سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 30, 2023
14:06 دوشنبه، 10ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142753

تحریم‌های آمریکا علیه چین می‌تواند به صنعت داخلی ایالات‌متحده آسیب بزند

انجمن صنعت نیمه‌هادی آمریکا (SIA) به‌دنبال شفاف‌سازی بیشتر درمورد تحریم‌های ایالات‌متحده علیه چین است.
انجمن صنایع نیمه‌هادی آمریکا (SIA)، نماینده‌ی ۹۹ درصد از شرکت‌های تراشه‌سازی این کشور است. سازمان مذکور می‌داند امنیت ملی چقدر مهم است و اعتقاد دارد محدودیت‌ها علیه کشورهای متخاصم می‌تواند به‌طور کلی به صنعت تراشه‌ی ایالات‌متحده آسیب برساند.
 
جالب است بدانید پس‌از اعمال تحریم‌های سنگین ایالات‌متحده علیه شرکت‌های تراشه‌سازی و ابررایانه‌های چینی، ارزش سهام شرکت‌های آمریکایی فعال در صنعت نیمه‌هادی یک‌شبه ۲۴۰ میلیارد دلار کاهش یافت. توسعه‌دهندگان ابزارهای اتوماسیون طراحی الکترونیک (EDA)، طراحان تراشه، تولیدکنندگان تجهیزات ویفر فاب (WFE) و تراشه‌سازان ازجمله شرکت‌هایی بودند که به‌دلیل تحریم‌ چین، ضررهای درخورتوجهی را تجربه کردند. SIA خاطرنشان می‌کند صنعت نیمه‌هادی ایالات‌متحده قطعاً بدون حضور چینی‌ها نیز زنده‌ خواهد ماند و رشد خواهد کرد اما روند توسعه با حضور شرکت‌های چینی، سرعت بیشتری خواهد داشت.
 
در بیانیه‌ی مطبوعاتی SIA آمده است:
 
شرکت‌های نیمه‌هادی ایالات‌متحده، به چرخه‌ای سالم از نوآوری‌ها وابسته هستند که شامل سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش تحقیق‌وتوسعه و دسترسی به بازارهای جهانی است. اگر به گذشته نگاه کنیم، شرکت‌های نیمه‌هادی آمریکایی به‌طور مداوم حدود یک‌پنجم از درآمد خود را در بخش تحقیق‌وتوسعه سرمایه‌گذاری کرده‌اند که نسبت به سایر صنایع بیشتر است.
– SIA
چین برای همه‌ی طرف‌های درگیر یک کسب‌وکار، بسیار بزرگ و تأثیرگذار است که در ادامه به برخی از نمونه‌های آن اشاره می‌کنیم.
 
Cadence با ابزارهای EDA، هزاران توسعه‌‌دهنده‌ی تراشه و مادربرد چینی را تأمین می‌کند، Applied Materials نیز تعداد زیادی از ابزارهای WFE را به نهادهایی مثل SMIC و Hua Hong می‌فروشد و ازطرف دیگر انویدیا محصولاتی مثل ابزارهای هوش مصنوعی و شتاب‌دهنده‌های کامپیوتری با کارایی بالا را به شرکت‌هایی مثل Baidu عرضه می‌کند. درنهایت شهروندان آمریکایی شاغل در شرکت‌های چینی درطول دوره‌ی فعالیت خود در نقش‌های اجرایی، حقوق بسیار بالایی دریافت می‌کنند. بااین‌حال، همه‌ی موارد اشاره شده تحت‌تأثیر محدودیت‌های شدید اعمال‌شده ازطرف ایالات‌متحده علیه چین قرار گرفته‌اند.
 
SIA در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود به چندین نکته‌ی جالب اشاره کرده و در پرونده‌ی مربوطه در دفتر صنعت و امنیت وزارت ایالات متحده (BIS) جزئیات بیشتری درمورد آن‌ها ارائه داده است. به‌نوشته‌ی TomsHardware، یکی از نکته‌هایی که انجمن صنایع نیمه‌هادی آمریکا به آن اشاره کرده، بی‌کار شدن ۱۳۰۰ نفر در لام ریسرچ است که البته بخشی از آن به برون‌سپاری تولید ابزار به کشورهای دیگر ارتباط دارد. ظاهراً این وضعیت، تازه شروع روندی است که SIA درمورد آن ابراز نگرانی کرده است؛ شرکت‌های آمریکایی WFE مثل Applied Materials هنوز گزارش‌های خود را منتشر نکرده، بااین‌حال پیش‌بینی‌ها درمورد این شرکت ناامید‌کننده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.