سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 31, 2023
9:46 سه شنبه، 11ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142775

ظرفیت حافظه کش CPU کامپیوتر باید چقدر باشد؟

خرید یک پردازنده (CPU) جدید برای کامپیوتر اصلا کار راحتی نیست زیرا باید به چندین مشخصه توجه نشان دهید. اما در کنار مشخصه‌های مهمی مانند تعداد هسته و سرعت کلاک، ظرفیت حافظه کش CPU هم اهمیت زیادی دارد. اما اگر به دنبال خرید پردازنده جدید هستید، پردازنده‌ی موردنظر باید از نظر حافظه کش چه ظرفیتی داشته باشد؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.
حافظه کش CPU چیست؟
به زبان ساده، حافظه‌ی کش پردازنده یک نوع حافظه‌ی بسیار سریع محسوب می‌شود. سال‌ها قبل، سرعت پردازنده و کش آن بسیار کم بود. با این حال، در دهه‌ی ۸۰ میلادی سرعت پردازنده‌ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد. در آن دوران حافظه‌ی رم نمی‌توانست با افزایش سرعت پردازنده هماهنگ شود و بنابراین یک نوع حافظه‌ی جدید به نام حافظه‌ی کش پردازنده متولد شد.
 
کش پردازنده از سه سطح موسوم به L1، L2 و L3 تشکیل شده است. در این بخش، سلسله‌مراتب مبتنی بر سرعت این سطوح و ظرفیت آن‌ها است. کوچک‌ترین و سریع‌ترین سطح کش، L1 نام دارد و در ادامه با کش L2 و L3 روبرو می‌شویم. کش L1 معمولا درون خود پردازنده تعبیه شده ولی کش L2 و L3 معمولا در مکانی دیگر در نزدیکی پردازنده قرار دارند.
 
چرا حافظه کش پردازنده اهمیت زیادی دارد؟
اهمیت زیاد حافظه کش به تاثیر زیاد بر عملکرد CPU برمی‌گردد. هرچقدر ظرفیت حافظه کش بیشتر باشد، پردازنده زمان کمتری را برای دسترسی به انواع داده صرف می‌کند و در نتیجه عملکرد آن بهبود پیدا می‌کند. اما در نهایت حافظه کش محدودیت مشخصی دارد و از سوی دیگر افزایش ظرفیت آن در کنار افزایش هزینه‌های ساخت، مصرف انرژی را هم افزایش می‌دهد. بنابراین شرکت‌های سازنده همواره در این زمینه باید تعادل را رعایت کنند.
 
پردازش‌های مختلف به مقادیر متفاوتی از حافظه کش نیاز دارند
مقدار حافظه کش موردنیاز برای پردازش‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد و در این زمینه نمی‌توانیم عدد خاصی را مطرح کنیم. این موضوع به‌خصوص هنگام مهاجرت از پردازنده‌ی قدیمی به پردازنده‌ی جدید صدق دارد زیرا پردازنده‌های تازه‌نفس معمولا به حافظه کش سریع‌تری دسترسی دارند و می‌توانند کارهای بیشتری را ظرفیت کمتری انجام دهند. اما به طور کلی، کارهای که به حجم زیادی از داده نیاز دارند-مانند بازی‌ها، ویرایش ویدیو و شبیه‌سازی‌های علمی-می‌توانند از داشتن حافظه کش بیشتر بهره ببرند.
 
اما از سوی دیگر، کارهایی مانند وب‌گردی و دیگر موارد این‌چنینی، نیاز چندانی به حجم عظیمی از داده‌ها ندارند و به همین خاطر حتی اگر به ظرفیت بالایی از حافظه کش دسترسی داشته باشند، در عملکرد آن‌ها تاثیر زیادی نخواهد داشت. بنابراین قبل از خرید پردازنده‌ی جدید برای کامپیوتر، ابتدا باید ببینید چه استفاده‌هایی دارید تا یک پردازنده‌ی قوی‌تر از حد نیاز خود را خریداری نکنید.
 
چگونه ظرفیت مناسب برای حافظه‌ کش‌ پردازنده را انتخاب کنیم؟
بعد از مشخص شدن نحوه‌ی استفاده از کامپیوتر، حالا وقت آن است که برای خرید پردازنده بین تعداد هسته، سرعت پردازنده و ظرفیت حافظه کش تعادل ایجاد کنید. راحت‌ترین کار برای مقایسه کردن پردازنده‌ها، استفاده از نتایچ بنچمارک‌های انجام شده است. در این زمینه سایت‌های زیادی وجود دارد و مثلا می‌توانیم به سایت CPUBenchmark.net اشاره کنیم. بعد از مشخص کردن بودجه‌ای که برای خرید پردازنده کنار گذاشته‌اید، حالا کافیست مدل‌های موردنظر را با هم مقایسه کنید تا ببینید کدام‌یک برای کاربردهای مدنظر شما حرف بیشتری برای گفتن دارد.
 
به عنوان مثال، پردازنده AMD 5800X3D در زمینه‌ی گیمینگ عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد اما در زمینه‌ی تدوین ویدیو نسبت به پردازنده‌های هم‌قیمت ولی دارای تعداد هسته‌های بیشتر، ضعیف‌تر است. از سوی دیگر ممکن است کاربردهای موردنظر شما وابستگی بیشتری به ظرفیت و سرعت رم داشته باشد. بنابراین در چنین شرایطی بهتر است از رم سریع‌تر با ظرفیت بیشتر بهره ببرید.
 
بنابراین در نهایت توصیه می‌کنیم چندان درگیر اعداد ارائه شده برای ظرفیت حافظه کش نباشید و برای خرید پردازنده، جنبه‌های مختلف را با توجه به نیازهای خود در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.