سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

February 14, 2023
12:41 سه شنبه، 25ام بهمنماه 1401
کد خبر: 143122

مایکروسافت به‌زودی ادغام ChatGPT با پاورپوینت و ورد و اوت‌لوک را به‌نمایش می‌گذارد

ساتیا نادلا تمرکز مایکروسافت را روی هوش مصنوعی معطوف کرده است و قصد دارد نسخه‌ی مبتنی‌بر هوش مصنوعی آفیس را نیز ارائه دهد.
 
مایکروسافت در حال آماده‌شدن برای نمایش نسخه‌ی جدید آفیس مجهز به ChatGPT است. این شرکت پس‌ از نمایش مدل پرومتئوس خود در موتور جست‌وجوی بینگ، اکنون قصد دارد از هوش مصنوعی در برنامه‌های بهره‌وری اصلی خود ازجمله ورد و پاورپوینت و اوت‌لوت استفاده کند.
 
منابع نزدیک به مایکروسافت به ورج اعلام کرده‌اند این شرکت خود را برای ارائه‌ی جزئیات ادغام هوش مصنوعی OpenAI و مدل پرومتئوس با آفیس آماده می‌کند. غول نرم‌افزاری اهل ردموند قصد دارد نسخه‌ی آزمایشی آفیس مبتنی‌بر هوش مصنوعی را در ماه مارس منتشر کند و همین موضوع از عطش فراوان آن برای اختراع دوباره‌ی موتور جست‌وجو و مجموعه برنامه‌های بهره‌وری حکایت می‌کند.
 
اطلاعات قبلی نشان می‌دهد مدل‌های‌ GPT در اوت‌لوک برای بهبود نتایج جست‌وجو درکنار ویژگی‌هایی برای پیشنهاد پاسخ به ایمیل‌ها و ادغام سند ورد برای بهبود نوشتن متن آزمایش شده‌اند. مایکروسافت از سرویس Azure OpenAI و GPT نیز برای ایجاد ایمیل‌های فروش استفاده می‌کند. این ویژگی مشابه برخی از قابلیت‌هایی است که غول فناوری اهل ردموند در اوت‌لوک آزمایش کرده است.
درحالی‌که مدل جدید پرومتئوس مایکروسافت (براساس مدل OpenAI نسل بعدی) قبلاً موتور جست‌وجوی بینگ را متحول کرده است، گام‌های بعدی برای ادغام این عملکرد در برنامه‌های بهره‌وری و Teams، میزان اشتیاق این شرکت را در حوزه‌ی هوش مصنوعی نشان خواهد داد. ازنظر فنی، به‌لطف ادغام نوار کناری بینگ در مرورگر اج، می‌توانید از مدل پرومتئوس در داخل برنامه‌های وب آفیس استفاده کنید.
 
این نوار کناری شامل برگه‌ای نوشتن است که پیش‌نمایش اولیه‌ی برخی از کارهایی را به شما ارائه می‌دهد که مایکروسافت برای ورد و اوت‌لوک آزمایش کرده است. به‌گفته‌ی منابع، این شرکت در حال‌ کار روی راهکارهایی برای تولید نمودار و گرافیک برای پاورپوینت است. بینگ می‌تواند جدول‌ها و نمودارهایی را برای داده‌های پایه تولید کند؛ اما تبدیل آن‌ها به گرافیک‌های بصری برای ارائه یا حتی استفاده در اکسل گام منطقی بعدی است.
مایکروسافت با این ادغام به‌سرعت برای رقابت با گوگل پیش می‌رود. این شرکت در ابتدا قصد داشت هوش مصنوعی بینگ جدید خود را در اواخر فوریه راه‌اندازی کند؛ ولی گوگل در همان زمان در حال آماده‌سازی اعلامیه‌های خود بود. درنهایت غول جست‌وجوی اینترنت رقیب ChatGPT خود موسوم‌ به Bard را یک روز قبل از رویداد مایکروسافت معرفی کرد.
 
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، مشتاق است شرکت متبوعش به‌عنوان یکی از پیشروان هوش مصنوعی دیده شود و با هرگونه پاسخی از رقیب خود، یعنی گوگل، مقابله کند. درواقع، او آن‌قدر مشتاق است مایکروسافت را به این سمت سوق دهد که صبح روز سه‌شنبه خیلی زود خود را به رویداد هوش مصنوعی بینگ رساند. گفته می‌شود نادلا حتی رویداد مذکور را ۲۰ دقیقه زودتر از زمان‌بندی‌های قبلی شروع کرد.
بسیاری از مدیران مایکروسافت اطمینان دارند با هوش مصنوعی بینگ و ادغام آینده‌ی این فناوری در برنامه‌های بهره‌وری، از گوگل بسیار جلوتر هستند؛ البته آنان همچنان محتاط عمل می‌کنند و به کارمندان خود هشدار می‌دهند مراقب رقبایی باشند که تلاش می‌کنند کسب‌وکار بهره‌وری آن‌ها را مختل کنند؛ زیرا آن‌ها خودشان در تلاش هستند تا تجارت جست‌وجوی گوگل را مختل کند.
 
تلاش نادلا برای هوش مصنوعی در محصولات مایکروسافت به‌دلیل پاسخ مصرف‌کنندگان به ‌ChatGPT است. تحلیلگران UBS تخمین می‌زنند که ChatGPT فقط پس‌ از دو ماه به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه رسید. بیش‌ از یک‌میلیون‌ نفر در ۴۸ ساعت در فهرست انتظار بینگ جدید ثبت‌نام کرده‌اند و نسخه‌ی جدید این موتور جست‌وجو از روز پنج‌شنبه سومین برنامه‌ی محبوب در اپ‌استور در ایالات‌ متحده بود.
 
مایکروسافت قصد دارد از فرصت ایجاد‌شده در حوزه‌ی هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ استفاده کند و از برخی از ویژگی‌ها و قدرت مدل Prometheus خود بهره ببرد که هنوز به‌طور‌علنی درباره‌ی آن‌ها صحبت نکرده است. انتظار می‌رود هوش مصنوعی کلید‌واژه‌ی بزرگ کل صنعت فناوری در بقیه‌ی سال باشد؛ زیرا مایکروسافت و گوگل نبرد سختی را برای آینده‌ی جست‌وجو و هوش مصنوعی آغاز کرده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.