اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

February 17, 2023
11:42 جمعه، 28ام بهمنماه 1401
کد خبر: 143182

موشک ژاپنی در نخستین پرتاب خود شکست خورد

پرتاب موشک جدید ژاپن که قرار بود یک ماهواره را به مدار زمین ببرد، با شکست روبه‌رو شد.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، موشک جدید و قوی ژاپن باید برای بلند شدن از زمین کمی بیشتر صبر کند.
 
نخستین پرتاب موشک «اچ۳»(H3،0) در شامگاه ۱۶ فوریه متوقف شد. این یک پرواز آزمایشی از «مرکز فضایی تانیگاشیما»(TNSC) ژاپن بود که قرار بود یک ماهواره رصد زمین را به مدار بفرستد.
 
شمارش معکوس برای پرتاب اچ۳ که طبق برنامه قرار بود در ساعت ۸:۳۷ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی انجام شود، متوقف شد. مفسران در جریان پخش زنده پرتاب که توسط «آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن»(JAXA) ارائه شد، گفتند دو موتور «ال‌ای-۹»(LE-9) که قدرت مرحله اصلی موشک را تامین می‌کنند، روشن شدند، اما یکی از دو تقویت‌کننده موشک روشن نماند. بدین ترتیب، موشک روی زمین باقی ماند.
 
دلیل روشن نماندن تقویت‌کننده بلافاصله مشخص نشد. تحلیل‌گران پرتاب گفتند که زمان بیشتری برای بررسی لازم است.
 
مشکل پیش‌آمده در پرتاب، به تأخیر در سفر اچ۳ به مدار می‌افزاید. آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن و شرکت «صنایع سنگین میتسوبیشی»(MHI) که شریک تجاری آن است، یک دهه مشغول توسعه این موشک بوده‌اند.
 
آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن، امید زیادی به اچ۳ دارد که انعطاف‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه طراحی شده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، موشک جدید به‌زودی جایگزین موشک «H-IIA» ژاپن خواهد شد.
 
ماهواره‌ای که قرار بود در این ماموریت پرتاب شود، «ماهواره پیشرفته دیده‌بانی زمین-۳»(ALOS-3) است که به نام «DAICHI-3» نیز شناخته می‌شود.
مقامات آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن گفتند که این ماهواره می‌تواند ویژگی‌های سطح سیاره ما را از جایگاه نهایی خود در مدار پایین زمین شناسایی کند. مشاهدات این ماهواره، کاربردهای زیادی از جمله نظارت بر بلایای طبیعی خواهند داشت.
 
پرتاب برنامه‌ریزی‌شده روز پنجشنبه، ابتدا برای ۱۴ فوریه برنامه‌ریزی شده بود، اما آب و هوای بد باعث تاخیر دو روزه شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.