اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

February 7, 2023
14:18 سه شنبه، 18ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142938

برخی از تصاویر ماهواره خیام به نمایش در می آید

 
رییس سازمان فضایی از به نمایش برخی از تصاویر دریافتی از ماهواره خیام در مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی در روز سه شنبه خبر داد و گفت: همچنین در این مراسم از نمونه کیفی ماهواره ناهید ۲ و نمونه پروازی ماهواره طلوع ۳ نیز رونمایی می‌شود.
 
 
به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات، حسن سالاریه رییس سازمان فضایی ایران در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با اشاره به رونمایی از برخی تصاویر ماهواره خیام در مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی در روز سه شنبه، گفت: اکنون تمام سنجنده های ماهواره خیام که در مرداد ماه گذشته به فضا پرتاب شده بود، کالیبره شده اند و تاکنون صدها عکس از نقاط مختلف ایران از این ماهواره دریافت شده است که برخی از آنها در برنامه بزرگداشت روز فناوری فضایی به نمایش در می آید.
 
وی با بیان اینکه در برنامه روز سه شنبه از نمونه کیفی ماهواره ناهید ۲ و نمونه پروازی ماهواره طلوع ۳ نیز رونمایی می‌شود، افزود: ماهواره طلوع ۳ یک ماهواره سنجشی بومی با دقت عکس رنگی ۱۰ متر و عکس سیاه و سفید ۵ متر است و ماهواره ناهید ۲، یک ماهواره مخابراتی است که با ساخت آن وارد صنعت ارتباط فضاپایه می شویم که بعد از آن باید به یک سکوی استانداردی برای ارسال و دریافت داده های مخابراتی در باندهای مختلف فرکانسی برسیم.
 
رییس سازمان فضایی با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره امید که به همین مناسبت ۱۴ بهمن روز ملی فناوری فضایی نامیده شد، تصریح کرد: هم اکنون به قابلیت پرتاب ماهواره های زیر ۲۰۰ کیلوگرم دست پیدا کرده ایم و در مسیر صنعتی شدن فناوری فضایی از تولید تک سازی ماهواره به سمت انبوه سازی آن در حال حرکتیم.
 
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در برنامه دهساله فضایی که تا سال ۱۴۱۰ ادامه دارد، چشم انداز تعریف شده دستیابی به صنعتی شدن فناوری فضایی است، خاطرنشان کرد: آنچه که تاکنون به آن در صنعت فضایی دست یافتیم باید تثبیت شود و ضمن افزایش محصولات ساخته شده، هزینه را کاهش دهیم.
 
وی با اشاره به شروع فرایند ساخت ماهواره های راداری در برنامه دهساله فضایی افزود: استفاده از فناوری فضایی باید برای افزایش بهره وری در حوزه های مختلف گسترش پیدا کند. بنابراین در برنامه دهساله علاوه بر بومی سازی که هم اکنون وجود دارد باید ضریب نفوذ فناوری های فضایی در زندگی مردم افزایش پیدا کند که با حضور بخش خصوصی ضمن افزایش اقتصاد فضاپایه، امکان پذیر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.