فناوری اطلاعات

January 25, 2023
14:28 چهارشنبه، 5ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142636

ادعای یک متخصص هوش مصنوعی: ابزارهایی مانند ChatGPT، تا 5 سال آینده 20 درصد مشاغل را تصاحب می‌کنند

با پیشرفت ابزارهای هوش مصنوعی مثل ChatGPT، انتظار می‌رود که برخی از مشاغل انسانی حذف شوند و جای خود را به این ابزارها بدهند.
چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مثل ChatGPT آغازگر عصر جدیدی از فناوری خواهند بود. این محصولات می‌توانند شعر بنویسند، در امتحانات شرکت کنند و حتی وکیل پرونده‌های قضایی در دادگاه باشند. همین مسئله نگرانی‌هایی را درباره حذف بسیاری از مشاغل در آینده مطرح کرده است. یکی از متخصصان این حوزه باور دارد که هوش مصنوعی می‌تواند تا 5 سال آینده جایگزین 20 درصد از مشاغل شود.
 
به گزارش دیلی‌میل، عرضه ChatGPT در سال 2022 یک‌بار دیگر توجهات را به فناوری هوش مصنوعی جلب کرد. این فناوری حالا با توانمندی‌های متعدد خود می‌تواند به‌سرعت جایگزین بسیاری از مشاغل شود و این موضوع باعث نگرانی خیلی از افراد شده است.
 
«ریچارد دِور»، متخصص هوش مصنوعی و رئیس واحد مهندسی اجتماعی شرکت Ultima می‌گوید: «فکر می‌کنم ChatGPT می‌تواند جایگزین 20 درصد از نیروی کار شود. ChatGPT یک مُد زودگذر نیست، بلکه یک انقلاب فناورانه جدید است. لزوماً خود ربات‌ها قرار نیست شغل شما را تصاحب کنند، اما انسان‌هایی که از این ربات‌ها استفاده می‌کنند، این کار را خواهند کرد.»
 
دِور می‌گوید هوش مصنوعی ترندی شبیه به بیت کوین، ان‌اف‌تی یا لنزهای تماسی هوشمند نیست. او درباره تصاحب مشاغل توسط هوش مصنوعی ادامه می‌دهد: «این فرایند یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و انسان‌ها به‌طور خودکار جای خود را به ربات‌ها نمی‌دهند. موج اول این تحول برای افراد کم‌تجربه‌تری رقم خواهد خورد که از ابزارهای هوش مصنوعی برای کمک به امور روزمره خود استفاده می‌کنند.»
 
هوش مصنوعی به برخی مشاغل زودتر وارد می‌شود
همین حالا شرکت‌هایی وجود دارند که خدمات هوش مصنوعی خود را به‌جای خدمات انسانی ارائه می‌کنند. برای مثال، Jounce AI سرویسی است که اجازه می‌دهد به‌صورت نامحدود از هوش مصنوعی برای کپی‌رایتینگ استفاده کنید. شرکت DoNotPay هم قصد دارد از چت‌باتی شبیه به ChatGPT به‌عنوان وکیل برای دفاع از یک پرونده در دادگاه کمک بگیرد.
 
ریچارد دِوری می‌گوید ما هنوز در آغاز راه این ابزارهای هوش مصنوعی قرار داریم: «موارد استفاده ChatGPT بی‌پایان است. تاکنون نمونه‌های استفاده از این پلتفرم را در امور مختلف، از آموزش تعمیر خودرو گرفته تا نوشتن کدهای برنامه‌نویسی، دیده‌ایم.» بااین‌حال، دوری باور دارد که شغل‌های خلاق حداقل فعلاً در خطر نیستند.
 
او می‌گوید این شغل‌ها باید هوش مصنوعی را بپذیرند و از آن برای تکمیل مهارت‌های خود استفاده کنند. یکی از شرکت‌هایی که همین رویکرد را در پیش گرفته، شرکت فین‌تک Twig است که از هوش مصنوعی در بازاریابی و دیگر بخش‌های فعالیت خود استفاده می‌کند.
 
مدیرعامل Twig باور دارد که هوش مصنوعی جانشین مشاغل نخواهد شد، بلکه به‌عنوان یک ابزار افراد را توانمندتر می‌کند تا سریع‌تر و مؤثرتر کار کنند و درگیر فعالیت‌های تکراری و خسته‌کننده نشوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.