تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 14, 2023
10:35 سه شنبه، 25ام بهمنماه 1401
کد خبر: 143115

آگهی‌های فروش با قیمت‌های اغواکننده!

یکی از شگردهای مجرمان سایبری برای کلاهبرداری، انتشار آگهی‌های جعلی تحت عنوان فروش کالای ارزان‌قیمت است و به همین دلیل کارشناسان همواره تاکید دارند که کاربران نباید به سادگی فریب وعده‌های پوچ و تبلیغات اغواکننده را بخورند و لازم است درباره صحت هویت فرد آگهی‌دهنده بررسی‌های لازم را انجام دهند.
 
شیوع بیماری کرونا تأثیر بسیاری در زمینه رشد کسب و کارهای اینترنتی داشت و استقبال مردم به انجام و خریدهای اینترنتی نسبت به دوران قبل از شیوع این ویروس بسیار متفاوت بود اما همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، پس از پایان همه گیری این بیماری و بازگشت مردم به زندگی عادی، رونق کسب و کارهای اینترنتی حفظ شد زیرا خرید و انجام امور در بستر فضای مجازی و اینترنت در حال تبدیل به یک فرهنگ در جامعه امروزی است.
 
با توجه به شرایط کنونی جامعه، اکثر کسب‌وکارها به سوی فضای مجازی و سایت‌های خرید و فروش آنلاین سوق یافته‌اند که در این بین کلاهبرداران سایبری با ترفندهای مختلف از کاربران اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. بعضی اوقات مشاهده می‌شود که کاربران فضای مجازی و شهروندان برای تهیه لوازم مورد نیاز خود با مراجعه به سایت‌های خرید و فروش، با سهل‌انگاری و زود اعتماد کردن، در دام مجرمان سایبری گرفتار می‌شوند.
 
کلاهبرداران با ثبت آگهی‌های سوری با قیمت پایین و وسوسه‌انگیز در سایت‌های خرید و فروش و با جلب اعتماد قربانیان خود آنان را فریب داده و درخواست واریز وجه به عنوان بیعانه برای رزرو اجناس را می‌کنند. شهروندان با اطمینان کردن به این گونه افراد در سایت‌های خرید و فروش و پس از واریز کردن وجه به حساب فرد آگهی‌دهنده، متوجه می‌شود علاوه بر اینکه هیچ کالایی برایشان ارسال نمی‌شود، بلکه فروشنده دیگر به تماس تلفنی یا پیام‌هایش پاسخ نمی‌دهد و یا کالای بی‌کیفیت را برای خریداران ارسال می‌کنند.
 
در حالی که یکی از شگردهای مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از شهروندان انتشار آگهی‌های جعلی تحت عنوان فروش کالا و اجناس ارزان‌قیمت در سایت‌های آگهی‌پذیر است، پلیس فتا هشدار داده که به سادگی فریب وعده‌های پوچ و تبلیغات اغواکننده کلاهبرداران را نخورید، پیش از رویت و دریافت کالا مبلغی تحت عنوان بیعانه پرداخت نکنید، حتما درباره صحت هویت فرد آگهی‌دهنده بررسی‌های لازم را صورت دهید و بعد از دریافت کالا و اطمینان از صحت و اصالت کالا اقدام به پرداخت وجه کنید.
 
کودکان و سالمندان اصلی‌ترین گروه هدف مجرمان سایبری
مجرمان سایبری تلاش می‌کنند تا هربار به بهانه‌های مختلف از مردم کلاهبرداری کنند و گرچه آنها طعمه‌های خود را از میان تمام اقشار و سنین انتخاب می‌کنند، اما در بسیاری از پرونده‌ها مشخص شده که کودکان و سالمندان یکی از گروه‌های هدف این مجرمان هستند.
 
بیشترین جرائم اینترنتی در کشور چیست؟
طبق اعلام رئیس پلیس فتای فراجا در آذرماه بیشترین جرائم فضای مجازی در هشت ماهه امسال، کلاهبرداری اینترنتی، برداشت غیر مجاز اینترنتی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب درفضای مجازی و دسترسی غیرمجاز به داده و مزاحمت اینترنتی جزو بیشترین جرائم در فضای مجازی بوده است. همچنین جرائم مربوط به کلاهبرداری اینترنتی نسبت به پارسال ۳۷ درصد افزایش داشته است؛ موضوعی که ناشی از عدم توجه کاربران به توصیه‌ها و هشدارهاست.
 
همچنین آذرماه اعلام شد که طی چند ماه گذشته تعداد ۳۰ فقره باند و مجرم حرفه ای فعال در زمینه کلاهبرداری رایانه‌ای در بستر بازارهای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی خارجی با ارزش ریالی قریب به ۲۵۲ میلیارد ریال شناسایی و منهدم شده‌اند که در این رابطه ۸۲ نفر دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شدند.
 
بنابراین با توجه به اینکه مجرمین از بستر شبکه‌های اجتماعی خارجی برای ایجاد صفحات جعلی و تبلیغات فریبنده به منظور کلاهبرداری از کاربران استفاده می‌کنند توصیه می‌شود که شبکه‌های اجتماعی خارجی بستر مناسبی برای خریدهای غیرحضوری نبوده و حتی المقدور از خرید کالا و خدمات در بستر شبکه های اجتماعی خارجی خودداری کنند.
 
اخیرا هم نسبت به احتمال کلاهبرداری از شهروندان از طریق تبلیغات جعلی فروش خودرو در فضای مجازی همزمان با شروع طرح پیش فروش محصولات برخی از شرکت‌های خودروساز هشدار داده شده است.
 
بر این اساس با توجه به اینکه مجرمان اینترنتی همواره از هر فرصت و فضایی برای سوءاستفاده از کاربران فضای مجازی و کلاهبرداری از آنان استفاده می‌کنند، یکی از این فرصت‌ها هم که شهروندان باید با هوشیاری خود از سودجویان بگیرند، فرصت پیش‌فروش اینترنتی خودروست و در همین راستا لازم است که متقاضیان ثبت نام و خرید خودرو یکسری موارد را رعایت کنند. افراد سودجو به انتشار تبلیغات دروغین در شبکه‌های اجتماعی اقدام می‌کنند و در ادامه کاربران را به سایت‌ها و درگاه‌های پرداخت جعلی هدایت کرده و از این طریق از اطلاعات آنان سوءاستفاده کرده یا اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی‌شان می‌کنند.
 
ارسال لینک‌های جعلی از طریق پیامک برای ثبت نام خودرو صرفا برای هدایت افراد به لینک‌های جعلی و غیرواقعی است و ثبت نام اینترنتی خودرو صرفا از طریق رسانه‌های معتبر و اطلاعیه‌های مربوط به نحوه و شرایط فروش خودرو از طریق پایگاه رسمی اینترنتی شرکت های خودروساز انجام خواهد شد.  
 
در این باره کارشناسان تأکید می‌کنند ثبت نام و واریز وجه خودرو باید به نام شرکت خودرو ساز صورت پذیرد و هموطنان باید از واریز وجه به هر گونه حساب دیگر پرهیز کنند. برخی آگهی‌های فروش با قیمت‌های اغواکننده و دروغین و یا زمان تحویل فوری چند روزه، کلاهبرداری بوده و قصد فریب شهروندان را دارد. همچنین برخی از افراد سودجو نیز خود را فردی دارای ارتباط با واحد فروش شرکت‌های خودروساز معرفی کرده و از ان طریق ادعا می‌کنند که می‌توانند با دریافت مبلغی خودرو را خارج از نوبت برای متقاضیان تهیه کنند که شهروندان باید نسبت به این موارد نیز هوشیار باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.