5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

January 23, 2023
10:27 دوشنبه، 3ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142559

نروژ فرکانسی را برای 5G خصوصی می فروشد

ICTna.ir – نروژ به دنبال تقویت بخش خصوصی 5G است و طیفی از فرکانس بین 3.8 گیگاهرتز تا 4.2 گیگاهرتز را به کاربران صنعتی ارائه می دهد.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اداره ارتباطات نروژ (Nkom) گفت که با پیروی از راهبران این صنعت در سال گذشته، روند صدور مجوز را آغاز می کند. علاقه مندان می توانند برای مجوزهایی با پهنای باند حداکثر 80 مگاهرتز و برای مدت حداکثر 10 سال درخواست دهند تا بتوانند شبکه های خصوصی 5G خود را راه اندازی کنند.
 
iStock-1227145925-770x285.jpg
 
هیچ هزینه مجوز اولیه در اسناد رگولاتور نروژ ذکر نشده است، اما هزینه های جاری به میزان طیف ایمن شده و سطح توان ایستگاه های پایه مورد استفاده مربوط می شود. هزینه های سالیانه از حدود 20 دلار آمریکا برای یک اسلات 20 مگاهرتز با توان کم شروع می شود.
 
این می‌تواند خبر خوبی برای برخی بخش‌های ورتیکال صنعت باشد، شبکه‌های خصوصی 5G اغلب می‌توانند موضوعی هیجان‌انگیز برای اپراتورها به حساب بیایند، ذی نفعانی که طبیعتاً مشتاق به تصرف در بازار بالقوه و سودآور 5G سازمانی هستند. اپراتورهای نروژی در مورد این موضوع بسیار مرموز و بی سر و صدا رفتار کرده اند، اما همتایان آنها در کشورهای دیگر سر و صدای زیادی در این زمینه به راه انداخته بودند. برای مثال، در هند، اپراتورهای تلفن همراه عمیقاً از قوانین 5G خصوصی ناراضی هستند و معتقدند سود نهایی آنها را تهدید می کند.
 
Nkom به عنوان تنظیم کننده ملی طیف فرکانسی در نروژ از سال 2019 روی ایجاد گزینه هایی برای صنعت و بخش های ورتیکال برای دسترسی به 5G کار کرده است. با انتشار 3.8-4.2 گیگاهرتز به NPN محلی [شبکه های غیر عمومی]، Nkom می خواهد پیشنهادات اپراتور ملی شبکه تلفن همراه را تکمیل کند.
 
شایان ذکر است که Telenor مدتی است که روی فرصت 5G خصوصی کار می کند. به عنوان مثال، قرارداد ابر عمومی جدیدی که یک سال پیش با AWS امضا کرد، شامل کار بر روی شبکه های خصوصی، هم در بازار داخلی و هم در اپریشن بین المللی است.
 
همانطور که Nkom می گوید: "مقررات ایجاد شده در 3.8 تا 4.2 گیگاهرتز موانع را کاهش می دهد تا صنعت نروژ به کشف آنچه که 5G می تواند در حل نیازهای ارتباطی بی سیم آنها ارائه دهد برسد." این مرجع مقررات خود را در مورد صنعت، بر اساس کار انجام شده توسط آفکام در طی چهار سال پیش، توسعه میدهد.
 
طبق آخرین داده‌های انجمن جهانی تأمین‌کنندگان تلفن همراه (GSA)، حداقل 955 سازمان در 72 کشور جهان از شبکه‌های تلفن همراه خصوصی LTE یا 5G استفاده می‌کنند، اما 4G همچنان غالب است و 5G چیزی بیش از 40 درصد از کل این بازار را به خود اختصاص می‌دهد. در همین حال، مرکز تحقیقاتی ABI تابستان گذشته پیش‌بینی کرد که بخش تولید و صنعت در مسیر رسیدن به 49 میلیون اتصال خصوصی 5G تا پایان این دهه است، اما هشدار داد که کمبود دیوایس می‌تواند مانع جذب شود.
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.