بازی

فناوری اطلاعات

February 13, 2023
14:07 دوشنبه، 24ام بهمنماه 1401
کد خبر: 143086

نینتندو سوییچ با گذر از پلی‌استیشن ۴ و گیم بوی سومین کنسول پرفروش تاریخ شد

طبق جدیدترین آمار منتشر شده، فروش کنسول نینتندو سوییچ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ از ۱۲۲.۵۵ میلیون واحد عبور کرده است.
 
این اعداد و ارقام به این معنی است که سوییچ اکنون از گیم بوی (Game Boy) با ۱۱۸.۶۹ میلیون و پلی‌استیشن ۴ با ۱۱۷.۲ میلیون دستگاه پیشی گرفته است. گفتنی است که سال گذشته این کنسول محبوب به عنوان پرفروش‌ترین کنسول خانگی نینتندو در تاریخ معرفی شد و فروش آن از کنسول Wii با ۱۰۱.۶۳ میلیون واحد عبور کرد. با این حال به نظر می‌رسد که این کنسول هنوز راه زیادی در پیش دارد تا با فروش ۱۵۴.۰۲ میلیونی Nintendo DS برابری کند. فارغ از کنسول‌های کمپانی نینتندو، تنها پلی‌استیشن ۲ با فروش ۱۵۵ میلیونی، فروش بیشتری از نینتندو سوییچ داشته است.
 
سوییچ در حال حاضر از زمان عرضه در سال ۲۰۱۷ تاکنون، ۹۹۴ میلیون نسخه بازی فروخته که بیشتر از هر کنسول دیگری از نینتندو است. در رده‌ی دوم نینتندو DS با ۹۴۸.۷ میلیون نسخه است. در نتایج منتشر شده از نه ماهه‌ی اول سال مالی ۲۰۲۳، این شرکت ژاپنی اعلام کرده که فروش خالص آن ۱.۹ درصد کاهش یافته و به ۹.۹ میلیارد دلار و سود خالص آن نیز با کاهش ۵.۸ درصدی به ۲.۶ میلیارد دلار رسیده است. این شرکت اعلام کرده که این کاهش تا حدی به دلیل نوسانات در بازارهای ارز و کاهش ۲۱.۳ درصدی فروش سخت‌افزار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته (۱۴.۹۱ میلیون واحد در مقابل ۱۸.۹۵ میلیون واحد) است که عمدتا ناشی از کمبود آن است که تا اواخر تابستان پیش بر تولید کنسول تأثیر گذاشت.
با توجه به این کاهش، نینتندو پیش‌بینی خود را برای سه ماهه‌ی دوم سال مالی کاهش داده است. این شرکت اکنون انتظار دارد که تا پایان ماه مارس سال جاری، ۱۸ میلیون کنسول بفروشد که نسبت به ۱۹ میلیون پیش‌بینی شده در سه ماهه‌ی قبل و ۲۱ میلیون دستگاه قبل از آن کاهش یافته است. نینتندو همچنین پیش‌بینی خود را برای درآمد کلی تمام سال مالی خود کاهش داد.ه است. این بدان معناست که با نزدیک شدن به هفتمین سال حضور خود در بازار، فروش سوییچ برای دو سال مالی متوالی از ۲۳ میلیون واحد در سال مالی ۲۰۲۲ و ۲۸.۸ میلیون واحد در سال مالی ۲۰۲۱ کاهش خواهد یافت.
 
علی‌رغم کاهش فروش سخت‌افزار، فروش بازی‌های سوییچ همچنان در ۹ ماه اول سال مالی، ۱۷۲.۱۱ میلیون نسخه باقی مانده که نسبت به سال قبل با ۴ درصد کاهش مواجه شده است. طبق آمار بازی Pokémon Scarlet and Violet در شش هفته‌ی منتهی به ۳۱ دسامبر سال گذشته ۲۰.۶۱ میلیون نسخه فروخت. این در حالی است که Splatoon 3 حدودا ۱۰.۱۳ میلیون و سوییچ اسپورتس ۸.۶۱ میلیون نسخه فروختند. علاوه‌بر این، در میان بازی‌های منتشر شده تا پایان سال مالی قبل، ماریو کارت ۸ دلوکس ۶.۶۶ میلیون نسخه (با فروش کلی ۵۲ میلیونی) و Kirby and the Forgotten Land بیش از ۳.۴۷ میلیون واحد (با فروش کلی ۶.۱۲ میلیون) فروخته‌اند.
نتایج نینتندو برای برخی از تحلیلگران بازار به طرز شگفت‌انگیزی چندان مثبت نبوده و هیدکی یاسودا از شرکت Toyo Securities در این باره گفته است:
 
نتایج ضعیف بود و این تعجب‌آور است. فصل تعطیلات پایان سال نشان داد که فروش سخت‌افزار با وجود افزایش عرضه، آنقدر قوی نبوده که این نیز فروش نرم‌افزاری را تضعیف کرده است. اکنون واضح است که درآمدزایی سوییچ رو به کاهش است.
 
این تحلیلگر همچنین اضافه کرد که نینتندو می‌تواند فروش سوییچ را با باندل‌ها و انتشار بازی بعدی سری زلدا بهبود بخشد. او بیان کرد:
 
اگر نینتندو حداقل دو نسخه‌ی ویژه از کنسول آماده کند، هنوز هم می‌تواند بیش از ۲۰ میلیون دستگاه در سال مالی آینده بفروشد. بدون آن، فروش تقریبا ۱۸ میلیون یا کمتر خواهد بود که البته اگر بخواهیم صادق باشیم، برای سخت‌افزاری با این سن، همچنان عالی است.
در ادامه لیست ۱۰ بازی پرفروش کنسول نینتندو سوییچ تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۱۰ دی ۱۴۰۱) آمده است.
jmfb6.PNG
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.