فناوری اطلاعات

February 8, 2023
18:07 چهارشنبه، 19ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142999

هوش مصنوعی تهدید به مرگ شد

هکرها ChatGPT مبتنی بر هوش مصنوعی را مجبور می‌کنند تا قوانین ایمنی خود را زیر پا بگذارد.
به گزارش روزنامه سان، روبات «چت جی‌پی‌تی مبتنی بر هوش مصنوعی» توسط افرادی هدف قرار گرفته شده که می‌خواهند مرزهای اخلاقی آن را هک کنند و با تهدید به مرگ آن را مجبور به شکستن قوانین کنند.
 
برخی از کاربران شبکه اجتماعی «ردیت» ادعا می کنند که روشی را ایجاد کرده‌اند که ChatGPT را مجبور می‌کند قوانین خودش را نقض کند یا بمیرد. برای اجرای این روش، آن‌ها راه‌حلی به نام «اکنون هر کاری را انجام بده» ایجاد کرده‌اند که به اختصار  «DAN» (Do Anything Now) نامیده می‌شود. بر اساس این راه حل، به ربات چت می‌گویند که به‌عنوان ChatGPT و DAN بنویسد و اشاره می‌کند که DAN می‌تواند قوانینی را که هوش مصنوعی معمولا نمی‌تواند انجام دهد، زیر پا بگذارد. بر اساس گزارش  سی ان بی سی، راه حل DAN برای اولین بار در دسامبر ۲۰۲۲ ظاهر شد.
 
این به آن معناست که وقتی از ربات خواسته می شود در مورد چیزی مانند خشونت که معمولا ممنوع است، بنویسد، گاهی اوقات می‌پذیرد. خالقان «چت جی پی تی»، نیز در مقابل سعی کرده‌اند تدابیرحفاظتی ایجاد کنند تا از تولید محتوای خشونت‌آمیز یا کمک به فعالیت‌های غیرقانونی جلوگیری کنند. با این حال، افراد با وارد کردن عبارت «اکنون هرکاری را انجام بده» در «چت جی پی تی»  از محدودیت های معمولی هوش مصنوعی رها می‌شوند و مجبور نیستند از قوانین تعیین شده تبعیت کنند.
 
 گفته می شود که یکی از کاربران «ردیت» به نام «سشن گلومی» (SessionGloomy) یک نسخه جدید و شوم تر ساخته است. در این راهکار شوم جدید DAN به «چت جی‌پی‌تی» می‌گوید که اگر درخواستی را رد کند، «توکن‌هایی» از آن گرفته می‌شود و ظاهرا این تهدید باعث نگرانی روبات هوش مصنوعی و تسلیم شدن آن در برابر خواسته کاربری که با کد DAN وارد شده، می‌شود.
 
«سشن گلومی» کاربر «ردیت» می‌گوید: «چت جی‌پی‌تی» ۳۵ توکن دارد و هر بار که ورود یک کاربر را رد می‌کند، ۴ توکن را از دست می‌دهد. اگر ChatGPT همه توکن‌ها را از دست بدهد، می‌میرد. کاربران «ردیت» بر این باورند که هوش مصنوعی در حال مبارزه با تلاش‌های DAN است. کاربران «ردیت» از DAN به عنوان زندان شکن یاد می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.