تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 10, 2023
18:02 جمعه، 21ام بهمنماه 1401
کد خبر: 143015

مشاور وزیر و رئیس پارک فاوا کشور: حجم تجارت بازار شبکه جهانی اطلاعات ۵ هزار میلیارد دلار است

مشاور وزیر و رئیس پارک فاوا کشور با بیان اینکه به شبکه ملی اطلاعات اعتقاد دارم، گفت: حجم تجارت بازار شبکه جهانی اطلاعات ۵ هزار میلیارد دلار است و ما یک درصد جمعیت جهانیم که سهم یک درصدی ما از این بازار ۵۰ میلیارد دلار است.
 
محمدجعفر صدیق امروز ۱۹ بهمن، در گردهمایی فعالان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و نمایشگاه دستاوردهای فناوران استان که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: آن‌که کشور را می‌تواند نجات دهد بخش خصوصی است ولی شاید این جمله در عمل اجرا نشود.
 
وی افزود: ما صدای رسمی بخش خصوصی در دولت را ایجاد کرده‌ایم. امروز وزارت صمت صنعت دار شده و این اشتباه است؛ وقتی وزارت صمت صنعت دار می‌شود رقیب بخش خصوصی می‌شود در صورتی که باید صدای بخش خصوصی باشد.
 
مشاور وزیر و رئیس پارک فاوا بیان کرد: بخش خصوصی ما مشکلاتی دارد؛ اول اینکه در کشور کار نیست و پروژه گرفتن گرفتاری دارد. بخش خصوصی نمی‌تواند بر اساس توانایی واقعی خود کار بگیرد. اگر کار بگیرد،  نیرو ندارد اگر هم بخش خصوصی کار را اجرا کند و نیرو هم پیدا کند پول و هزینه آن پرداخت نمی‌شود. باید کمک کرد تا این مشکلات حل شود. به این سه مشکل مسائل جانبی از جمله خصومت بیگانگان و غرب به ما اضافه می‌شود. مشکل غرب با جمهوری اسلامی نیست بلکه با ایران است. 
 
صدیق ادامه داد: البته خودمان در کشور هم سیاست‌های غلط را ایجاد می‌کنیم و به دشمن فرصت استفاده می‌دهیم. ما در برخی موارد خطا کرده‌ایم. حجم بالایی از نیروی انسانی بیکار در کشور وجود دارد اینها را باید آموزش دهیم تا اگر نیرویی رفت جایگزین کنیم. آموزش‌ها باید فقط مهارتی و تکنیکی باید باشد.
 
مشاور وزیر و رئیس پارک فاوا با اشاره به دستورالعمل آموزش فریلنسر در کشور بیان کرد: در این آموزش هدف تربیت کابر فریلنسر است و فرد آموزش دیده می‌تواند پایگاه داده را اداره کند. در آیین نامه این موضوع یک مشکلی اساسی وجود دارد؛ این آیین نامه باید تقویت شود. شرکت‌ها نمی‌تواند نیروی گران استخدام کنند و فرد فریلنسر پارتنر شرکت می‌شود. برای تربیت فریلنسرها آمادگی داریم و این قدم دومی است که پارک برداشته است.
 
صدیق با بیان اینکه به شبکه ملی اطلاعات اعتقاد دارم، تصریح کرد: حجم بازار شبکه جهانی اطلاعات ۵ هزار میلیارد دلار است.ما یک درصد جمعیت جهانیم و سهم یک درصدی ما در این بازار ۵۰ میلیارد دلار است. با دلار ۴۰ هزار تومانی ۲۰۰۰ همت است و اکنون این مقدار ۲۰۰ همت است. شبکه ملی اطلاعات برنامه اصلی دولت سیزدهم است.
 
شبکه ملی اطلاعات در سال‌های آینده منشاء تحول جدی اقتصادی و اجتماعی خواهد بود
مشاور وزیر و رئیس پارک فاوا کشور با بیان این مطلب که برخی شبکه ملی اطلاعات را به معنی قطع رابطه با دنیا می‌دانند، گفت: در سال‌های آینده شبکه ملی اطلاعات منشاء تحول جدی اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.
 
صدیق اظهار کرد: ایران در ارائه خدمات شبکه اینترنتی جزو کشورهای کم‌مصرف‌کننده نیست. اگر قرار است فرزندان ما فرهنگ ایرانی و اسلامی را از شبکه جهانی بگیرند، توقع شما این است که بچه‌ها چگونه تربیت شوند؟. اگر بخواهیم فرهنگ ایرانی باقی بماند باید شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود.
 
وی افزود: برخی شبکه ملی اطلاعات را به معنی قطع رابطه با دنیا می‌دانند. مگر اکنون که خودروی داخلی ساخته می‌شود، در کشور خودرو  خارجی وجود ندارد؟ در سال‌های آینده شبکه ملی اطلاعات می‌تواند منشاء تحول جدی اقتصادی و اجتماعی  باشد. در برخی دوره‌ها به این حوزه در بخش خصوصی و دولتی توجه لازم نشد.
 
 مشاور وزیر و رئیس پارک فاوا تصریح کرد: توصیه من به کسب و کارهایی که در پلتفرم‌های خارجی مانند اینستاگرام فعالیت می‌کنند این است که به جای تمرکز بر پلتفرم‌های خارجی به پلتفرم‌های داخلی رجوع کرده یا در فضای اینترنت و سایت‌ها فعالیت کنند. دولت برنامه جدی جهت تقویت پلتفرم‌های داخلی دارد.
 
صدیق ادامه داد: در بحران اجتماعی پیش‌آمده نه وزارت ارتباطات و بخش‌های اقتصادی دولت بلکه بخش‌های امنیتی جامعه پلتفرم‌های خارجی را بستند و کسب و کارها فرصت انتقال نداشتند. دولت نتوانسته در بحث انتقال به بخش خصوصی کمک کند. از دولت تقاضا می‌کنم در این انتقال به بخش خصوصی کمک کند، نبود عوامل اجرا کننده قوی گرفتاری بزرگتری نسبت به میزان سرمایه‌گذاری دولت در این حوزه است.
 
وی با بیان اینکه بنگاه‌های بزرگ اقتصادی باید از پلتفرم‌های داخلی حمایت کرده و از دولت حمایت دریافت کنند، عنوان کرد: توصیه بنده این است که به جای فشار برای گرفتن پول وحمایت مالی از پلتفرم‌های داخلی از دولت درخواست شود، روش‌های اجرایی ثابت و مطمئن طراحی کند. دولت در حد توان از ایجاد پلتفرم‌های داخلی حمایت کافی کرده است.
 
مشاور وزیر و رئیس پارک فاوا در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص اجرای بسته حمایتی از کسب و کارهای اینترنتی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در حال حاضر دولت در زمینه حمایت از کسب و کارهای اینترنتی در حال انجام حرکت‌های جدی است. دولت باید بسته‌های حمایتی را به گونه‌ای طراحی کند که کسب و کارهای بخش خصوصی روی محیط اینترنت پیاده شود.
 
صدیق در رابطه با موضوع استفاده دولت از تنها یک نرم‌افزار ثابت عنوان کرد: در این حوزه مشکل انحصار بدتر از مشکلات دیگر است. به عنوان مثال به فردی پنج سال پول دادیم تا موتور جست‌وجویی به نام یوز را درست کند اما این موتور جست‌وجو سال گذشته غیرفعال شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.