اپلیکیشن

تلفن همراه

February 3, 2023
18:28 جمعه، 14ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142843

کلاهبرداری به شیوه‌ای جدید؛ اپ‌هایی با 20 میلیون دانلود کاربران گوگل پلی را فریب داده‌اند

گزارش یک شرکت امنیت سایبری نشان می‌دهد که اپ‌هایی با میلیون‌ها دانلود در گوگل پلی، کاربران را با وعده درآمدزایی فریب داده‌اند.
 
شرکت آنتی‌ویروس Dr. Web در گزارش جدیدی اعلام کرده است که اپلیکیشن‌هایی با مجموعاً 20 میلیون دانلود در گوگل پلی وجود دارند که به کاربران وعده درآمدزایی می‌دهند، اما پولی برای آن‌ها واریز نمی‌کنند. همچنین، تعدادی اپ با صدها هزار دانلود شناسایی شده‌اند که از روش‌های فیشینگ برای کلاهبرداری از کاربران استفاده می‌کنند.
 
براساس گزارش جدید Dr. Web، مجموعه جدیدی از اپلیکیشن‌ها که اخیراً در گوگل پلی به شهرت رسیده‌اند، خود را به‌عنوان برنامه‌های سلامتی، قدم‌شمار و خلق عادت‌های مفید معرفی می‌کنند و وعده می‌دهند که اگر کاربر فعال باشد و به اهداف مختلف روزانه برسد، به آن‌ها پاداش می‌دهند. ولی به‌نظر می‌رسد که دریافت این پاداش‌ها تقریباً ناممکن است.
 
این گزارش می‌گوید اپلیکیشن Lucky Step – Walking Tracker با 10 میلیون دانلود و دو اپلیکیشن WalkingJoy و Lucky Habit: health tracker هر کدام با 5 میلیون دانلود از جمله برجسته‌ترین نمونه‌های این برنامه هستند. ظاهراً هر سه برنامه با یک سرور از راه دور ارتباط برقرار می‌کنند و ازاین‌رو، باید توسعه‌دهنده یا مالک یکسانی داشته باشند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که این برنامه‌ها برخلاف ادعای خود پاداشی به کاربران نمی‌دهند. کاربرانی که درخواست برداشت پول را ثبت کرده‌اند، می‌گویند از آن‌ها خواسته شده است تا تبلیغ ببینند و وقتی این کار را انجام داده‌اند، دوباره از آن‌ها خواسته شده تا تبلیغات بیشتری را تماشا کنند. هر سه برنامه هنوز در اپ استور در دسترس قرار دارند.
 
اپ‌های فیشینگ همچنان به گوگل پلی راه پیدا می‌کنند
Dr. Web در بخش دیگری از این گزارش درباره اپ‌های فیشینگی به کاربران هشدار داده است که در مجموع بیش از 450 هزار بار دانلود شده‌اند. این برنامه‌ها به سرورهای از راه دوری وصل می‌شوند و معمولاً صفحاتی را در مقابل کاربر قرار می‌دهند که از آن‌ها می‌خواهد اطلاعات حساس خود را وارد کنند. از جمله پردانلودترین این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
Golden Hunt با 100 هزار دانلود
Reflector با 100 هزار دانلود
Seven Golden Wolf blackjack با 100 هزار دانلود
Unlimited Score با 50 هزار دانلود
Big Decisions با 50 هزار دانلود
Jewel Sea با 10 هزار دانلود
اگر یکی از این برنامه‌ها را روی دستگاه خود نصب کرده‌اید، باید هرچه سریع‌تر آن‌ها را حذف و با یک آنتی‌ویروس گوشی یا تبلت خود را اسکن کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.