سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 28, 2023
17:06 شنبه، 8ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142704

تاندربولت در برابر USB-C؛ تفاوت این پورت‌ها در چیست؟

انواع و اقسام پورت‌ها برای گجت‌ها و کامپیوترها مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل همین تنوع پورت‌ها، بسیاری از کاربران نمی‌دانند بین آن‌ها چه تفاوت‌هایی وجود دارد. با وجود اینکه استاندارد تاندربولت سابقه‌ی زیادی دارد و از نظر ظاهری و مشخصات مختلف شباهت‌های زیادی بین آن و USB-C دیده می‌شود، اما هنوز مزایای این استاندارد برای تعداد زیادی از کاربران مشخص نیست. در ادامه به تفاوت‌های بین تاندربولت و USB-C می‌پردازیم تا از مزایا و معایب هرکدام از این استاندارد‌ها اطلاع پیدا کنید.
پورت تاندربولت چیست؟
استاندارد تاندربولت سال‌ها قبل توسط اینتل و با همکاری اپل توسعه یافته است. اولین محصول تجاری مجهز به این پورت مک‌بوک پرو ۲۰۱۱ بود. پورت تاندربولت می‌تواند در کنار پشتیبانی از نمایشگرهای مبتنی بر رزولوشن بالا، انواع داده‌ها را هم با سرعت بالایی انتقال دهد. اما در این میان باید خاطرنشان کنیم که از همان ابتدا تاندربولت خود را محدود به یک کانکتور خاص نکرده است. به عنوان مثل نسل اول و دوم این استاندارد مبتنی بر پورت‌های Mini DisplayPort اپل بود و نسل‌های بعدی مبتنی بر USB-C هستند.
 
نسل دوم این استاندارد در سال ۲۰۱۳ معرفی شد که این نسل هم از کانکتور Mini DisplayPort استفاده می‌کرد. در این نسل سرعت انتقال داده دو برابر شد و به ۲۰ گیگابیت در ثانیه افزایش پیدا کرد. به همین خاطر این فناوری به کاربران اجازه داد که در کنار اتصال مانیتور ۴K به این پورت، در کنار آن فایل‌های ۴K را هم به صورت همزمان انتقال دهند.
 
در سال ۲۰۱۶ نسل سوم تاندربولت از راه رسید که بالاخره کانکتور Mini DisplayPort را کنار گذاشت و در عوض این فناوری به بهره‌گیری از کانکتور USB-C روی آورد. با این کار استقبال از تاندربولت‌ به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد و سرعت انتقال داده به ۴۰ گیگابیت در ثانیه رسید.
 
در حال حاضر تاندربولت ۴ جدیدترین نسخه‌ی این استاندارد محسوب می‌شود. تاندربولت‌ ۴ اگرچه همچنان حداکثر سرعت ۴۰ گیگابیت در ثانیه را ارائه می‌دهد، اما برای انتقال سرعت ثبات و پایداری بهتری را امکان‌پذیر می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این استاندارد می‌توانیم به پشتیبانی از دو مانیتور ۴K، پهنای باند ۳۲ گیگابیت در ثانیه برای حافظه‌های PCIe SSD و پشتیبانی از ویژگی‌های USB4 اشاره کنیم.
 
مزایای تاندربولت در برابر USB
ایده‌ی اصلی پشت تاندربولت این بود که برای انتقال سیگنال‌های ویدیویی و انواع داده‌ها صرفا از یک کابل استفاده شود. به همین خاطر اپل به این ایده علاقه نشان داد و تاندربولت‌ به این شرکت اجازه داد که تعداد پورت‌های استفاده شده در کامپیوترهای خود را کاهش دهد. در ابتدا تاندربولت‌ برای هاب‌ها هم مزایای زیادی به ارمغان می‌آورد. اما با گذشت زمان، مزایای تاندربولت نسبت به USB بسیار کمتر شده است. به عنوان مثال در حال حاضر تاندربولت‌ ۴ شباهت‌های زیادی به USB4 دارد و تفاوت اصلی این دو استاندارد در حداقل الزامات است.
 
تاندربولت‌ در برابر USB-C
از نظر ظاهری، تاندربولت ۳ و ۴ تفاوتی با USB-C ندارند. زیرا تمام این استانداردها از همان کانکتور USB-C استفاده می‌کنند. اما در واقعیت اگرچه می‌توانید یک گجت دارای پورت USB را به پورت تاندربولت وصل کنید، ولی لزوما قرار نیست از حداکثر سرعت پشتیبانی شده از تاندربولت بهره ببرید.
 
با این حال، تاندربولت ۴ و USB4 کاملا سازگار هستند. در ضمن باید به سازگاری USB4 با تاندربولت ۳ و USB 3.2 و USB 2.0 هم اشاره کنیم. همانطور که کمی بالاتر اشاره کردیم، تفاوت آن‌ها در حداقل الزامات است. دستگاه‌های دارای پورت USB4 از حداقل سرعت ۲۰ گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کنند ولی حداقل سرعت تاندربولت ۴ به ۳۲ گیگابیت در ثانیه می‌رسد. همچنین تاندربولت ۴ نسبت به USB4 حداقل دو برابر برق بیشتری مصرف می‌کند و به انرژی ۱۵ وات نیاز دارد.
 
از دیگر تفاوت‌های این دو، باید به تفاوت سرعت بر اساس طول کابل اشاره کنیم. تاندربولت ۴ می‌تواند سرعت ۴۰ گیگابیت در ثانیه را با کابل‌های دارای طول بیش از ۲ متر ارائه دهد اما USB4 برای ارائه‌ی همین سرعت به کابل دارای طول کمتر از ۱ متر نیاز دارد. به همین خاطر به طور کلی لوازم جانبی مبتنی بر USB4 قیمت پایین‌تری دارند اما این موضوع به بهای عملکرد آن‌ها تمام می‌شود.
 
اما چگونه می‌توانیم از نظر ظاهری تفاوت بین این پورت‌ها را تشخیص دهیم؟ پورت‌های تاندربولت‌ ۴ از آیکن نماد رعد و برق به همراه شماره ۴ استفاده می‌کنند. این در حالی است که پورت‌های مبتنی بر استاندارد USB4 دارای آیکن USB به همراه عدد ۲۰ یا ۴۰ (برای گیگابیت در ثانیه) هستند. البته لزوما تمام پورت‌ها آیکن ندارند و به همین خاطر برای مطمئن شدن از این بابت، باید مشخصات دستگاه موردنظر را بررسی کنید.
 
در پایان باید بگوییم که تاندربولت‌ یکی از استاندارد‌های معروف برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌های مختلف است. اگرچه سال‌ها قبل نسبت به USB مزایای قابل توجهی ارائه می‌کرد، اما امروزه استاندارد USB4 تفاوت زیادی با تاندربولت ندارد و بنابراین برای بسیاری از کاربران بین این دو استاندارد هیچ تفاوت محسوسی وجود ندارد. اما در نهایت نمی‌توانیم برخی مزایای تاندربولت را کتمان کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.