اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

February 7, 2023
14:21 سه شنبه، 18ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142940

زارع پور از مذاکره درباره اینترنت ماهواره ای خبر داد!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات زمان پرتاب ماهواره ظفر را سه ماه اول سال آینده اعلام کرد و گفت: درباره اینترنت ماهواره ای در حال مذاکره هستیم.

 
به گزارش مهر، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در حاشیه بزرگداشت روز فناوری فضایی که در موزه ارتباطات برگزار شد در پاسخ به خبرنگاران گفت: برنامه ما این است که صنعت فضایی کشور را به شکل بومی توسعه دهیم تا بتوانیم در همه بخش‌ها مانند ساخت ماهواره، پرتاب ماهواره، ایستگاه زمینی دریافت اطلاعات تا سامانه کاربردی را بومی سازی کنیم.
 
وی افزود: همانطور که می‌دانید ماهواره‌ها کلاس‌های مختلف دارند. پرتاب گر ها هم کلاس‌های مختلفی دارند. ما در عین حال که صنعت فضایی بومی را توسعه می‌دهیم هر جا نیاز به خدمات باشد، ارائه داده و در کوتاه‌ترین مدت نیاز کشور را برطرف می‌کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: ریل گذاری ما این است که برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت، یک بخش‌هایی از صنعت فضایی را به صورت بومی داشته باشیم.
 
وی در خصوص سوال خبرنگاران در خصوص برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اینترنت ماهواره‌ای گفت: ما از فعالیت منظومه‌های ماهواره‌ای خارجی استقبال می‌کنیم. منوط به اینکه طبق قوانین بین المللی که اتحادیه مخابرات اعلام کرده است، قواعد سرزمینی کشورها را بپذیرند. اکنون درحال مکاتبه و مذاکره هستیم و زمانی که نهایی شود، نتایج را اعلام می‌کنیم.
 
زارع پور درباره اینکه ماهواره ظفر در چه مرحله‌ای است، خاطرنشان کرد: طبق سوالی که من انجام داده ام، اعلام شده در سه ماه اول سال آینده، این ماهواره آماده پرتاب است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در مورد ساخت منظومه‌های ماهواره‌ای، تأکید کرد: در این خصوص پروژه‌ای تعریف شده و در رسانه‌ها مطرح شده و قرار است منظومه‌ای از ماهواره‌های مخابراتی را داشته باشیم و برنامه مان این است که تا پایان دولت سیزدهم آن را عملیاتی کنیم و این ماهواره‌ها ساخته و پرتاب شود و وارد چرخه استفاده شود.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از شرکت‌های دانش بنیان هستند که داده‌های ماهواره‌ای را در اختیار دارند و می‌توانند آن را تحلیل کنند اما سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها اقبالی نشان نمی‌دهند، گفت: یک بخش از این موضوع مربوط به تبلیغ و ترویج اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است و بخش دیگر وظیفه سازمانی ماست که در تعامل با سازمان‌های مختلف می‌توانیم این داده‌های فضایی را که در اختیار ماست در اختیار دیگر دستگاه‌ها قرار دهیم تا گره گشایی شود. به عنوان مثال در حوزه کشاورزی می‌توانیم در حوزه مقابله با زمین خواری آن را در دستور کار خود قرار دهیم.
 
وی افزود: در برنامه هفتم توسعه نیز یک بندی را آورده ایم که همه دستگاه‌ها در انجام مأموریت‌ها استفاده از داده‌های فضایی را بررسی کرده و در دستور کار خود قرار دهند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به یکی از مجریان طرح در خصوص سامانه پایش های فضایی گفت: ما هیچ اختلالی برای ارتباط با خارج از کشور نداریم و همچنین برای دسترسی به تصاویر ماهواره خیام، متقاضیان می‌توانند به سازمان فضایی مراجعه کنند.
 
وی فناوری‌های مورد استفاده در صنعت فضایی پیچیده و مهمترین فناوری‌های روز دنیا توصیف کرد و یادآور شد: بر این اساس است که بالاترین استانداردها در رده نخست متعلق به صنعت فضایی است و بعد از آن استانداردهای حوزه‌های نظامی و در رتبه سوم استانداردهای صنعتی قرار گرفته‌اند.
 
وی بومی سازی را گام دیگر و مهم کشور در حوزه فضایی عنوان کرد و یادآور شد: هر چند صنعت فضایی پیچیده است ولی توانستیم در این حوزه خوش بدرخشیم به گونه‌ای که به چرخه کامل صنعت فضایی رسیدیم که در یک دهه اخیر با راهبری مقام معظم رهبری در این مسیر ریل گذاری شده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم تلاش دارد تا کلیه موانع توسعه صنعت فضایی را بردارد، خاطر نشان کرد: بعد از یک دهه غفلت از برگزاری جلسات شورای عالی فضایی، تاکنون ۲ جلسه این شورا برگزار شده‌ است و پیام برگزاری این جلسات آن است که صنعت فضایی در کانون توجه دولت قرار گرفته است.
 
وی اضافه کرد: بر اینکه صنعت فضایی از برنامه‌ها فاصله زیادی دارد ولی نسبت به گذشته توجه زیادی به آن شده است و دولت در زمینه اختصاص اعتبارات توجه جدی‌تری داشته است.
 
زارع پور با بیان اینکه ما نیاز به رویکرد راهبردی تا تبدیل شدن به صنعتی سازی حوزه فضایی برسیم، ادامه داد: اقتصادی سازی صنعت فضایی یکی از این راهبردها است که در این راستا منظومه ماهواره ها در کانون توجه کشورها قرار گرفته است و در کشور این راهبرد محقق نمی شود مگر اینکه بخش خصوصی وارد شود.
 
وی با تاکید به هموار سازی مسیر برای ورود بخش خصوصی در حوزه پرتابگرهای ماهواره‌ها، یادآور شد: تقسیم کار ملی یکی از دیگر ضرورت‌های بخش فضایی کشور است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه‌های آتی صنعت فضایی گفت: در تلاش هستیم تا پایان سال و یا نهایتا تا پایان دولت سیزدهم کشور به صادر کننده خدمات فضایی، شود. این هدفگذاری شدنی است.
 
وی افزود: در میان کشورهای منطقه تنها ایران چرخه کامل بومی سازی فضایی را دارد و امیدواریم در پرتاب ماهواره‌ها به مدار لئو و خدمات سنجشی فضایی، صادر کننده باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.