فناوری اطلاعات

February 13, 2023
17:03 دوشنبه، 24ام بهمنماه 1401
کد خبر: 143096

«ChatGPT نقطه عطف دنیای هوش مصنوعی یا تبلیغات تازه آمریکا

چت جی پی تی، چت رباتیک جدید هوش مصنوعی است که توسط شرکت اوپن ای آی و با پشتیبانی مایکروسافت عرضه شده، اما آیا باید این پدیده نوظهور را جدی بگیریم؟
به گزارش سی جی تی ان، ترس عمومی از هوش مصنوعی هرگز به اندازه امروز فراگیر و جدی نبوده و علت این مساله مشخص شدن تدریجی توانمندی این فناوری است.
 
ChatGPT، به دلیل درجه بالایی از "هوش" که به نمایش گذاشته، در سرتاسر جهان سر و صدای زیادی ایجاد کرده و بسیاری بیم دارند که به زودی شغل خود را به دلیل همه‌گیری هوش مصنوعی از دست خواهند داد.
 
چت بات پیشرفته چت جی پی تی قادر به مکالمه و تعامل با کاربران است و توانایی‌های خود را در نوشتن شعر، خبر و مقالات تحقیقاتی، برنامه نویسی کامپیوتر و حتی شرکت در آزمون‌های سطح کارشناسی ارشد نشان داده و در همه این امور موفق بوده است.
 
تبلیغات هوش مصنوعی همزمان با اخراج‌های گسترده شرکت‌های فناوری
 
تیان تائویوان، تحلیل‌گر فناوری در چین معتقد است: ChatGPT یک گام کوچک در جهت توسعه هوش مصنوعی مولد است، اما آنطور که بسیاری از مردم فکر می‌کنند جهشی به جلو نیست.
 
به گفته تیان، هیجان بر سر ChatGPT نشان می‌دهد که دایره هیاهوی مرتبط با هوش مصنوعی مولد – که الگوریتم‌های آن می‌تواند برای ایجاد محتوای جدید از جمله متن، تصویر، ویدئو، صدا، کد و داده‌های مصنوعی استفاده شود – در حال اوج‌گیری است و برخی آن را تحول بزرگ بعدی دنیای فناوری دانسته و سرمایه‌گذاران را برای ترغیب به استفاده از آن تحت فشار گذاشته‌اند.
 
طی دو سال گذشته، دنیای فناوری شاهد چندین دور تبلیغات در مورد پدیده‌های نوظهور بسیار کمی از جمله متاورس، NFT ها (توکن های غیرقابل تعویض)، بلاک چین و ارزهای دیجیتال بوده است.
 
همزمان با کاهش سرعت رشد اقتصادی در آمریکا که منجر به اخراج گسترده کارکنان غول‌های فناوری مانند مایکروسافت و گوگل شده، سر و صدای ChatGPT به سرعت توجه جهانی را به خود جلب کرد. این همزمانی را نباید اتفاقی دانست.
 
مایکروسافت در ۱۸ ژانویه اعلام کرد قصد دارد حدود ده هزار نفر را اخراج کند، زیرا تضعیف اقتصاد آمریکا تقاضا برای خرید نرم افزارهای جدید را کاهش می‌دهد. این تحول تا پنج درصد از نیروی کار جهانی مایکروسافت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 
چند روز بعد از این اخراج‌ها، مایکروسافت که یکی از بزرگترین سازندگان نرم‌افزار در جهان است، اعلام کرد سرمایه‌گذاری «چند ساله و چند میلیارد دلاری» در شرکت OpenAI انجام می‌دهد، بدون اینکه رقم خاصی را فاش کند. اما چند رسانه به نقل از یک فرد مطلع گفتند رقم سرمایه گذاری در مجموع ۱۰ میلیارد دلار است.
 
سپس این شرکت در ۷ فوریه اعلام کرد فناوری مشابه با ChatGPT را در موتور جستجوی Bing و مرورگر وب Edge به کار می‌گیرد. سهام مایکروسافت طی ماه گذشته حدود ۱۰ درصد جهش کرده و به دنبال انتشار اخبار اقبال آن به هوش مصنوعی، افزایش قیمت هدف‌گذاری شده سهام مایکروسافت توسط شرکت‌های کارگزاری وال استریت اتفاق افتاد.
 
شرکت مادر گوگل، یعنی آلفابت نیز در ۲۰ ژانویه اعلام کرد که ۱۲۰۰۰ کارگر را که معادل شش درصد از کل نیروی کار خود است، اخراج می‌کند. این اعلامیه در همان هفته‌ای منتشر شد که سایر شرکت‌های فناوری بزرگ، از جمله متا – شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام و نیز آمازون و توئیتر، اعلام کردند که هزاران کارمند خود را اخراج می‌کنند.
 
به گفته تیان، در چنین شرایطی که شرکت‌های فناوری به علت اخراج مکرر کارکنان خود می‌توانند به سوژه حملات رسانه‌ای و انتقادهای گسترده مبدل شوند، محبوبیت جهانی ChatGPT به شرکت‌های فناوری آمریکایی امکان داده تا جلب توجه عموم را جلب کرده و جلوی شکل‌گیری یک موج رسانه‌ای منفی علیه خود را بگیرند.
 
تیان معتقد است: «ChatGPT یک گام کوچک برای ارتقای هوش مصنوعی مولد است و هنوز در مراحل اولیه تأیید ارزش صنعتی قرار دارد. این محصول در حال حاضر بیشتر شبیه یک حیوان خانگی الکترونیکی است.»
 
او با ذکر مثالی در مورد کشف داروهای جدید و برنامه ریزی برای ایجاد و بهینه سازی خط تولید آن، تصریح کرد: «هوش مصنوعی مولد در واقع ارزش بسیار بیشتری در عرصه اقتصاد واقعی، تحقیقات علمی پایه و اقتصاد دیجیتال دارد تا در بخش اینترنت.»
 
تغییر کیفی هوش مصنوعی
تیان فکر نمی‌کند که ChatGPT یک جهش به جلو برای ارتقای هوش مصنوعی باشد، زیرا از نظر فنی متفاوت از سیستم‌های هوش مصنوعی قبلی کار نمی‌کند، اما می‌توان رونمایی از آن را نشان‌دهنده یک تغییر کیفی دانست.
 
تیان گفت: «در مقایسه با ربات‌های چت قبلی که فقط می‌توانند پاسخ‌ها را از یک بانک محتوای از پیش تعیین‌شده بازیابی و منتشر کنند، ChatGPT می‌تواند پاسخ‌های فردی را بر اساس مقدار زیادی دانش، داده‌ها، مقالات خبری، مقالات تحقیقاتی و سایر منابع اطلاعاتی بین‌رشته‌ای و میان زمینه‌ای ایجاد کند.»
 
وی افزود: «اگرچه پاسخ‌هایی که چت جی پی تی ارائه می‌دهد همیشه صحیح و به روز نیستند، اما این ابزار می‌تواند در جمع‌آوری و پردازش انبوه داده‌ها صرفه‌جویی کند.»
 
بسیاری از کارشناسان می‌گویند ChatGPT یک تحول بسیار بزرگ است. از جمله بیل گیتس، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت، که گفت ChatGPT به اندازه اختراع اینترنت مهم است. او در اظهاراتی که روز جمعه منتشر شد، گفت: "برنامه‌های جدید مانند ChatGPT بسیاری از مشاغل اداری را با کمک به تهیه صورتحساب‌ها یا نامه‌ها کارآمدتر می‌کند. این امر دنیای ما را تغییر خواهد داد."
 
ایلان ماسک، یکی از بنیانگذاران OpenAI که در سال ۲۰۱۸ هیئت مدیره این شرکت را ترک کرد، در ماه دسامبر در توئیتر گفت: "ChatGPT ترسناک است. ما با هوش مصنوعی بسیار قوی فاصله زیادی نداریم."
 
اما این میلیاردر اخیراً از چندین پاسخ چت بات های هوش مصنوعی انتقاد کرده و یک اسکرین شات از پاسخ ChatGPT به سوالی در مورد سناریویی فرضی که شامل توهین‌های نژادی است را اینگونه پاسخ داد: "نگرانی".
 
شن یانگ، استاد دانشگاه Tsinghua که فناوری‌های نوظهور را از نزدیک دنبال می‌کند، معتقد است خداحافظی ماسک از OpenAI نشان می‌دهد که او نگران ریسک سرمایه (احتمال از دست دادن پول ناشی از سرمایه گذاری) در این شرکت است، لذا نباید دنیای هوش مصنوعی را تثبیت شده در نظر گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.