تبلت

تحلیل بازار

تلفن همراه

گوشی

January 24, 2023
9:33 سه شنبه، 4ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142593

کاهش فروش گوشی‌های هوشمند در سال 2022 به کمترین میزان در 10 سال گذشته/ هشدار بانک جهانی درباره رکود

ICTna.ir: آمارهای منتشر شده از میزان فروش گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۲ حاکی از آن است که حجم فروش به کمترین میزان خود طی ۱۰ سال گذشته رسیده است.

smartphones-2 copy.jpg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در سال گذشته، محموله‌های عرضه شده به بازار جهانی 11 درصد کمتر از سال 2021 بود و به زیر 1.2 میلیارد رسید. در همین حال سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ نیز حجم عرضه نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد کاهش یافت.

رونار بیورهود، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی Canalys سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ و کل سال را بدترین دوره طی یک دهه گذشته توصیف کرده است به‌طوریکه خرده‌فروشان در فصل پایانی سال برای دریافت موجودی جدید بسیار محتاطانه عمل کردند و تاثیر زیادی روی عرضه جهانی گوشی‌ها در بازار جهانی داشتند.

آمارهای منتشر شده اولیه حاکی از آن است که اپل صدرنشینی در جدول بازار گوشی تلفن همراه در سال ۲۰۲۲ را از سانسونگ گرفت و توانست در سه ماهه پایانی این سال به سهم بازار ۲۵ درصد در مقابل سهم بازار ۲۰ درصدی رقیب خود برسد.

این درحالی است که در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ سامسونگ با سهم بازار ۲۲ درصدی از رقیب ۱۸ درصدی خود یعنی اپل جلوتر بود.

گره‌گشایی چین

لو ژوان چیو، تحلیلگر تحقیقاتی Canalys هشدار داد: اگرچه فشارهای تورمی به تدریج کاهش خواهد یافت اما اثرات افزایش نرخ بهره، کاهش رشد اقتصادی و بازار کار بهطور فزاینده پتانسیل بازار را محدود خواهد کرد.

او افزود: این امر بر بازارهای اشباع شده و تحت سلطه متوسط به بالا، مانند اروپای غربی و آمریکای شمالی تاثیر منفی خواهد گذاشت. درحالی‌که بازگشایی چین اعتماد مصرف‌کننده داخلی و کسب‌وکار را بهبود می‌بخشد، محرک‌های دولتی تنها در شش تا نه ماه آینده تاثیرگذار خواهند بود و تقاضا در چین در کوتاه مدت چالش برانگیز باقی خواهد ماند.

با این حال، برخی از مناطق احتمالا در نیمه دوم سال 2023 رشد خواهند کرد و به ویژه انتظار می‌رود آسیای جنوب شرقی شاهد بهبود اقتصادی و احیای مجدد گردشگری در چین باشد که به پیشبرد فعالیت‌های تجاری کمک زیادی می‌کند.

رکود بازار رایانه‌های شخصی در ۳۰ سال گذشته

هفته گذشته، گروهی از شرکت‌های تحلیلگر از جمله Canalys اعلام کردند که فروش جهانی رایانه‌های شخصی نیز در سه ماهه چهارم حدود 22 درصد کاهش یافته است و گارتنر خاطرنشان کرد که این بزرگترین کاهش فصلی از زمان شروع ارزیابی بازار در حدود 30 سال پیش است.

گارتنر جزئیات بیشتری را در این باره اضافه کرد و آماری منتشر کرد که نشان می‌داد رشد درآمد در بازار جهانی نیمه‌رساناها در سال 2022 با کاهش ۱.۱ درصدی در مقایسه با سال قبل از آن به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت و این درحالی بود که در سال 2021، درآمد نیمه هادی‌ها 26 درصد رشد کرده بود.

سال 2022 با کمبود بسیاری از دستگاه‌های نیمه هادی آغاز شد که در نهایت به افزایش زمان تحویل و افزایش قیمت منجر شد و کاهش تولید تجهیزات الکترونیکی برای بسیاری از بازارهای نهایی را به دنبال داشت.

هشدار بانک جهانی

با این حال، در نیمه دوم سال 2022، اقتصاد جهانی تحت فشار تورم بالا، افزایش نرخ بهره، هزینه‌های انرژی بالاتر و ادامه قرنطینه‌های کووید ۱۹ در چین شروع به کند شدن کرد که بر بسیاری از زنجیره‌های تامین جهانی تاثیر گذاشت.

در همین حال، مصرف‌کنندگان هم هزینه‌های خود را کاهش دادند و تقاضا برای رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند کاهش یافت. سپس شرکت‌ها با کاهش هزینه‌ها از رکود جهانی خبر دادند که در نهایت همه اینها بر رشد کلی بازار نیمه‌رساناها تاثیر زیادی گذاشت.

با هشدار بانک جهانی در هفته گذشته مبنی بر اینکه اقتصاد جهانی «به‌طرز خطرناکی» به رکود نزدیک شده است، اوضاع در بخش فناوری می‌تواند به راحتی قبل از اینکه بهتر شود، رو به وخامت برود.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.