اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 28, 2023
16:36 شنبه، 8ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142703

اپل سانسور وب‌سایت‌ها را برای کاربران هنگ‌کنگی مروگر سافاری گسترش می‌دهد

اپل در اقدامی جدید قصد دارد میزان سانسور محتوای اینترنت را ازطریق مروگر سافاری برای کاربران هنگ‌کنگ افزایش دهد.
فیلترهای تعبیه‌شده روی مرورگر سافاری اپل با هدف جلوگیری از دسترسی کاربران به وب‌سایت‌های مخرب طراحی شده‌اند. به‌هرحال، طراحی و اجرای این فیلترها در چین برعهده‌ی Tencent است که معمولاً محتوای وب را به‌شدت سانسور می‌کند. اکنون غول فناوری مستقر در کوپرتینو در سکوت خبری مشغول گسترش سانسور وب‌سایت‌ها برای کاربرانی است که در هنگ‌کنگ زندگی می‌کنند.
 
براساس گزارش 9to5Mac، کاربران سافاری در هنگ‌کنگ اکنون هنگام تلاش برای دسترسی به برخی وب‌سایت‌های خاص، هشداری با عنوان «وب‌سایت موردنظر شما به‌دلایل امنیتی مسدود شده است» مشاهده می‌کنند. اگرچه دسترسی به اینترنت در سرزمین اصلی چین طی دهه‌های گذشته با سانسورهای شدید همراه بوده است، اما وضعیت برای شهروندان هنگ‌کنگ تا قبل‌از تصویب قانون امنیتی جدید سال ۲۰۲۰، خیلی بهتر بود.
 
چو کا چئونگ، مهندس نرم‌افزار و کارمند سابق اپل در ۳۰ دسامبر دریافت که دسترسی به وب‌سایت‌هایی مثل GitLab (پلتفرم آنلاین کدهای منبع‌باز) به‌طور ناگهانی قطع شد. سافاری اعلام کرد این وب‌سایت به‌دلیل عدم تأیید اطلاعات مسدود شد.
 
پس‌از اینکه وضعیت به اطلاع شرکت رسید، چند روز بعد دسترسی به GitLaB فعال شد. البته اپل و Tencent توضیح ندادند که چرا این وب‌سایت مسدود شده است. اگرچه دسترسی به GitLab بازیابی شد اما معلوم نبود چه تعداد از وب‌سایت‌های دیگر تحت‌تأثیر این مسدودسازی قرار گرفته‌اند یا حتی چرا سانسور از طرف چین، بدون توضیح اضافه روی کاربران هنگ‌کنگ اعمال شده است.
 
شرایط فوق همچنین باعث شد نگرانی‌هایی درمورد تبعیت اپل از خواسته‌های دولت چین مطرح شود.
 
احتمالاً یکی از دلایل اصلی خرید محصولات اپل این است که این شرکت ادعا می‌کند حریم خصوصی را به‌عنوان یکی از حقوق اساسی بشر درنظر می‌گیرد. البته غول فناوری کوپرتینو باید در ادامه‌ی این جمله اعلام کند قوانین حریم خصوصی آن برای کاربران چینی مثل سایر کشورهای جهان اعمال نمی‌شود.
 
اپل می‌گوید به آزادی بیان متعهد است
سال ۲۰۲۰ پس‌از اینکه گروهی از سرمایه‌گذاران به‌دلیل عدم مقابله با خواسته‌های سانسورسازی چین از اپل انتقاد کردند، این شرکت بیانیه‌ای رسمی منتشر کرد و متعهد شد در مسیر رعایت حقوق بشر و آزادی بیان مبارزه کند. اپل اوایل سال جاری نیز وعده داد جزئیات بیشتری درمورد حذف برخی از برنامه‌ها از اپ‌استور ارائه خواهد داد. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد از آن زمان تاکنون تغییر محسوسی در عملکرد حریم خصوصی این شرکت اعمال نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.