اپلیکیشن

تلفن همراه

February 11, 2023
16:58 شنبه، 22ام بهمنماه 1401
کد خبر: 143028

۸ اپلیکیشن فناورانه برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه

مهندسان ترک، فناوری‌هایی را برای کمک به زلزله‌زدگان کشور خود توسعه داده‌اند که در این گزارش به معرفی آنها و کاربردشان می‌پردازیم.
 
همانطور که می‌دانید، یک زمین‌لرزه مهیب و فاجعه‌بار در بامداد شش فوریه ساعت ۰۴:۱۷ به مرکزیت نوار مرزی جنوب ترکیه و شمال سوریه رخ داد که بر اساس آمار رسمی، این زلزله‌های ۷.۷ و ۷.۸ ریشتری تاکنون جان بیش از ۲۰ هزار نفر را در ترکیه و ۴ هزار نفر را در سوریه گرفته‌اند.
 
مردم ترکیه از روز اول زلزله به شدت به تکاپو افتاده‌اند و چندین برنامه کاربردی برای کمک به زلزله‌زدگان توسعه داده‌اند که در اینجا برخی از برجسته‌ترین و مفیدترین آنها را معرفی می‌کنیم تا بار دیگر به طور عینی شاهد یاری‌رسانی فناوری روز، به مردم باشیم.
 
۱. برنامه Enkaz Dinleme Uygulaması (گوش دادن به آوار)
این اپلیکیشن که توسط یک مهندس صدا به نام دکتر اوزان ساریر(Ozan Sarıer) یکی از اعضای هیئت علمی مرکز مطالعات پیشرفته موسیقی دانشگاه فنی استانبول ساخته شده است، بدون نیاز به اینترنت، صدای افراد زیر آوار را می‌شنود.
 
این سیستم می‌تواند فرکانس‌های بین ۳۵۰ تا ۵۰۰۰ هرتز را ضبط کند و بدون نیاز به اینترنت، به نجات زیرآوارماندگان کمک کند.
 
۲. برنامه Deprem İmece Platformu(سکوی جمعی برای قربانیان زلزله)
نیازهای گرمایشی و غذایی را می‌توان از طریق این وب‌سایت به اطلاع مسئولان رساند. علاوه بر این، زیرآوارماندگان که به اندازه کافی خوش شانس هستند که در آن شرایط به اینترنت دسترسی داشته باشند، می‌توانند از طریق این وب‌سایت، جای خود را به مسئولان اطلاع دهند.
 
همچنین صاحبان بیل‌های مکانیکی حرفه‌ای و اپراتورهای جرثقیل می‌توانند از طریق این وب‌سایت برای داوطلب شدن اقدام کنند.
 
۳. Afet Bilgi(اطلاعات فاجعه)
تمامی افراد آسیب دیده از زلزله می‌توانند از طریق این وب‌سایت، سرپناه موقت دریافت کنند. همچنین می‌توان از طریق این وب‌سایت به مناطق امن، مکان‌های تحویل غذا و شماره تلفن‌های اضطراری دسترسی داشت.
 
وب‌سایت Afet bilgi داوطلبان را به کلینیک‌های خون و سلول‌های بنیادی هلال احمر ترکیه هدایت می‌کند.
 
علاوه بر این، امکان یافتن کلینیک‌های دامپزشکی برای حیوانات خانگی زخمی نیز وجود دارد.
 
۴. AHBAP – Deprem Güvenli Bölgeler Haritası (نقشه مناطق امن)
انجمن AHBAP که با ابتکار هالوک لونت(Haluk Levent)، نوازنده موسیقی راک اهل ترکیه تأسیس شد، به یکی از معتبرترین مؤسسه‌های کمک‌رسانی در این فاجعه تبدیل شده است.
 
نقشه موقعیت مناطق امن تهیه‌شده توسط این انجمن، مکان‌های اسکان موقت و تامین مواد غذایی را به مردم آسیب‌دیده اطلاع‌رسانی می‌کند و مردم همچنین می‌توانند از طریق همین انجمن به زلزله‌زدگان کمک کنند.
 
۵. برنامه Deprem Yardim(راهنمای زلزله)
به لطف این وب‌سایت می‌توان با وارد کردن اطلاعات شخصی و آدرس افراد، محل قرارگیری افراد زیر آوار را مشخص کرد.
 
هم اکنون کسانی که به کمک نیاز دارند، در این وب‌سایت فهرست شده‌اند.
 
۶. برنامه Deprem Cagri(تماس زلزله)
این یک برنامه توییتری برای افراد زیرآوار است که بر اساس آن، توییت‌های کسانی که در زیر آوار منتظر کمک هستند، در اینجا جمع‌آوری می‌شود.
 
 
۷. برنامه Misafirim Ol(مهمان من باش)
افرادی که در مناطق زلزله‌زده نیستند، می‌توانند خانه‌های خود را در اختیار مردم زلزله‌زده قرار دهند.
 
به لطف رابط کاربری آسان این برنامه، مردم به سرعت می‌توانند تعداد خانه‌های موجود را مشاهده کنند.
 
۸. برنامه Missafir
برنامه Missafir نسخه ترکی برنامه Airbnb است که وب‌سایت خود را در دسترس زلزله‌زدگان قرار داده است.
 
کسانی که در مناطق زلزله‌زده نیستند، می‌توانند از طریق این وب‌سایت، خانه‌ی خود را در اختیار زلزله‌زدگان قرار دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.