تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 1, 2023
14:43 چهارشنبه، 12ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142810

سخنگوی بیمه مرکزی: در ماه‌های اخیر بودجه‌ای برای جبران خسارت کسب‌وکارهای اینترنتی در نظر نداشتیم

محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ خسارات زیادی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کسب‌وکارها وارد کردند، اما آیا بیمه خسارت می‌دهد؟
 
سخنگوی بیمه مرکزی اعلام کرد جبران خسارت کسب‌وکارهای آنلاین بابت اختلال‌های اینترنت، نیازمند نظر وزارت اقتصاد است. به گفته مشعلچی، در ماه‌های اخیر بودجه‌ای برای جبران خسارت در نظر گرفته نشده بود.
 
فیلترینگ، محدودیت، اختلال و قطعی اینترنت در نیمه دوم سال 1401، اثرات قابل‌توجهی بر زندگی مردم و کسب‌وکارها داشته است. کمتر کسب‌وکار آنلاینی وجود دارد که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از محدودیت‌های اینترنت آسیب ندیده باشد؛ اما آیا بیمه این خسارات را پرداخت می‌کند؟
 
«مجید مشعلچی»، سخنگوی بیمه مرکزی، در نشست خبری در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر اینکه آیا صنعت بیمه بودجه‌ای برای کسب‌وکارهای اینترنتی بیمه‌شده که به‌دلیل اختلال در اینترنت آسیب دیده‌اند، در نظر گرفته است یا خیر، گفت:
 
«باید بررسی شود که آیا این موضوع در حیطه وظایف بانک مرکزی است یا خیر. البته مبدأ و مأخذ این موضوع وزارت اقتصاد است و اگر این وزارتخانه تشخیص دهد باید بررسی کنیم و ببینیم بیمه برای جبران خسارت چه کاری می‌تواند انجام دهد. در ماه‌های اخیر بودجه‌ای برای جبران خسارت در نظر گرفته نشده بود.»
 
به گفته وی، پوشش‌های بیمه‌ای سایبری در چند شرکت بیمه آغاز شده است و ریسک کسب‌وکارهای ناشی اختلال اینترنت را پوشش می‌دهد.
 
گفتنی است بررسی‌های متعددی درباره خسارت ناشی از محدودیت و اختلال اینترنت بر کسب‌وکارها صورت گرفته. اتاق تهران اواخر مهرماه اعلام کرد قطعی‌های اخیر اینترنت 80 هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارها خسارت زده است:
 
«بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی یک ماه گذشته اخلال در شبکه اینترنت کشور و عدم دسترسی به برخی پلتفرم‌های پربازدید، 35 هزار میلیارد تومان به‌طور مستقیم به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خسارت وارد کرده است. این محدودیت دسترسی، به‌طور غیرمستقیم به کسب‌و‌کارهای خارج از صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات که از خدمات این بخش استفاده می‌کنند، خسارتی 45 هزار میلیارد تومانی وارد ساخته است.»
 
صورت‌های مالی همراه اول در ماه‌های اخیر نیز نشان از افت چند صد میلیارد تومانی دارد و سایر اپراتورها نیز ضررهای مالی هنگفتی تجربه کرده‌اند که مسدودسازی اینستاگرام و واتس‌اپ و اختلال اینترنت در افت این درآمد، بی‌تأثیر نبوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.