اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 15, 2023
15:57 چهارشنبه، 26ام بهمنماه 1401
کد خبر: 143155

رد پای اینترنت در انتشار سالانه ۱.۶ میلیارد تن گاز گلخانه‌ای

اینترنت در انتشار سالانه ۱.۶ میلیارد تن گاز گلخانه‌ای سهم دارد.
 
اینترنت به سرعت به بخش تفکیک‌ناپذیری از زندگی روزمره تبدیل شده است و طبق برآورد اتحادیه جهانی مخابرات، پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر (۶۶ درصد از جمعیت جهان) اکنون به اینترنت متصل هستند که در مقایسه با ۵۴ درصد در سال ۲۰۱۹، رشد کرده و نشان می‌دهد در مدت سه سال، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر به جمعیت کاربران اینترنت، اضافه شده است.
 
استفاده از جدیدترین دستگاه‌های متصل به اینترنت، بدون تردید در بخش‌های مختلف زندگی برای افراد مفید بوده است اما همه این دستگاه‌ها و اینترنت، در بخش بزرگی از انتشار گازهای گلخانه‌ای، سهم دارند.
 
طبق گزارش بیزنس اینسایدر، اینترنت عامل انتشار سالانه ۱.۶ میلیارد تن گاز گلخانه‌ای است. هوش مصنوعی، زندگی دیجیتالی را برای کاربران بسیار راحت‌تر کرده است اما نگرانی جدی درباره میزان مشارکت مدل‌های هوش مصنوعی در انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود دارد.
 
طبق یافته‌های یک تحلیل دقیق، برخی از محبوب‌ترین سرویس‌های آنلاین جهان، رد پای بزرگتری در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند. در مقایسه با ۱۴ ساعت پرواز، پخش ویدئو از سایت‌هایی مانند نتفلیکس و یوتیوب به مدت یک روز، ۱۴ برابر دی اکسید کربن بیشتری منتشر می‌کند.
 
بر اساس گزارش وب سایت گریک ریپورتر، در میان چهار اپلیکیشن محبوب، نتفلیکس به دلیل شمار بالای کاربران و قابلیت پخش ویدئوهای ۴k، عامل انتشار بالاترین میزان آلایندگی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.