امنیت

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

February 1, 2023
9:33 چهارشنبه، 12ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142800

رئیسی: برای مسدودسازی پلتفرم‌هایی که بستر ناامنی شدند در جلسه‌ای با حضور همه قوا تصمیم‌گرفته شد

سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم اعلام کرد مخاطب موضوع اینترنت فقط وزارت ارتباطات نیست، بلکه در جلسات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و با حضور همه قوا موضوع مسدودسازی پلتفرم‌هایی که بستر ناامنی می‌شوند مورد بررسی قرار گرفته است.
 
به گزارش پیوست، رئیس جمهور در گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی خود گفت: قبل اغتشاشات محدودیتی برای برخی پلتفرم‌های خارجی ایجاد نشده بود. این پلتفرم‌ها بستری برای ایجاد ناامنی شدند. کجا اجازه می‌دهند یک پلتفرم خارجی بستری برای ایجاد ناامنی باشد؟
 
62505446.jpeg
 
اشاره رئیس جمهور به فیلتر شدن اینستاگرام و واتس‌اپ و همچنین گوگل پلی به عنوان پلتفرم‌های پرکاربرد در ایران است.
 
او تاکید کرد: مخاطب موضوع اینترنت فقط وزارت ارتباطات نیست، بلکه در جلسات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور همه قوا بررسی شده است که اگر پلتفرم‌ها همچنان بستر ناامنی باشند، نمی‌توان به آنها اجازه فعالیت داد.
 
او این سوال را مطرح کرد که اروپایی ها چرا دو استاندارد دارند؟ برای خودشان می پسندند که دفتر خدمات هر پلتفرمی که در داخل کشور آنها فعالیت می کند، در داخل آن کشورها وجود داشته باشد ، شورای عالی امنیت ملی هم همین را خواسته که آنها پاسخگوی فعالیت خود باشند و در کشور ما ناامنی ایجاد نکنند.
 
مرکز ملی فضای مجازی ۱۶ آذر ماه طی نامه‌ای به متا (شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام) از این شرکت خواست علاوه بر اینکه نماینده خود در قبال ایران معرفی می‌کند سیاست‌های خود را با سیاست‌های داخل ایران سازگار کند به این نامه هیچ‌گاه به صورت رسمی از سوی این شرکت پاسخ داده نشد.
 
پلتفرم‌ها باید پاسخ‌گو باشند
رئیس جمهور افزود: تصمیم این است که هر پلتفرمی باید پاسخگو باشد، زیرا وقتی پاسخگو نباشد، مشکل ایجاد می‌شود و بستر ناامنی می‌شوند.
 
او ادامه داد: وزارت ارتباطات نیز در این میان تلاش کرد تا پلتفرم‌های داخلی ایجاد و آن را جایگزین پلتفرم‌های خارجی کند تا مردم از این پلتفرم ها استفاده کنند؛ این کار صورت گرفته تا مردم در کسب و کار دچار مشکل نشوند.
 
او گفت: من معتقدم اختلالی در اینترنت نباید باشد و ما حتما موافق اختلال در اینترنت نیستیم، اما هر پلتفرمی بخواهد در کشور فعالیت کند نباید در کشور ناامنی ایجاد کند.
 
نباید در اینترنت اختلالی باشد
رئیسی در میان صحبت خود تاکید کرد که نظرش در مورد اینترنت عوض نشده است. طبق گفته او زندگی، کسب و کار و ارتباطات مردم در فضای مجازی انجام می‌شود. این محیط باید آرامش بخش باشد و دسترسی به آن به سادگی فراهم شود.
 
او گفت: « به وزیر ارتباطات گفته‌ام نباید در اینترنت اختلالی باشد و مردم باید به سادگی به آن دسترسی داشته باشند. اختلال در اینترنت موجب گله ما نیز هست.
 
او از اقدامات انجام شده از سوی وزارت ارتباطات در زمینه شبکه ملی اطلاعات و فیبرنوری تقدیر کرد و گفت: وزارت ارتباطات شبانه روز کار می کند تا خطوط ارتباطی را برقرار کند و اینترنت در روستا و شهر مشکلی نداشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.