فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

February 8, 2023
12:15 چهارشنبه، 19ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142968

رئیس سازمان فضایی: اقتصادی و رقابتی کردن صنعت فضایی بدون توسعه بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد که توسعه منظومه‌های فضای، اقتصادی و رقابتی کردن پرتاب‌های فضایی و توسعه کاربردهای صنعت فضایی بدون توجه به توسعه بخش خصوصی حرفه‌ای امکان‌پذیر نیست.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حسن سالاریه، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی در مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی گفت: امروز به‌نوعی جشن سال نو فضایی ایران است. این جشن یک فرصت طلایی است برای اینکه دورهم جمع شویم و مروری کنیم بر دستاوردهای یک سال گذشته و بازدید کنیم از دستاوردهای بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی و مروری کنیم بر اهداف بلند صنعت فضایی ایران.
 
وی با تاکید بااینکه صنعت فضایی ایران یک صنعت بومی و بر خود متکی است، افزود: در این صنعت از طراحی و ساخت ماهواره و ماهواره‌بر تا ارائه خدمات مبتنی بر داده‌های فضایی دارای افتخارات و دستاوردهای بسیار ارزنده‌ای هستیم.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: در زمینه طراحی و ساخت ماهواره‌های تا کلاس جرمی کمتر از 200 کیلوگرم هم در حوزه مخابراتی و هم سنجش‌ازدور و در ساخت ماهواره‌برهای سبک برای ارسال اجرامی تا 200 کیلوگرم به مدارهای ارتفاع پایین تجربه‌های بسیار ارزنده و گران بهایی داریم که البته نیازمند تثبیت فناوری و افزایش قابلیت اطمینان در این حوزه هستیم.
 
سالاریه تصریح کرد: به‌زودی قدم به عرصه‌هایی جدیدی طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی راداری، مخابراتی و همچنین پرتابگرهای سنگین‌تر برای رسیدن به جایگاه و حق طبیعی کشورمان از منابع ارزشمند فضایی خواهیم بود. همچنین باقوت و قدرت برنامه زیست فضا را دنبال می‌کنیم.
رئیس سازمان فضایی با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای توسعه کاربردهای مبتنی بر داده‌های فضایی نیز گفت: در این رابطه در زمینه‌های مختلف مانند کشاورزی، منابع طبیعی و نقشه‌برداری پیشرفت‌های بسیار خوبی در سال‌های گذشته داشته‌ایم، اما ضروری است بیش از همیشه به توسعه اقتصاد فضا یا به‌عبارتی‌دیگر کسب درآمد، افزایش بازدهی و بهره‌وری در صنایع مختلف با کمک گرفتن از ظرفیت داده‌های فضایی بپردازیم.
 
وی افزود: ضروری است بیش از همیشه به ایجاد و توسعه اپراتورهای مخابراتی، ارتباطی و سنجشی به‌صورت خصوصی، مسیر را برای ورود بخش خصوصی هموار کنیم و اجازه دهیم تا عرصه فضایی ایران، عرصه‌ تاخت‌وتاز شرکت‌های خصوصی به معنای واقعی باشد. بر همین اساس در برنامه ۱۰ ساله فضایی ایران که در شورای عالی فضای مصوب شد، در کنار اهمیت دادن به توسعه بومی و اقتدار ملی، به بحث توسعه کسب‌وکارها و بهره‌مندی شهروندان از خدمات مبتنی بر داده‌های فضایی تأکید شده است.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: در کنار توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی، پایگاه پرتاب و توسعه فناوری‌های پایه توسط نهادهای دولتی و دستگاه‌های حاکمیتی به فراهم کردن عرصه ورود بخش خصوصی در حوزه فضایی هم از لحاظ رفع موانع قانونی و هم به لحاظ فنی و اجرایی پرداخته شده است.
 
رئیس سازمان فضایی گفت: توسعه منظومه‌های فضای، اقتصادی و رقابتی کردن پرتاب‌های فضایی و توسعه کاربردهای صنعت فضایی اعم از حوزه سنجش‌ازدور، ارتباطات و انتقال داده به‌گونه‌ای که فناوری فضایی در اختیار مردم و کسب‌وکارها قرار بگیرد بدون توجه به توسعه بخش خصوصی حرفه‌ای امکان‌پذیر نیست. در این مسیر گام‌های خوبی توسط سازمان فضایی به همت سایر دستگاه‌ها برداشته شده است. امید داریم با حمایت تمام ارکان دولتی و مجلس این مسیر سریع و با بازدهی بیشتر طی شود.
 
دفاع و اقتدار ملی بدون حضور در فضا امکان پذیر نیست
 
در ادامه این مراسم سردار سرتیپ پاسدار سید مهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع با بیان اینکه یکی از مهمترین دستاورهای بشر در قرن بیستم دستیابی به صنعت فضایی بود گفت: داشتن فناوری فضایی عملا به سنجش قدرت کشورهای جهان تبدیل شده است و دفاع و اقتدار ملی بدون حضور در فضا امکان پذیر نیست.
 
وی با بیان اینکه وزارت دفاع با شناخت این مهم و بر اساس ماموریت های محوله در حوزه فضایی برنامه ریزی کرده است گفت: و در طی 15 سال گذشته در بخش های مختلف دستاورهای داشته ایم گفت: در دولت سیزدهم به شدت تقویت حوزه فضایی مورد توجه قرار گرفته است و تصمیمات راهبردی اتخاذ شد و بر همین اساس برنامه ۱۰ ساله فضایی با محوریت سازمان فضایی تدوین و مصوب شده است.
جانشن وزیر دفاع افزود: وزارت دفاع برای اینکه بتواند سریز فناوری های فضایی را وارد عرصه تجاری کند با همکاری و همراهی شرکت های دنش بنیان به دنبال ایجاد هلدینگ فضایی تحت عنوان هلدینگ فضایی کیهان است.
 
فرحی در خاتمه گفت: برای اینکه برنامه ده ساله فضایی به سرنوشت برنامه های دیگر مبتلا نشود دو گام اساسی باید برداشته شود. نخست تدوین نگاشت نهادی و تقسیم کار دقیق میان بازیگران صنعت فضایی و دیگری تخصیص بودجه مناسب به این بخش است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.