اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 23, 2023
15:52 دوشنبه، 3ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142583

اختلال‌ اینترنت مشکل جهانی شد

تحقیقات جدید کلود فلر (Cloudflare) نشان می‌دهد اختلالات در ترافیک اینترنت، مشکلی شایع در سراسر جهان است که تبدیل شدن این مشکل به یک نرمال جدید اشاره دارد.
 
گزارش جدید شرکت زیرساخت وب و امنیت وب‌سایت کلود فلر، نشان می‌دهد اختلال در ترافیک اینترنت در سطح جهانی به شکل مبهوت کننده‌ای، شایع شده است.
 
کلود فلر در سال ۲۰۲۲، انتشار گزارش‌هایی را آغاز کرد که ماحصل مشاهدات داخلی این شرکت درباره قطعی اینترنت دولتی و اختلالات قابل توجه در سراسر جهانی بود. کلود فلر به عنوان شبکه تحویل محتوا که خدمات انعطاف پذیری دیجیتالی را فراهم می‌کند، هنگامی که بخشی از اینترنت قطع می شود، آرایه‌هایی از سیگنال‌ها را مشاهده می‌کند. به عنوان مثال، کلود فلر می‌تواند درخواستهای پروتکل اینترنت مانند درخواست‌ها برای روتینگ سیستم "پروتکل دروازه مرزی" (BGP) یا کتاب آدرس اینترنتی "سیستم نام دامنه" را ارزیابی کند تا متوجه اجرای قطعی اینترنت توسط یک دولت یا محل اجرای انسداد دسترسی در زیرساخت اینترنت شود.
 
این شرکت که در بیش از ۱۰۰ کشور فعالیت کرده و بیش از ۱۰ هزار فراهم کننده شبکه را به یکدیگر متصل می‌کند، امکان مشاهده اینترنت جهانی برای رصد روندهای کلی و ارائه ابعادی از میزان گستردگی قطعی‌های اینترنت را دارد.
 
بر اساس گزارش وب‌سایت وایرد، دیوید بلسون، محقق باسابقه اختلالات اینترنت در کلود فلر می‌گوید این گزارش جدید که وقایع سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ را بررسی کرده، به این نتیجه رسیده است که فعالیت مربوط به اختلالات اینترنت، در واقع پایین‌تر یا به نسبت سه ماهه‌های قبلی سال، کمتر بوده است.
 
با این حال، موارد قطعی و اختلال در ترافیک اینترنت در بنگلادش، کوبا، ایران، کنیا، پاکستان، سودان، اوکراین و همچنین ایالات متحده مشاهده شده است. در مورکانتی کارولینای شمالی، در پی حمله مهاجمانی که به دو پست برق تیراندازی کرده و باعث قطعی برق شدند، اینترنت چندین روز مختل بود. این گزارش همچنین به قطعی کابل در جزایر شتلند انگلیس و مشکلات فنی در استرالیا، هائیتی و قرقیزستان اشاره کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.