باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

رگولاتوری

February 17, 2023
12:19 جمعه، 28ام بهمنماه 1401
کد خبر: 143199

تورم بخش ارتباطات در دی‌ماه مشابه تورم بخش پوشاک و کفش شد

 تورم ماهانه خدمات ارتباطی در پاییز ۰.۹ درصد بوده است اما در دی ماه به ۲.۹ درصد رسیده است. مروری بر تورم قیمت خدمات ارتباطی در چهار ماه گذشته نشان می‌دهد تورم قیمت مصرفی خدمات ارتباطاتی در دی ماه از کل تورم‌های ماهانه پاییز سال جاری بیشتر بوده است.
 
به گزارش پیوست، شاخص قیمت خدمات حوزه ارتباطات برای خانوارهای شهری در دی ماه سال جاری، ۲۱۴.۱ بوده که این رقم کمترین میزان را نسبت به بقیه کالاها و خدمات مصرفی ارائه شده در گزارش مرکز آمار به خود اختصاص داده‌است؛ اما همین بخش نیز تورمی ۲.۹ درصدی را نسبت به ماه قبل برای خانوارهای شهری تجربه کرده است که مشابه پوشاک و کفش، مسکن و مبلمان و لوازم خانگی بوده است.
 
در حالی که برای خانوارهای روستایی، شاخص قیمت ارتباطات عدد ۱۹۰ را نشان می‌دهد و تورمی ۲ درصدی نسبت به آذر ۱۴۰۱ داشته است. به طور کلی، شاخص قیمت خدمات حوزه ارتباطات برای همه خانوارهای کشور ۲۱۰.۴ است. البته این عدد مطابق سال پایه ۱۳۹۵ که شاخص کل ۱۰۰ بوده  اندازه‌گیری شده است.
 
شاخص قیمت تولیدکننده تغییرات قیمت محصولات تولید شده به منظور فروش را نسبت به زمان نشان می‌دهد. به تازگی شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدماتی در پاییز ۱۴۰۱ از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است. این شاخص در حوزه اطلاعات و ارتباطات ۳۱۳.۲ اندازه‌گیری شده که نسبت به فصل قبلی تورمی ۲.۹ درصدی را نشان می‌دهد.
 
برای این که کمی بیشتر با شاخص قیمت تولیدکننده بخش خدمات و تغییرات آن در سال‌های اخیر آشنا شویم، باید بدانیم که شاخص در سال ۱۳۹۵ عدد ۱۰۰ بوده است و پس از آن سیر صعودی افزایش شاخص تولیدکننده بخش خدمات آغاز شده است. در سال ۱۴۰۰ عدد شاخص روی ۳۷۴.۹ ایستاده و پاییز ۱۴۰۱ به عدد ۶۱۹.۳ رسید.
 
در فصل پاییز ۱۴۰۱ درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌ اطلاعات و ارتباطات نسبت به فصل قبل ۲.۹ درصد بوده است. در حالی که تورم فصلی تابستان ۱۴۰۱ در این حوزه ۴.۸ بوده است. تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان حوزه اطلاعات و ارتباطات در پاییز ۱۴۰۱، ۲۱.۷ درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه که نسبت به فصل مشابه سال قبل اندازه‌گیری می‌شود در تابستان ۱۴۰۱، ۲۵.۸ درصد بوده است.
 
تورم سالانه بیانگر درصد تغییرات شاخص قیمت تولید‌کننده بخش‌های خدمات در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد، از میان تولیدکننده‌های بخش خدمات، آن دسته از تولید‌کننده‌هایی در گروه اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند کمترین تورم سالانه را تجربه کرده‌اند. این عدد برابر با ۲۴.۶ درصد بوده است.
 
ضریب اهمیت خدمات تولید شده در بخش اطلاعات و ارتباطات دارای ضریب اهمیتی ۸.۵ درصدی نسبت به کل بخش خدمات است.
 
شاخص قیمت مصرف‌کننده تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار را اندازه می‌گیرد. اغلب این شاخص‌ها در عمل به صورت میانگین وزنی درصد تغییرات قیمت یک مجموعه مشخص یا سبدی از محصولات مصرفی محاسبه می‌شوند. وزن‌های مورد بحث، اهمیت نسبی این کالاها را در مصرف خانوار در دوره‌ای معین نشان می‌دهند. ضریب اهمیت خدمات مربوط به حوزه ارتباطات ۲.۸۷ درصد از کل شاخص قیمت مصرف‌کننده را در دی ماه ۱۴۰۱ تشکیل می‌دهد.
 
شاخص قیمت‌ کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در دی ۱۴۰۱ عدد ۵۸۷.۴ را نشان می‌دهد که یعنی تورمی ۴.۳۴ درصدی نسبت به آذر ماه سال جاری را پشت سر گذاشته است. میزان تغییر شاخص خدمات بخش ارتباطات  ۲.۷ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته است. برای درک بهتر تغییرات قیمت خدمات این حوزه خوب است بدانید که تغییرات شاخص کالاهای نان و غلات، شیر، پنیر و تخم مرغ، روغن‌ها و چربی‌ها، قند، شکر و شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های غیرالکلی از افزایش شاخص خدمات ارتباطات کمتر بوده است. در حالی که تورم خدمات حوزه ارتباطات در آذر سال جاری نسبت به ماه قبل از آن، ۰.۹ درصد بوده است. همین روند برای آبان ماه نسبت به مهر ماه نیز وجود داشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.