایط نامساعد اتحادیه گفته بود: «از پنج ماه قبل تا به امروز، بیش از سه هزار پروانه در صف صدور هستند. ماه‌هاست چندین هزار شکایت رسیدگی و حل‌وفصل نشده است. کارمندان چند ماه حقوق نگرفته‌ و برای احقاق حق خود شکایت کرده‌اند. مالک دفتر اتحادیه گویا حکم تخلیه گرفته و از این دست بدهی‌‌های معوق به وفور وجود دارد.»
 
او در ادامه اشاره کرده بود تمرکزش بر بهبود اوضاع و برگزاری سریع‌تر انتخابات است. با این‌ همه، یک ماه بعد در صفحه اینستاگرام خود نوشت از قبول رسمی ریاست اتحادیه استعفا داده و اثرگذاری جدی مقدور نبوده است. او در ادامه ابزار امیدواری کرده بود که مسئولان آینده اتحادیه بتوانند کاری انجام دهند تا این اتحادیه مسئولیت اصلی خود یعنی ایجاد و حفظ منافع کسب‌وکارهای آنلاین را به درستی ایفا کند و از حاشیه‌های گذشته فاصله بگیرد و زیاده‌خواهی‌های دستگاه‌ها و سازمان‌ها را کنترل کند.
 
حال صفایی با استعفای خود تبدیل به چهارمین رئیسی شد که اتحادیه‌ای را که تنها شاهد یک دوره انتخاب بوده، ترک کرده است؛ آن هم در شرایطی که نابسامانی این نهاد صنفی همچنان به قوت خود باقی است و ورود رئیس جدید یعنی مینا مهرنوش نیز انتقاد فعالان صنف را به همراه داشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.