لبه تکنولوژی

January 31, 2023
14:35 سه شنبه، 11ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142787

خودروهای پرنده بدون نیاز به خلبان حرفه‌ای؛ رؤیایی که دورونی H1 به واقعیت تبدیل می‌کند

خودروی پرنده H1 یک خودروی پرنده دونفره با دو جفت بال است که هر کدام ملخک مخصوص به خود را دارند.
در بین تمام کانسپت‌های وسایل نقلیه عمودپرواز برقی، تعداد بسیار کمی برای استفاده شخصی طراحی شده‌اند. برخی از تولیدکنندگان آن‌ها را مانند جتسون وان به‌عنوان جت‌های شخصی برقی معرفی می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر این وسایل نقلیه هوایی را خودروهای پرنده می‌نامند. حالا یکی از انواع این خودروهای پرنده ساخت میامی قرار است وارد بازار کانادا شود.
 
نقطه اشتراک جت‌های شخصی برقی و انواع خودرو پرنده، فراهم‌کردن امکان دسترسی همه مردم به پرواز شخصی است. اکثر وسایل نقلیه عمودپرواز برقی به‌عنوان جایگزینی برای حمل‌ونقل عمومی و اشتراکی معرفی می‌شوند. این نسخه‌های خاص می‌توانند برای رفت‌وآمد و حمل‌ونقل تفریحی جایگزین خودروهای شخصی شوند. هدف این است که مالکان در آینده برای پرواز با این خودروهای ایمن و کاربرپسند نیازی به گواهینامه خلبانی نداشته باشند.
شرکت دورونی ایرواسپیس که دفتر مرکزی آن در میامی قرار دارد، از سال ۲۰۱۶ روی این وسایل نقلیه کار می‌کند و معتقد است که اکنون به‌لطف پیشرفت‌های فناوری پهپادها و رانندگی خودکار، زمان مناسبی برای این انقلاب در حمل‌ونقل است.
 
سال گذشته، این برند رسماً اولین خودروی پرنده خود را معرفی کرد که برای پروازهای شخصی ساخته شده بود. خودروی پرنده H1 یک خودروی پرنده دونفره با دو جفت بال است که هر کدام ملخک مخصوص به خود را دارند. دورونی این کانسپت را به‌عنوان یک خودروی پرنده و هواپیمای چندموتوره توصیف می‌کند.
 
خودروی پرنده مناسب آماتورها
خودروی پرنده دورونیH1 به‌لطف سیستم کنترل هواپیمای اختصاصی قرار است به‌اندازه کافی ایمن باشد تا حتی توسط افرادی که خلبان حرفه‌ای نیستند، قابل کنترل باشد. این عمودپرواز را می‌توان همانند خودروها در یک گاراژ، پارک و هم‌زمان آن را شارژ کرد.
 
۲۰ دقیقه زمان برای رساندن شارژ باتری آن از ۲۰ به ۸۰ درصد کافی خواهد بود. این خودروی پرنده با یک بار شارژ کامل محدوده پیمایش ۹۶ کیلومتری را فراهم می‌کند. دورونی H1 همچنین می‌تواند با سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت پرواز کند و حداکثر گنجایش بار آن ۲۲۶ کیلوگرم است.
اگرچه این خودروی پرنده در آینده می‌تواند توسط هر کسی به‌صورت آنلاین سفارش داده شود، اما این برند از طریق یک مشارکت تجاری در حال آماده‌سازی برای ورود رسمی به بازار کانادا است. یک اپراتور کانادایی متخصص در سیستم‌های هواپیمایی قابل کنترل از راه‌دور برای خرید و سپس فروش ۲۵ نسخه از خودرو پرنده دورونی H1 ابراز تمایل کرده است.
 
تحویل اولین نسخه‌های دورونیH1 به مشتریان شخصی در سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ انجام خواهد شد. قیمت این خودروی پرنده ۱۵۰ هزار دلار اعلام شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.