لبه تکنولوژی

February 20, 2023
14:16 دوشنبه، 1ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143260

عمل جراحی از فاصله ۴ هزار کیلومتری!

پزشکان بیمارستانی در استان ژجیانگ چین با کمک یک ربات مجهز به نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا ۵جی، با موفقیت کیسه صفرا را از بدن یک بیمار در شهر آرال واقع در منطقه سین کیانگ و از فاصله حدود ۴۶۵۰ کیلومتری خارج کردند.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، این اولین عمل برداشتن کیسه صفرا از راه دور در چین بود که از طریق یک ربات و با استفاده از فناوری ۵جی انجام شد. «لیانگ شیائو» جراح باتجربه‌ای که این عمل را از طریق پلتفرم رباتیک در بیمارستان Sir Run Shaw Hospital انجام داد، گفت که هم نرم‌افزار اصلی و هم سخت‌افزار اصلی ربات که یک مدل آندوسکوپی چهار بازو است، در چین توسعه یافته است.
 
لیانگ گفت: من برای بیمار بسیار خوشحال هستم و بسیار مفتخرم که این جراحی را با یک سیستم رباتیکی انجام می‌دهم که به طور مستقل در چین تولید شده است.
 
این بیمار، زنی حدودا ۳۰ساله است که در آرال زندگی می‌کند. بیماری سنگ کیسه صفرا او بیش از یک سال پیش بدون علائم ظاهری تشخیص داده شد، اما هفته پیش وی دردی را در قسمت بالای سمت راست شکم خود تجربه کرد. معاینات در یک بیمارستان محلی با همکاری بیمارستان Sir Run Run Shaw نشان داد که او دچار التهاب حاد کیسه صفرا شده است که نیاز به جراحی در اسرع وقت دارد.
 
پس از یادگیری در مورد جراحی به کمک ربات، بیمار که هویت کامل او برای محافظت از حریم خصوصی او فاش نشده بود، آن را انتخاب کرد. برای انجام یک عمل جراحی در آرال، جایی که منابع و تخصص پزشکی به صورت حرفه‌ای هنوز وجود ندارد، متخصصان استان ژجیانگ معمولا باید از هواپیما استفاده کنند و ابتدا هشت ساعت و نیم با هواپیما و سپس ۳۰ دقیقه دیگر با اتوبوس برای رسیدن به بیمارستان محلی سفر کنند. از سوی دیگر سفر از مکانی مانند آرال به هانگژو نیز برای یک بیمار به همان اندازه دردسرساز است.
 
لیانگ که کل این فرآیند را تقریبا در نیم ساعت به پایان رساند، گفت: برداشتن کیسه صفرا برای ما یک جراحی معمولی است. اما چگونه می‌توانیم از همه دردسرها اجتناب کنیم و به طور همزمان به نیازهای بیماران پاسخ دهیم؟ پاسخ این سوال انجام عملیات رباتیک با قابلیت ۵ جی است.
 
در سال‌های اخیر توسعه و به کارگیری چنین فناوری‌هایی مورد حمایت زیادی قرار گرفته است. برنامه «رباتیک +» که توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین و ۱۶ بخش دولتی دیگر رونمایی شد، خواستار ارتقای عملیات از راه دور با کمک ربات با پشتیبانی از ۵ جی در میان انبوهی از سناریوهای کاربردی دیگر شده است.
 
«کای ژیجون»، رئیس بیمارستان Sir Run Run Shaw که کل جراحی را در بیمارستان آرال تماشا کرد، گفت: جراحی رباتیک از راه دور می‌تواند به شکستن محدودیت زمان و مکان و همچنین محدودیت‌های توزیع نابرابر منابع کمک کند. او گفت که این نوع عمل باعث صرفه جویی در زمان برای پزشکان و بیماران، کاهش هزینه‌های اقتصادی و افزایش کارایی درمان می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.