اپلیکیشن

تلفن همراه

January 25, 2023
12:09 چهارشنبه، 5ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142630

یکپارچه‌سازی پیام‌رسان‌های داخلی در میانه‌ گلایه کاربران از کندی سرعت

انتقاد از سرعت اینترنت موضوع تازه‌‌ای نیست. از چهار ماه پیش تاکنون نه تنها دسترسی به پلتفرم‌هایی همچون اینستاگرام و واتس‌اپ مسدود شده بلکه سرعت اینترنت هم نوسان‌های زیادی پیدا کرده است. بارها مقصر اصلی این کندی سرعت، استفاده از فیلترشکن‌ها معرفی شده اما در روزهای اخیر، کاربران پلتفرم‌های داخلی هم از مشکل کندی سرعت در امان نماندند.
با گذشت چهار ماه از انحصاری کردن فضای پلتفرم‌های ارتباطی هنوز هم تلاش‌ها برای تشویق مردم به عضویت در آنها ادامه دارد. پنجم دی‌ماه، زارع‌پور از تدوین لایحه‌ای برای حفاظت از اطلاعات و داده‌های شخصی کاربران پلتفرم‌های داخلی خبر داد و معافیت مالیاتی برای کسب‌وکارهای اینترنتی فعال در سکوهای داخلی در نظر گرفته شد اما کاربران این سکوها می‌گویند سرعت این پلتفرم‌ها به اندازه کافی راضی‌کننده نیست. جست‌وجوی دو کلیدواژه سرعت و نام پیام‌رسان‌های داخلی در توییتر نشان می‌دهد کمتر کاربری از سرعت این پلتفرم‌ها ابراز رضایت کرده‌ است.
 
عیسی زارع‌پور، یکم بهمن‌ماه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره علت کندی سرعت پیام‌رسان‌های ایرانی در برخی ساعات روز گفت: «ما حداکثر تلاش خود را می‌کنیم که پیام‌رسان‌های داخلی با حداکثر سرعت و کیفیت به مردم ارائه خدمت کنند. اگر مردم کندی‌ای مشاهده کردند با شماره ۱۹۵ تماس بگیرند.»
 
مسئولان پیام‌رسان‌های داخلی اما واکنش‌های متفاوتی درباره کندی سکوها داشتند. فرهاد مرادی، مدیرعامل سروش پلاس، در گفت‌وگو با پیوست می‌گوید: «این‌طور نبوده که در ساعات خاصی کاهش سرعت داشته باشیم. در روزهای مختلف مانند روزهای کنکور روی شبکه‌های همراه کندی سرعت وجود داشت. چنین موارد کلی‌ای وجود دارد و خارج از این موارد کندی نداشته‌ایم.»
 
احتمالاً اشاره مرادی به اختلال‌هایی است که از ۲۸ دی‌ماه در اینترنت دیده شده است. شرکت ارتباطات زیرساخت علت را مشکلات فنی عنوان کرد و زارع‌پور هم این مشکلات را تایید کرد و گفت: «روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در مرکز تبادل ترافیک کشوری در تهران مشکلی به مدت یکی دو ساعت داشتیم که به همت دوستان برطرف شد. در حال حاضر هیچ مشکلی وجود ندارد.»
 
مسئولان پیام‌رسان‌های ایتا، روبیکا و گپ حاضر به صحبت درباره این موضوع نشدند. هرچند برخی از این پیام‌رسان‌ها به صورت غیررسمی اعلام کردند که آنها نیز کاهش سرعت را در برخی از روزها تجربه کرده‌اند منتها علاقه‌ای به صحبت رسمی درباره آن نداشتند.
 
امین تجملیان، قائم‌مقام پیام‌رسان بله نیز روز گذشته در گفت‌وگو با پیوست، با بیان این که برخی از کاربران ممکن است در هفته‌ی گذشته تجربه‌ اختلال و کندی را داشته‌اند، گفت: این تجربه ممتد نبوده است. شرکت ارتباطات زیرساخت هم اعلام کرد که مشکلی در IXP کشور وجود داشت و این مشکل باعث می‌شد که نه فقط پیام‌رسان‌ها بلکه اغلب برنامه‌های داخلی دچار اختلال باشند. این مسئله باعث شده بود که در ساعاتی از روز اینستاگرام باز شود اما بله کار نکند. آخر هفته‌ی گذشته این مشکل برطرف شد و در هفته‌ی جاری نیز مشکلی به ما گزارش نشده است.
 
او در پاسخ به پرسشی درباره موضع بله نسبت به طرح یکپارچه‌سازی پیام‌رسان‌های داخلی گفت: مدت زیادی است که این طرح بیان شده است. یکی از فرضیاتی که در وزارت ارتباطات وجود دارد این است که مردم اکنون دچار سردرگمی هستند و می‌توان با یکپارچه‌سازی این مشکل را برطرف کرد. تجربیات جهانی نیز در این مورد وجود دارد. این طرح فعلا در دست پیاده‌سازی‌های تستی است. اگر نیاز مردم با این طرح برطرف شود، طرح بدی نیست و بله نیز در این موضوع مشارکت می‌کند.
 
تجملیان افزود: دغدغه اصلی در این موضوع، بحث پرایوسی کاربران و تجربه کاربری مناسب است. این موضوعات فعلا در دست کارشناسی است.
 
گلایه‌های کاربران درباره کندی پیام‌رسان‌های داخلی هنوز پاسخ مناسبی دریافت نکرده است. در همین حال، طرح تجمیع این پیام‌رسان‌ها هم بیان شده است. زارع‌پور در روزهای ابتدایی دی‌ماه اعلام کرد یکی از اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که امکانی فراهم شود تا هر شخص که در هر پیام‌رسان ایرانی حضور دارد، بتواند به کسی که در آن پیام‌رسان نیست و در پیام‌رسان ایرانی دیگری حضور دارد، در قدم اول پیام مستقیم بدهد و سپس گروه‌ها و کانال‌های مشترک داشته باشند. او وعده داده که این اتفاق تا دهه فجر یا حداکثر تا پایان سال محقق می‌شود.
 
مدیرعامل سروش پلاس می‌گوید: «این طرح بیان شده و ما در حال بررسی یکسری موارد هستیم. نگران تجربه کاربری هستیم چون اگر مشکلی پیش بیاید ممکن است از چشم پلتفرم دیده شود. برای ما مهم است که برای کاربران تجربه خوبی رقم بخورد.»
 
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی از نتیجه این طرح رونمایی می‌شود می‌گوید: «زمان‌بندی‌ای از سوی وزیر اعلام شده اما تا از مناسب بودن تجربه کاربری مطمئن نشویم نمی‌توان گفت که این طرح به زمان‌بندی می‌رسد.»
 
محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، اعلام کرده بود برقراری ارتباط میان پیام‌رسان‌ها به صورت موازی از طریق سه تیم در حال پیگیری است. طبق گفته او، سازمان فناوری در حال کار کردن روی سرویسی است تا ارتباط (Interconnection) بین پیام‌رسان‌ها را فراهم کند، تا همان‌طور که مثلاً مشترکان ایرانسل می‌توانند با تلفن ثابت مخابرات تماس بگیرند، کاربران پیام‌رسان‌های مختلف امکان تبادل پیام با یکدیگر را بیابند.
 
هرچند هنوز کاربران پیام‌رسان‌های داخلی نیز از اختلال اینترنت گلایه‌مند هستند و آن را مخل برقراری ارتباط پایدار خود می‌دانند اما شاید برقراری ارتباط میان آنها موجب شود کاربران این پیام‌رسان‌ها با یکدیگر ساده‌تر در ارتباط باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.