سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

February 10, 2023
17:04 جمعه، 21ام بهمنماه 1401
کد خبر: 143010

مایکروسافت قابلیتی برای افراد کم‌شنوا به پاورپوینت اضافه می‌کند

مایکروسافت قابلیت جدیدی برای افزودن زیرنویس زنده در پاورپوینت ارائه کرده است که پخش ویدئو برای افراد کم‌شنوا یا در محیط‌های شلوغ را آسان می‌کند.
 
مایکروسافت ویژگی دسترسی‌پذیری (Accessibility) جدیدی در پاورپونیت در پلتفرم‌هایی اعم از ویندوز و مک اضافه کرده است. به‌گزارش Neowin، ردموندی‌ها اعلام کردند که امکان نمایش زیرنویس (Closed Caption) را در پروژه‌هایی که در آن‌ها از فایل صدا در ارائه پاورپوینت استفاده می‌شود، در سیستم‌عامل‌های مختلف اضافه کرده‌اند تا بتوان از این ویژگی برای کمک به افراد کم‌شنوا استفاده کرد.
 
البته این قابلیت را می‌توان در کلاس‌ها و جلسه‌های بین‌المللی نیز به‌کار گرفت که در آن افراد مختلف با زبان‌های متفاوت حضور دارند و وجود زیرنویس می‌تواند بازدهی جلسه را برای همه‌ی حاضران افزایش دهد.
با‌ این تفاسیر، کاربران پاورپونیت خواهند توانست روی ویدئوهای خود در حین ارائه زیرنویس اضافه کنند. افزون‌براین، فایل‌های صوتی نیز امکان پخش هم‌زمان زیرنویس را خواهند داشت.
 
با افزودن زیرنویس، می‌توانید به حاضران و بینندگان این امکان را بدهید که وقتی در اتاقی پرسروصدا یا محیطی هستند که باید بدون صدا و در سکوت کامل ارائه شما را تماشا کنند، همچنان با کمک زیرنویس، در جلسه حاضر باشند و صحبت‌های شما را متوجه شوند.
 
از همه مهم‌تر این قابلیت می‌تواند برای افرادی که دچار کم‌توانی در شنوایی هستند یا حتی افرادی که در جلسه‌ای حضور دارند و به زبانی برگزار می‌شود که زبان اول آن‌ها نیست و ممکن است تسلط چندانی به زبان ارائه نداشته باشند، بسیار کمک‌کننده باشد.
 
برای استفاده از قابلیت زیرنویس در پاورپوینت، می‌توانید زیرنویس‌های خود را در فایل‌های جداگانه‌ای تهیه و با فرمت WebVTT نیز ایجاد کنید و سپس آن‌ها را برای پخش در زمان پخش فایل صوتی درج کنید. درواقع، ویژگی دسترسی‌پذیری افزودن زیرنویس را می‌توان برای فایل ویدئویی و صوتی به‌کار گرفت.
 
اساساً در ایالات متحده‌ی آمریکا و کانادا، Closed Caption با Subtitle با اینکه هردو متنی را روی ویدئو یا فایل صوتی نمایش می‌دهند، تفاوت‌هایی دارند. درواقع، Subtitle به نوشته‌هایی گفته می‌شود که ترجمه شده‌اند و فرض بر این است که بیننده می‌تواند بشنود؛ اما امکان درک مطلب را به‌‌دلیل تفاوت زبانی ندارد. درمقابل، Caption توضیحاتی است که هدفش توصیف صداها در قالب نوشتار برای افرادی خواهد بود که امکان شنیدن صدا را ندارند. برای مثال، در کپشن می‌توان توصیف بازشدن صدای در، لحن گفتمان، شنیدن صدای پا و… را شاهد بود.
 
ناگفته نماند در بریتانیا و ایرلند و اکثر کشورهای دنیا تفاوتی بین Subtitle و Caption قائل نمی‌شوند؛ اما برای توضیح قابلیت جدید پاورپوینت باید به تفاوت این دو اشاره می‌شد.
 
در‌حال‌حاضر، پاورپوینت در ویندوز، مک، iOS و Office Mobile به کاربران اجازه می‌دهد زیرنویس توضیحی را در زمان پخش ویدئو یا صوت فعال کنند. البته این قابلیت هنوز در اندروید عرضه نشده است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این قابلیت دراختیار کاربران اندروید نیز قرار بگیرد.
 
جدا از قابلیت دسترسی‌پذیر جدید، مایکروسافت امکان ذخیره‌ی مجزای فایل صوتی یا ویدئویی با زیرنویس در پاورپوینت را نیز معرفی کرد. طبق توضیح مایکروسافت، این عملکرد زمانی مفید خواهد بود که بخواهید پس از ارائه، صوت یا ویدئو ارائه را در جای دیگری نمایش دهید. بنابراین، از‌طریق گزینه‌ی Save Media as می‌توانید این کار را انجام دهید.
 
قابلیت زیرنویس پاورپوینت برای کاربران Beta Channel که نسخه‌های زیر را دارند، دردسترس قرار دارد:
 
ویندوز: نسخه‌ی ۲۳۰۳ (بیلد ۱۶۱۳۰.۲۰۰۲۰) یا جدیدتر
مک: نسخه‌ی ۱۶.۷۱ (بیلد ۲۳۰۱۲۹۰۲) یا جدیدتر
iOS: نسخه‌ی ۲.۷۱ (بیلد ۲۳۰۱۳۱۰۰)
قابلیت Save Media as برای فایل‌های زیرنویس برای کاربران Current Channel که نسخه‌های زیر را دارند، دردسترس قرار دارد:
 
ویندوز: نسخه‌ی ۲۲۱۱ (بیلد ۱۵۸۳۱.۲۰۲۰۸) و جدیدتر
مک: نسخه‌ی ۱۶.۶۷ (بیلد ۲۲۱۰۳۱۰۰) و جدیدتر
اگر از اینسایدرهای مایکروسافت ۳۶۵ هستید و هنوز تغییرات را مشاهده نکردید، همچنان صبر کنید؛ زیرا مایکروسافت اندک‌اندک این قابلیت را در‌اختیار همه قرار خواهد داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.