فناوری اطلاعات

February 7, 2023
10:19 سه شنبه، 18ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142926

باستان‌شناسان به کمک هوش مصنوعی یک لوح باستانی 2 هزار ساله را رمزگشایی کردند

هوش مصنوعی جدیدی که دانشمندان ساخته‌اند، قادر است تکه متن‌های خط میخی چند هزار ساله را در کنار هم قرار دهد.
بسیاری از اسناد ادبی کهن در دنیا به‌ویژه در رابطه با ادبیات بابل به‌طور پراکنده و نادر وجود دارد. حالا محققان با کمک فناوری هوش مصنوعی ابزاری ساخته‌اند که می‌تواند این تکه‌های پراکنده را به هم وصل کند که در همین ابتدای کار موفق شده نسخه‌ای بسیار قدیمی از حماسه «گیلگمش» را شناسایی کند.
 
گروهی از محققان ابزار هوش مصنوعی جدیدی به‌نام Fragmentarium را توسعه داده‌اند که توانسته نسخه‌ای از حماسه گیلگمش مربوط به 130 سال قبل از میلاد مسیح را شناسایی کند. درنتیجه، این متن هزاران سال جدیدتر از قدیمی‌ترین نسخه این حماسه محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که مردم حتی در دوره‌های متأخر هم نسخه‌هایی از این داستان را ثبت می‌کردند.
 
نسخه جدید حماسه گلگمش که در این لوح دو هزار ساله پیدا شده، قرار است به‌زودی به‌صورت دیجیتالی منتشر شود. این نسخه اولین نسخه‌ای خواهد بود که تمام نوشته‌های مربوط به این حماسه از لوح‌های مختلف خط میخی را کنار هم قرار می‌دهد. حماسه گیلگمش داستانی اساطیری درباره جاودانگی است که از هزاران سال پیش بر ادبیات نقاط مختلف دنیا تأثیر گذاشته است.
 
هوش مصنوعی می‌تواند در آینده متن‌های خطی را دیجیتالی کند
«انریکه خیمنز»، استاد ادبیات نزدیک به شرق باستان در مؤسسه آشورشناسی دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و همکارانش از سال 2018 درحال توسعه ابزاری برای تبدیل لوح‌های خط میخی به داده‌های دیجیتالی بوده‌اند. آن‌ها تاکنون 22 هزار تکه متن باستانی را پردازش کرده‌اند و می‌خواهند در ماه فوریه 2023 ابزار خود را به‌صورت عمومی عرضه کنند.
 
Fragmentarium طراحی شده است تا با روش‌های سیستماتیک و خودکار تکه‌هایی از متن‌ها را کنار هم قرار دهد. محققان می‌گویند: «این ابزاری است که قبلاً وجود نداشت. باور داریم که این ابزار می‌تواند در بازسازی ادبیات بابل نقشی حیاتی بازی کند و اجازه دهد پیشرفت‌های سریع‌تری داشته باشیم.»
 
پژوهشگران انتظار دارند که Fragmentarium در آینده بتواند تصاویر لوح‌های خط میخی را شناسایی و متن آن‌ها را به‌صورت دیجیتالی ثبت کند. تاکنون تصاویر هزاران لوح خط میخی توسط موزه بریتانیا در لندن و موزه عراق در بغداد تهیه شده است.
 
از زمان آغاز این پروژه، حدود 200 پژوهشگر در سراسر دنیا برای تحقیقات خود به این پلتفرم آنلاین دسترسی داشته‌اند. اما این ابزار حالا در اختیار عموم قرار می‌گیرد تا افراد مختلف بتوانند به کشف بخش بیشتری از ادبیات باستان کمک کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.