اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 7, 2023
11:51 سه شنبه، 18ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142933

مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در ابتدای بهمن ماه به ۵۷ درصد رسید

مرکز ملی فضای مجازی بعد از بررسی دقیق و موشکافانه گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درحالی اعلام کرد که میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در ابتدای بهمن امسال به ۵۷ درصد رسیده که فقط ۳۴ درصد این پیشرفت در دولت سیزدهم بدست آمده است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مطابق تعریفی که در اسناد بالادستی وجود دارد، شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کشور باید شبکه ای امن، سریع و ارزان در دسترس همه باشد که بر بستر آن خدمات متنوع و با کیفیتی به مردم ارایه شود.
 
اما با گذشت بیش از یک دهه از اجرای این ابر پروژه و با وجود مصوبات قانونی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اجرای هرچه سریع تر آن، متاسفانه اجرای کامل شبکه ملی اطلاعات در دولت های گذشته سرانجام نامشخص داشت. 
 
نامشخص از این بابت که درگذشته همواره شاخص معلومی برای تعیین میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات مورد قبول دستگاه های اجرایی و قانونگذار وجود نداشت، لذا سنجش دقیق و درستی نیز در این مورد صورت نمی گرفت. بطوریکه حتی در دوره ای دو فاز از آن در مراسم هایی با پوشش رسانه ای گسترده ای افتتاح شد و فاز سوم توسعه آن نیز منوط به نیاز کاربران در آینده عنوان شد. 
در دوره دوم دولت قبل نیز اعداد متفاوتی به مثابه پیشرفت اجرای شبکه ملی اطلاعات بعضا در رسانه ها عنوان می شد. به گونه ای که میزان این پیشرفت از سوی مسوولان وقت وزارت ارتباطات ۸۰ درصد اعلام شد. درحالیکه در همان زمان مرکز ملی فضای مجازی با رد این گزارش، میزان پیشرفت را با توجه به مستندات ارایه شده کمتر از ۳۰ درصد تعیین کردند. 
 
از همین رو بود که در ابتدای دولت سیزدهم به منظور ایجاد وحدت رویه در پایش وضعیت پیشرفت اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات، برای نخستین بار بیش از یکصد شاخص «نشانگر میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات» مشخص شد و در تعامل با مرکز ملّی فضای مجازی نحوه سنجش آنها تعریف و میان مجری و قانونگذار مورد توافق قرار گرفت و جزییات در صورتجلسه ای ثبت شد. 
در پی آن برآورد صورت گرفته در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ نشان داد که میزان پیشرفت توسعه شبکه ملی اطلاعات بر اساس شاخص های مشخص شده که مورد توافق طرفین نیز قرار داشت تنها ۲۳ درصد است. به عبارتی دیگر بعد از گذشت بیش از یک دهه از شروع اجرای این پروژه ملی، تنها کمتر از یک چهارم آن تکمیل شده بود. 
 
با استقرار دولت سیزدهم، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اجرای شبکه ملی اطلاعات را در اولویت برنامه های خود قرار داد و در این جهت با تشکیل شورای راهبری شبکه ملی اطلاعات به ریاست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و حضور مسوولان هر بخش هر هفته جلسات منظمی برگزار کرد و وضعیت این پروژه ملی را دقیق مورد بررسی قرار داد و با شناسایی موانع و مشکلات به سرعت نسبت به رفع آن اقدام کرد. 
با این اهتمام، گزارش میزان پیشرفت پروژه شبکه ملی اطلاعات در ابتدای بهمن ماه از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه، تدوین و برای مرکز ملی فضای مجازی ارسال شد. مرکز ملی فضای مجازی نیز بر اساس همان یکصد شاخص تعیین شده و با رویه سختگیرانه ای که از قبل داشت نسبت به بررسی آن اقدام و اعلام کرد که میزان پیشرفت آن به ۵۷ درصد رسیده است. 
 
مقایسه صورت گرفته حاکیست که بر اساس همان شاخص های مشخص شده در شهریور سال گذشته، طی ۱۸ ماهی که از زمان شروع فعالیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوره جدید می گذرد، شبکه ملی اطلاعات ۳۴ درصد پیشرفت داشته است. این درحالیست که در بیش از یک دهه گذشته و در دولت های گوناگون، میزان پیشرفت این پروژه بزرگ و ملی تنها ۲۳ درصد بوده است. 
به عبارت دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توانسته است در یک سال و نیم گذشته تقریبا ۱،۵ برابر دستاوردی که در دو دهه گذشته در این حوزه بدست آمده است را کسب کند که این مهم جز با برنامه ریزی فشرده، بسیج امکانات و تلاش و مجاهدت، آنهم در شرایطی که کشور با محدودیت های جدی از سوی کشورهای متخاصم روبروست، قابل دستیابی نبود. 
 
به بیان دیگر گزارش این موفقیت در چهل و چهارمین بهار آزادی، نویدبخش خبرهای خوش دیگری است که در پی فعالیت های گسترده و زیرساختی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به گوش خواهد رسید و شاهد اثرات آن در شکل افزایش رفاه و تسهیل زندگی مردم خواهیم بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.