رسانه‌های اجتماعی

February 19, 2023
13:13 یکشنبه، 30ام بهمنماه 1401
کد خبر: 143218

جنگ سرد متا با اپل به مرحله حساس رسید

متا و اپل درگیر یک جنگ سرد چند ساله هستند و متا در تلاش برای رهایی خود از قید و بند سیستم عامل iOS اپل است.
 
همزمان با اقدام شرکت متا در اخراج گسترده کارمندان، مارک زاکربرگ، مدیرعامل این شرکت، ۲۰۲۳ را "سال بهره‌وری" اعلام کرده است.
 
بسیاری از مشکلاتی که در این شرکت وجود دارد، مشابه مشکلات همتایانش در صنعت فناوری به خصوص گوگل است. تورم، نرخ بهره بالاتر و وضعیت سیاسی جهانی مبهم، همگی باعث شده‌اند شرکت‌ها خود را آماده بروز رکود احتمالی کرده و بودجه تبلیغات آنلاین را کاهش دهند.
 
اما متا مشکل بزرگتری دارد؛ به قول یکی از مدیران متا، خانواده اپلیکیشن‌های این شرکت شامل فیس بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ همگی در معرض هوی و هوس اپل قرار گرفته اند.
 
اپل در سال ۲۰۲۱، سیستم عامل iOS خود را تغییر داد تا امکان ردیابی رفتار کاربران توسط اپلیکیشن‌ها را محدود کند. متا در فوریه سال ۲۰۲۲، پیش بینی کرد که این تغییر، ۱۰ میلیارد دلار به این شرکت ضرر خواهد زد زیرا تبلیغات هدفمند برای کاربران آیفون را دشوارتر می‌کند. تیم کوک، مدیرعامل اپل به نوبه خود طی سال‌های اخیر، به دفعات مکرر از مدل کسب و کار فیس بوک انتقاد کرده و حریم خصوصی را حقوق بشر شمرده است.
 
از جدیدترین گزارش درآمد مالی و تلاش متا برای کاهش هزینه و بهره‌وری، کاملا روشن است که جنگ سرد با اپل، بر درآمد مالی متا اثر گذاشته است و اگرچه تلاش زاکربرگ برای حرکت به سمت واقعیت مجازی و دنیای مجازی متاورس، می‌تواند با فراهم کردن یک پلتفرم اختصاصی، به متا راه گریزی از اپل فراهم کند اما روشن نیست این بلندپروازی‌ها چه زمانی به ثمر خواهد نشست.
 
متا برای بقا به یک استراتژی جدید برای تبلیغات نیاز دارد
متا طی سال گذشته، به ساخت ابزارهای بهتر متمرکز بود تا تصمیمات تبلیغاتی را بدون ردیابی کاربران بگیرد. به گفته جن مانستر، تحلیلگر شرکت "لوپ ونچرز"، این استراتژی باید ادامه پیدا کند. این استراتژی شامل استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به تبلیغات کنندگان برای گرفتن تصمیمات است که این شرکت در گزارش اخیر درآمدهای مالی، درباره آن صحبت کرده است. چیزی که امسال برای متا در نظر گرفته شده، ادامه ساخت ابزارهای بهتر برای حداقل کردن ریسکی است که آنها از جانب اپل دارند و تصور می‌کنم سال بزرگی برای متا خواهد بود زیرا آنها یک سال برای آن به سختی تلاش کرده‌اند اما هنوز به آن نقطه نرسیده‌اند.
 
بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، به گفته تحلیلگران، با داغ شدن رقابت در فضای تبلیغات، بازیگرانی مانند آمازون رشد کرده اند و خود اپل به دنبال ساخت کسب و کار تبلیغات است، داشتن یک استراتژی جدید برای فیس بوک، از قبل اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
 
تحلیلگران هشدار می‌دهند متاورس، راه‌کار کامل برای این مشکل نیست. به گفته کارولینا میلانزی از شرکت "کرئتیو استراتژیز"، مردم هنوز زمان زیادی در یک فضای مجازی به اندازه‌ی موبایل، صرف نمی‌کنند. بنابراین متا حق دارد که روی آن تمرکز کند اما نباید به جای نوآوری در کسب و کار اصلی تبلیغات باشد. متا باید فکر کند که چه ارزشی می‌تواند برای کاربران بواسطه درخواست برای ردیابی اطلاعاتشان فراهم کند. در حال حاضر کاربران ارزشی در اجازه دادن به فیس بوک یا اینستاگرام برای دسترسی به اطلاعاتشان نمی‌بینند اما اگر متا بتواند این دیدگاه را تغییر دهد، بخشی از موانعی که با تغییر سیاست حریم خصوصی  iOS پیدا کرده است، حل خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.