فناوری اطلاعات

January 28, 2023
11:08 شنبه، 8ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142685

نبرد خاموش اپل و گوگل در حوزه‌هایی مثل نقشه‌های آنلاین و تبلیغات آغاز شده است

مهندسان سابق اپل می‌گویند این شرکت نبردی خاموش را با گوگل آغاز کرده است که روی حوزه‌هایی مثل تبلیغات تمرکز دارد.
مهندسان سابق اپل می‌گویند این شرکت همچنان درباره‌ی ویژگی‌هایی که اندروید از iOS کپی‌برداری می‌کند، کینه دارد و مدام در تلاش است تا گوگل را از آیفون حذف کند. اکنون فایننشال تایمز به‌نقل از دو مهندس سابق اپل، توضیحاتی درباره‌ی رقابت این شرکت با گوگل ارائه کرده است.
به‌گزارش اپل‌اینسایدر، هر دو مهندس سابق اپل برای توصیف رابطه‌ی این شرکت با گوگل از کلمه‌ی «کینه» استفاده کرده‌اند و یکی از آن‌ها حتی این شرایط را با عنوان «جنگ خاموش» توصیف کرد. هیچ‌یک از منابع دیگر چیزی دراین‌باره اعلام نکرده‌اند؛ اما فایننشال‌تایمز می‌گوید در این نبرد سه زمینه‌ی اصلی وجود دارد که اولین آن سرویس نقشه‌های اپل است.
 
راه‌اندازی نقشه‌‌های اپل در سال ۲۰۱۲ به اتفاقی فاجعه‌بار تبدیل شد و این سرویس که قصد داشت جایگزین نقشه‌های گوگل شود، میان کاربران به‌عنوان گزینه‌ای سطح‌پایین‌تر در نظر گرفته می‌شود.
 
البته نقشه‌های اپل در درجه‌ی اول به‌ این دلیل ایجاد شد که گوگل از ارائه‌ی ویژگی مسیرهای گام‌به‌گام شبیه اندروید را در آیفون خودداری کرد. این اقدام اپل برای ارائه‌ی قابلیتی بود که رفته‌رفته میان کاربران به خصیصه‌ای ضروری تبدیل شد و غول کوپرتینویی سعی کرد از ترغیب مشتریان به‌سمت رقیبش جلوگیری کند.
 
به‌نظر نمی‌رسد اپل به ارائه‌ی موتور جست‌وجویی شبیه گوگل نیاز مبرمی داشته باشد. بااین‌حال، AppleBot حداقل از سال ۲۰۱۵ وجود داشته است و در برخی مواقع سیری و اسپات‌لایت از آن استفاده کرده‌اند.
 
قابلیت جست‌وجوگر اپل با موتور جست‌وجوی گوگل تفاوت دارد؛ اما اخیراً گزارش‌های متعددی درباره‌ی احتمال ساخت موتور جست‌وجوی اپل منتشر شده است. به‌هرحال، اواخر سال ۲۰۲۲ کارمندانی که روی پروژه‌ی جست‌وجوگر اپل کار می‌کردند، این شرکت را به مقصد گوگل ترک کردند و همین موضوع باعث شد پروژه‌ی مذکور ادامه پیدا نکند.
 
سومین زمینه‌ی نبرد خاموش میان اپل و گوگل، گسترش آشکار کسب‌وکار تبلیغاتی غول فناوری اهل کوپرتینو است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد اپل تمرکز زیادی روی رشد واحد تبلیغات خود کرده است و ویژگی‌های حریم خصوصی آن نیز تأثیر زیادی روی شرکت‌های تبلیغ‌کننده‌ی شخص‌ ثالث مثل متا گذاشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.