سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 31, 2023
13:08 سه شنبه، 11ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142785

کشف نقص باتری‌های لیتیومی حالت جامد؛ محققان به سمت تولید نسل بعدی باتری‌ها می‌روند

دانشمندان حالا می‌توانند برای تولید باتری‌های کارآمدتر به‌خصوص برای اتومبیل‌ها آماده شوند.
گروهی از محققان مدعی شده‌اند که بالاخره مشکل اتصال کوتاه در الکترولیت‌های جامد باتری‌های لیتیوم فلزی را حل کرده‌اند. آن‌ها حالا می‌خواهند باتری‌های جدیدی تولید کنند که سبک، اشتعال‌ناپذیر، پرظرفیت و دارای قابلیت شارژ سریع هستند. این باتری‌های جدید به‌خصوص می‌توانند برای خودروهای برقی به‌کار گرفته شوند.
 
محققان دانشگاه استنفورد و آزمایشگاه شتاب‌دهنده ملی SLAC در مقاله‌ای که در ژورنال Nature Energy منتشر شده است، توضیح داده‌اند که نقصان‌های مقیاس نانو و استرس مکانیکی چگونه می‌توان باعث خرابی الکترولیت‌های جامد شود. آن‌ها می‌گویند استرس مکانیکی که در حین شارژ باتری به‌وجود می‌آید، این الکترولیت‌ها را خراب می‌کند.
 
«ویلیام چیو»، پژوهشگر ارشد این مطالعه و استادیار دانشگاه استنفورد می‌گوید: «حتی کوچک‌ترین تورفتگی، خمیدگی یا پیچ‌خوردگی در این باتری‌ها می‌تواند اختلال‌هایی را در سطح نانو به‌وجود بیاورد، مواد را باز کند، به لیتیوم اجازه دهد وارد الکترولیت شود و اتصال کوتاه ایجاد کند.»
 
می‌توان تولید باتری‌های لیتیومی را بهینه‌سازی کرد
ورود گردوغبار و دیگر مواد خارجی به باتری در مرحله تولید هم می‌تواند از دیگر دلایل بروز مشکل در این باتری‌ها باشد. از سوی دیگر، محققان در طول 60 آزمایش اثبات کردند که استفاده از مواد سرامیکی در باتری‌ها موجب ایجاد ترک، تورفتگی و شکاف در سطح نانو می‌شود. این مسئله در زمان شارژ سریع ایجاد مشکل می‌کند و به اتصال کوتاه منجر می‌شود.
 
محققان می‌گویند باتری‌های حالت جامد زمانی دچار اتصال کوتاه می‌شوند که کاتد و آند با یکدیگر تماس پیدا کرده یا به‌لحاظ الکتریکی به هر نحوی به هم وصل شوند. آن‌ها ادعا می‌کنند که هر شکلی از خمیدگی، پیچ‌خوردگی یا قرارگرفتن غبار میان الکترولیت‌ها می‌تواند این باتری‌ها را دچار مشکل کند.
 
پژوهشگران حالا با یافته‌های این تحقیق می‌توانند باتری‌هایی را طراحی کنند که مشکل اتصال کوتاه نداشته باشند. این گروه در تلاش است تا از نیروهای مکانیکی برای تقویت مواد در حین تولید استفاده کند و با پوشاندن سطح الکترولیت مانع بروز ترک در آن شود و شرایطی را ایجاد کند که حتی در صورت ایجاد ترک امکان ترمیم آن وجود داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.