لبه تکنولوژی

January 23, 2023
14:32 دوشنبه، 3ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142572

قطار هایپرلوپ جدید چین اولین آزمایش خود را با موفقیت پشت سر گذاشت

چین در این آزمایش ایمنی و عملکرد قطعات قطار هایپرلوپ خود را بررسی کرد تا برای تست‌های سریع‌تر آماده شود.
یک هایپرلوپ فوق سریع در چین توانسته است با موفقیت اولین آزمایش خود را پشت سر بگذارد. این قطار سریع‌السیر در نهایت قرار است امکان حمل مسافر و بار با سرعتی در حدود 1000 کیلومتر بر ساعت یا حتی سریع‌تر را داشته باشد.
 
به‌گزارش SCMP، محققان چینی اخیراً آزمایشی را برای یک فناوری هایپرلوپ در شهر «داتونگ» در استان شاآنشی چین انجام دادند که شامل سه آزمایش 210 متری در یک خط مخصوص قطارهای مغناطیسی بود. سرعت کابین در نهایت به 50 کیلومتر بر ساعت رسید تا قطعات و ایمنی آن‌ها برای آزمایش‌های پرسرعت بعدی بررسی شود.
 
شرکت پیمانکار دفاعی CASIC که وظیفه تولید و مدیریت این پروژه را برعهده داشته است، می‌گوید قطعاتی مثل آهنرباهای ابررسانا، سیستم‌های پرتوان الکتریکی، کنترل‌های ایمنی مبتنی بر هوش مصنوعی، دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم و حسگرها همگی در طول آزمایش‌ها طبق برنامه عمل کردند و حالا مسیر برای آزمایش‌های بیشتر هموار شده است.
هایپرلوپ CASIC برای آزمایش‌های بیشتر آماده می‌شود
در این گزارش البته گفته نشده که هوا از داخل تونل تخلیه شده بود تا وضعیت خلاء به‌وجود بیاید یا خیر. حفظ محیطی با فشار پایین در داخل تونل یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در مسیر توسعه فناوری‌های هایپرلوپ است.
 
سریع‌ترین قطار پرسرعت دنیا که در حال حاضر استفاده می‌شود، به‌سرعت 350 کیلومتر در ساعت می‌رسد. در شرایط فعلی به‌خاطر اصطکاک با ریل و مقاومت هوا نمی‌توان این سرعت را بیشتر از این افزایش داد. ولی قطار مغناطیسی داتونگ با حذف اصطکاک و کاهش مقاومت هوا احتمالاً می‌تواند به سرعت‌های بالاتر دست پیدا کند.
 
بورینگ کمپانی متعلق به ایلان ماسک یکی از شرکت‌های فعال در این بازار است که اولین بار در سال 2012 ایده یک تونل هایپرلوپ را مطرح کرد و همچنان آن را دنبال می‌کند. «ریچارد برنسون»، بنیان‌گذار هایپرلوپ وان هم دیگر کسی است که در این زمینه فعالیت دارد و در اولین آزمایش خود در سال 2020 به سرعت 172 کیلومتر بر ساعت رسیده بود.
 
اما مشکلات فنی و مالی مهم‌ترین مسئله‌ای است که بر مسیر آینده این شرکت‌ها سایه انداخته و ادامه کار آن‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.