امنیت

اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 20, 2023
13:34 دوشنبه، 1ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143247

زارع‌پور: برنامه‌ای برای قطع کلادفلر نداریم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در مورد دلیل اختلال روز شنبه روی کلادفلر اعلام کرد که این اختلال برطرف شده و حالا هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. همچنین او تاکید کرد که دولت برنامه‌ای برای فیلتر یا قطع این سرویس ندارد. 
 
Why Cloudflare? | Cloudflare
 
عیسی زارع‌پور در پاسخ به دلیل این اختلال به کارنگ گفت: «دلیل این اختلال مشخص نیست و در حال بررسی آن هستیم، ما مسئول ارتباطات و هر گونه اختلالی در شبکه هستیم که کار مردم را با چالش روبه‌رو می‌کند، ولی اینکه رسانه‌ها دائم در این موضوع می‌دمند که دولت کلاد فلر را قطع کرده است درست نیست و این به دور از رسالت حرفه‌ای شماست. این کار شما فقط مردم را ناامید می‌کند.»
 
او در پاسخ به این سوال که گمانه‌زنی‌هایی برای تصمیم فیلتر کلادفلر برای محدود کردن فیلترشکن‌ها در این زمینه مطرح است اعلام کرد: «این‌ها درست نیست و هنوز مشخص نیست که حتی این اختلال منشاء داخلی داشته باشد. ما هیچ برنامه‌ای در این زمینه نداریم.»
 
زارع‌پور تاکید کرد که وزارت ارتباطات به دنبال بررسی دلیل اختلال روی کلادفلر در روز شنبه است و اگر کسی در این زمینه قصوری انجام داده باشد حتما با آن برخورد خواهد شد.
 
زارع‌پور تاکید کرد که هیچ اختلال در شبکه پذیرفتنی نیست و وزارت ارتباطات شبانه‌روز در تلاش است تا کیفیت مناسب برای مردم را فراهم کند. او گفت درست است که اختلال‌هایی وجود دارد و این طبیعی است و در هر شبکه‌ای ممکن است به وجود بی‌آید، ولی هیچ وقت اختلال سازمان‌یافته همیشگی در کشور وجود نداشته است.
 
این اظهارات زارع‌پور در حالی مطرح است که براساس گزارش‌های کاربران و همچنین کسب‌وکارها اینترنت کشور از حدود ۵ ماه پیش با اختلال‌های شدید و محدودیت‌های مختلفی همراه بوده است.
 
همچنین اسپیدتست که منبع وزارت ارتباطات برای نشان دادن وضعیت خوب اینترنت در کشور است نیز اخیرا گزارش داده که رتبه ایران در بخش موبایل و اینترنت ثابت سقوط کرده است.
 
زارع‌پور در واکنش به این گزارش به کارنگ اعلام کرد: «رتبه ما در اسپیدتست در زمان شروع دولت ۸۰ بود و حالا با یک پله سقوط به رتبه ۵۶ در بخش موبایل رسیده‌ایم، آنوقت شما تیتر می‌زنید که رتبه سرعت ایران سقوط کرده است، ولی این را نمی‌گویید که از رتبه ۸۰ با با ۲۵ پله رشد به جایگاه ۵۶ رسیده‌ایم.»
 
او تاکید کرد که رشد توسعه اینترنت در کشور کند نیست، اما نیازمند سرعت بیشتر در بخش اینترنت ثابت هستیم و از همین روی نیز پروژه فیبرنوری راه‌اندازی شده تا ضعف‌ها در این بخش جبران شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.