فناوری اطلاعات

February 7, 2023
17:20 سه شنبه، 18ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142948

وزیر ارتباطات مطرح کرد؛ تبدیل ایران به صادرکننده خدمات فضایی تا پایان دولت سیزدهم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران تا پایان دولت سیزدهم به صادرکننده خدمات فضایی در منطقه تبدیل شود.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی که صبح امروز (سه‌شنبه) در موزه ارتباطات برگزار شد با تأکید بر اینکه نگاه دولت سیزدهم به صنعت فضایی یک نگاه راهبردی، فرصت ساز و اقتدار آفرین است گفت: صنعت فضایی تنها یک صنعت با نگاه اقتصادی نیست بلکه یک صنعت اقتدار آفرین است؛ چون فناوری‌های این حوزه در جهان دارای پیچیده‌ترین استانداردها است و بر همین اساس بومی‌سازی فناوری فضایی کار بسیار سختی است.
 
وی افزود: اینکه ما توانسته‌ایم در این عرصه بدرخشیم و جز 10 کشور برتر جهان با چرخه کامل فضایی از طراحی و ساخت ماهواره و پرتاب و بر مدار قرار دادن آن تا بهره‌برداری از داده‌های فضایی، باشیم، افتخاری است که ریشه در نگاه راهبردی ‌به این صنعت در کشور دارد.
زارع پور با بیان اینکه دولت سیزدهم با همین نگاه راهبردی تلاش می‌کند تمام موانع موجود از سر راه توسعه این صنعت را بردارد گفت: سال گذشته بعد از یک ‌دهه غفلت، جلسه شورای عالی فضایی به ریاست رئیس‌جمهوری برگزار شد و امسال نیز شاهد برگزاری جلسه دوم این شورا بودیم که برگزاری این جلسات با حضور عالی‌ترین مقام جاری کشور حاوی پیامی ویژه است.
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: پیام برگزاری جلسات شورای عالی فضایی این است که صنعت فضایی در کانون توجه دولت قرار دارد. جدا از آن برگزاری این جلسات و نشستن همه بازیگران این عرصه پشت یک میز منجر به همگرایی و هم‌افزایی بیشتر خواهد شد که نتیجه آن شش پرتاب موفق در طول یک سال بود.
وی با بیان اینکه نگاه ویژه دولت سیزدهم به صنعت فضایی در فعالیت‌ها و دستاوردهای این حوزه نیز مشهود است گفت: این مسیر باقوت ادامه پیدا می‌‌کند. در برنامه هفتم توسعه و قوانین بودجه نیز احکام ویژه‌ای برای تسریع در روند توسعه این صنعت پیش‌بینی‌شده است.
 
زارع پور در ادامه با تأکید بر اینکه صنعت فضایی باید اقتصادی شود گفت: برای اینکه صنعت فضایی اقتصادی شود باید از مرحله نمونه‌سازی ماهواره‌ها و پرتابگر وارد مرحله تولید انبوه شویم. اما مهم‌تر از آن صنعت فضایی اقتصادی نمی‌شود مگر آنکه بخش خصوصی وارد این عرصه شود.
وی افزود: سرمایه اصلی این صنعت در کنار دارایی‌ها نیروهای خبره و نخبه این صنعت هستند و باید پای آن‌ها به این عرصه باز شود و حتی معتقدم باید مسیر ورود بخش خصوصی به عرصه پرتاب هم هموار شود تا بتوانیم عقب‌ماندگی‌ها گذشته را با سرعت جبران کنیم.
 
وزیر ارتباطات در ادامه با تأکید بر ضرورت بحث نگاشت نهادی و تقسیم‌کار میان بازیگران عرصه فضایی گفت: اگرچه میان بازیگران عرصه فضایی در نهادها و سازمان‌های دیگر یک نوع همدلی و هم‌افزایی وجود دارد اما صنعت فضایی در کشور بازیگران متنوعی از ساخت و پرتاب تا ایستگاه فضایی دارد؛ بنابراین تدوین نگاشت نهادی و تقسیم‌کار برای هدر نرفتن سرمایه‌های کشور ضروری است که خوشبختانه با تقسیم‌کاری که در دبیرخانه صورت گرفته تلاش می‌شود که شاهد حداکثر هم‌افزایی و حداقل هدر رفت سرمایه در این عرصه باشیم.
 
وی در ادامه با تأکید بر ضرورت کاربردی شدن سامانه‌های فضایی گفت: هرساله شاهد رونمایی سامانه‌هایی همچون سامانه پایش، آتش‌سوزی و محصولات سطح زیر کشت هستیم اما این سامانه‌ها باید توسط بهره‌برداران حوزه مورداستفاده قرار گیرد و کاربردی شود.
زارع پور با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه توانمندی‌های داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در آن دیدار شاهد بودیم که مقام معظم رهبری سؤالی از وزیر کشاورزی درباره تولید گندم در سطح کشور داشتند که وزیر کشاورزی هم در پاسخ به خلأ آمار و اطلاعات دقیق اشاره کردند. بنده معتقدم ‌حلقه مفقوده نظام پایش در کشور تصاویر ماهواره‌ای است. ذکر این مثال نشان‌دهنده راهبردی بودن صنعت فضایی است.
 
وی افزود: استفاده از تصاویر و داده‌های ماهواره‌های بومی و همچنین ماهواره خیام بسیار می‌تواند گره‌گشا باشد و اگر از این تصاویر و داده‌ها استفاده شود می‌توان جلوی چالش‌هایی همچون زمین‌خواری را گرفت.
وزیر ارتباطات تأکید کرد: یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان فضایی این است که فناوری فضایی را وارد زندگی مردم کند تا اگر مردم شاهد پرتاب و بر مدار قرار گرفتن ماهواره‌ها در کشور بودند احساس کنند قرار است که دانش و فناوری فضایی گره‌ای از زندگی‌شان باز کند.
زارع پور در ادامه با تأکید بر اینکه امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم به یک هدف دست پیدا کنیم و آن تبدیل‌شدن به صادرکننده خدمات فضایی در منطقه گفت: در بین کشورهای منطقه ما کشوری را نداریم که چرخه صنعت فضایی را به شکل بومی در اختیار داشته باشد.
 
وزیر ارتباطات در خاتمه گفت: ما می‌توانیم باهمت دوستانمان در وزارت دفاع و نیروی هوافضای سپاه، فناوری پرتاب ماهواره در لایه لئو را تثبیت کنیم تا هم با ساخت ماهواره‌های سنجشی و هم با پرتاب آن، خدمات فضاپایه‌ای را به کشورهای دیگر صادر کنیم و جمهوری اسلامی ایران را به قطب منطقه‌ای پرتاب‌های فضایی تبدیل کنیم. البته این هدف جزو مصوبات شورای عالی فضایی هم بوده است و امیدواریم دوستان به کار شتاب دهند تا زودتر این هدف محقق شود.
 
پیش از سخنرانی وزیر ارتباطات، از نمونه کیفی ماهواره ناهید۲ با ارتباط تصویری با اتاق تمیز پژوهشگاه فضایی و از نمونه پروازی ماهواره طلوع۳ با ارتباط تصویری با اتاق تمیز صاایران رونمایی شد و در ادامه تازه‌ترین تصاویر دریافتی از ماهواره‌ خیام به نمایش گذاشته شد. سپس از پیشکسوتان حوزه فضایی(محمد سلیمانی، محمدحسن انتظاری و سید حسین شفتی) تقدیر شد.
همچنین در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاهی از دستاوردهای صنعت فضایی برپا شده بود که وزیر ارتباطات و سایر مدعوین ابتدا از این نمایشگاه بازدید کردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.