تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 20, 2023
15:30 دوشنبه، 1ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143270

وزیر ارتباطات: سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی به 7.4 درصد رسیده است

طبق گفته‌های قبلی زارع‌پور، طی 6 ماه گذشته و در اثنی فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی، سهم اقتصاد دیجیتال 0.2 درصد رشد کرده است.
وزیر ارتباطات اعلام کرد سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی از 6.4 درصد در ابتدای دولت، اکنون به 7.4 درصد رسیده است. زارع‌پور ابراز امیدواری کرد تا پایان دولت سیزدهم این رقم به 10 درصد برسد.
 
«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در دولت اشاره کرد و گفت هدف این کارگروه، رفع سریع موانع سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور است: «همینجا اعلام آمادگی می‌کنم هر مسأله‌ای در حوزه تنظیم‌گری این فضا که با مصوبه هیئت وزیران قابل حل باشد، ما در کارگروه اقتصاد دیجیتال به آن رسیدگی خواهیم کرد.»
 
او با بیان اینکه طبق آمارها، در ابتدای کار دولت سیزدهم سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی حدود 6.4 درصد بوده، اعلام کرد این رقم هم اکنون به 7.4 درصد رسیده است: «طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا افق سال 1404 این عدد باید به 10 درصد برسد، اما پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان دولت بتوانیم به آمار برسیم.»
 
وزیر ارتباطات اواخر مردادماه امسال با حضور در شبکه خبر اعلام کرد سهم اقتصاد دیجیتال 7.2 درصد است او تا ابتدای بهمن ماه امسال به همین رقم اشاره کرده و حال از سهم 7.4 درصدی سخن می‌گوید. براین اساس طی 6 ماه گذشته که اکثر آن با فیلتر اینستاگرام، واتس‌اپ و محدودیت‌های مختلف اینترنتی همراه بوده، سهم اقتصاد دیجیتال حدود 0.2 درصد رشد داشته است.
 
این در حالی است که نهادهای صنفی و کسب‌وکارهای مختلف، از کاهش درآمد و سوددهی طی فیلترینگ و اختلال‌های اینترنت خبر داده بودند.
 
زارع‌پور در ادامه با بیان اینکه تغییراتی که در حوزه کاری رخ داده با رشد اقتصاد دیجیتال رخ داده است، اظهار داشت بحث‌های جدیدی مثل اینترنت اشیا در دنیا وجود دارد که حکایت از انقلاب صنعتی چهارم دارد:
 
«اعتقاد داردم ابزار نوین ارتباطات و فناوری اطلاعات محور تحول زندگی بشر در یک تا دو دهه آینده خواهد بود. ما در دولت سیزدهم با درک صحیحی که از اهمیت فناوری اطلاعات داشتیم، با دستور خود آقای حضرت ابراهیم رییسی به عنوان محور کلیدی، این موضوع را دنبال کردیم. آقای رییسی شاید «IT Man» نباشند، ولی «IT فهم» خوبی هستند و با توجه ایشان به این موضوع، کار را پیش می‌بریم.»
 
به گفته وی فناوری اطلاعات به همه حوزه‌ها حتی دامپروری وارد شده است تا زندگی را برای مردم جهان آسان‌تر کند.
 
پوشش 2.5 میلیون خانواری فیبر نوری
وزیر ارتباطات در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اولویت ارتباطات ثابت نسبت به ارتباطات همراه، به پروژه توسعه فیبر نوری اشاره کرد و گفت: «تا الان نزدیک به 2.5 میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفتند. یک سامانه‌ای برای پایش پیشرفت این کار تعبیه کردیم که هم وطنانمان در آن می‌توانند آدرس خانه یا محل کار خود را درج کنند و ببینند آیا تحت پوشش قرار گرفته‌اند یا خیر. تا پایان سال آینده به 10 میلیون پوشش خواهیم رسید و مقدماتش فراهم شده است.»
 
او وعده داد مردم به مرور طعم شیرین فناوری سرعت اینترنت را خواهند چشید: «کمک به زیرساخت اعتباری کشور بسیار مهم است و خواهشم از دوستان در شبکه بانکی این است که به اپراتورهایی که مشخص کردیم، کمک کنند زیرا این سرمایه‌گذاری در دراز مدت، سودآور خواهد بود. »
 
وزیر ارتباطات وعده داد توسعه ای که در حوزه فیبر نوری اتفاق خواهد افتاد تا 3-4 دهه آینده کشور را بیمه خواهد کرد.
 
او از اتصال قریب به 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: «این عدد در ابتدای دولت 80 درصد بود. تا پایان شهریور سال آینده هدف‌گذاری کردیم تمام روستاهای بالای 20 خانوار را به اینترنت متصل می کنیم، کار سختی است چون روستاهای باقی مانده صعب العبور هستند ولی پای قول خود هستیم.»
 
زارع‌پور همچنین با اشاره به راه‌اندازی پنجره واحد دولت هوشمند گفت در حال حاضر 93 درصد خدمت متصل شدند و نزدیک 3هزار خدمت در حال ارائه است.
 
او وعده داد تا پایان 1402 تمام خدمات در این پنجره عرضه می‌شود و 20 درصد خدمات نیز به طور هوشمند خواهد بود که در این حالت، همه خدمات به طور آنلاین و در لحظه صورت خواهد گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.