فناوری اطلاعات

February 21, 2023
11:35 سه شنبه، 2ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143284

۸ فعالیت شگفت‌انگیز که با هوش مصنوعی ChatGPT می‌‌توانید انجام دهید

اگر شما درباره‌ی هوش مصنوعی ChatGPT شنیده باشید، احساس می‌کنید که این هوش مصنوعی صرفا یک ربات ساده است و به همین دلیل احتمالا آن را دست کم خواهید گرفت. بنابراین، کارهای شگفت‌انگیزی می‌توانید با هوش مصنوعی ChatGPT انجام دهید؛ در این یادداشت به معرفی هشت فعالیت شگفت‌انگیز می‌پردازیم.
 
هوش مصنوعی ChatGPT چیست؟
ChatGPT یک انجین هوش مصنوعی شبیه به انسان است. ChatGPT یک سیستم چت هوشمندِ الگوریتمی به شمار می‌رود که بر اساس منابع مبتنی بر اینترنت، تربیت می‌شود تا یک رفتار شبیه به انسان از خود نشان دهد. هوش مصنوعی ChatGPT صرفا محدود به چند جمله‌ی ساده نیست و سوال و جواب‌های پیچیده‌ای را می‌توان برای به چالش کشیدن این هوش مصنوعی طراحی کرد.
 
شما می‌توانید از هوش مصنوعی ChatGPT سوالات پیچیده‌ای را پرسیده و این انجین بر اساس درک و فهمش از سوال، محتوا و اطلاعاتی که در سطح اینترنت به دست می‌آورد به این دسته از سوالات پاسخ می‌دهد. با این اوصاف، جالب است که استخراج اطلاعات توسط هوش مصنوعی صرفا کپی، پیست کردن داده‌ها از دایره المعارف نیست. شما می‌توانید از هوش مصنوعی ChatGPT برای انجام برخی فعالیت‌ها کار بگیرید، متن‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و حتی از ChatGPT کمک بگیرید تا با شما بازی کند.
 
با تمام این تفاسیر، جزء شروط برنامه‌ی ChatGPT است که هر اطلاعاتی که به‌واسطه‌ی سوال و جواب به وجود بیاید، برای مصارف تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، این احتمال وجود دارد که در آینده، از اطلاعاتی که با ChatGPT رد و بدل می‌کنید، کاربردهای تبلیغاتی و تجارتی انجام شود. با این حال، هشت فعالیت ساده وجود دارد که می‌توانید با این هوش مصنوعی انجام دهید و دغدغه‌ی چندانی از بابت سو استفاده اطلاعات نداشته باشید.
 
۱. نوشتن یک کاور لتر
آیا نوشتن کاور لتر برای شما کار سختی است؟ شما به خوبی می‌توانید این کار را برعهده‌ی هوش مصنوعی بگذارید. باید اعتراف کرد که نتایج بسیار حیرت‌انگیز خواهد بود.
 
شما همچنین این قدرت را دارید تا از هوش مصنوعی ChatGPT برای نوشتن یک کاور لتر برای یک موقعیت شغلی معین یا صنعت خاص استفاده کنید. طبیعتا، شما باید کاور لتر را بر اساس مهارت‌ها، گواهی‌نامه‌ها و سایر موارد ویرایش کنید اما به طور کلی، هوش مصنوعی ChatGPT به خوبی می‌تواند یک الگوی مناسب را برای کاور لتر بنویسد. ما از ربات خواستیم برای یکی از فارغ التحصیلان برای یک موقعیت شغلی در حوزه‌ی برنامه‌نویسی، کاور لتر مناسبی را بنویسد.
۲. یک رزومه بنویسید
نوشتن یک رزومه هم شبیه به نگارش کاور لتر، حوصله‌ می‌طلبد و بسیاری از افراد در حوصله و وقت‌شان نمی‌گنجد تا برای نگارش یک رزومه‌ی اصولی وقت بگذارند. به همین دلیل، شما می‌توانید از هوش مصنوعی ChatGPT برای نوشتن یک رزومه استفاده کنید.
شبیه به کاور لتر، شما باید پس از نگارش رزومه توسط ChatGPT، مجدد متن را بازخوانی و ویرایش کنید تا بر اساس مشخصات خودتان، رزومه آماده شود. به طور معمول، یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای داشتن یک الگوی رزومه‌ی خوب، بهره‌برداری از قدرت ChatGPT است. شما پس از دریافت الگوی رزومه باید عنوان شغلی، اسم شرکت‌ها و تاریخ‌هایی که در شرکت‌های مختلف مشغول به کار شده‌اید را در متن تغییر دهید.
 
۳. تولید لیست پیشنهادی اسم شرکت و محصول
آیا نیاز دارید تا یک اسم جالب و قابل توجه را برای یک ایده یا یک شرکت پیدا کنید؟ ما به ChatGPT گفتیم که یک شرکت راه‌اندازی کرده‌ایم تا صدای پارس سگ را بتوان به‌واسطه‌ی یک سخت‌افزار، به انگلیسی ترجمه کرد. بر این اساس،‌ لیستی از اسم‌های جذاب برای شرکت توسط این هوش مصنوعی به ما ارائه شود.
ChatGPT در این ماجرا هم ما را ناامید نکرده و لیستی از ۱۵ اسم پیشنهادی را به ما تحویل داد.
 
۴. نوشتن متون شعر و آهنگ
از هوش مصنوعی ChatGPT خواستیم تا متن یک آهنگ یا شعر را بنویسد. از این هوش مصنوعی خواستیم تا آهنگی از یک سگ بنویسد که در تلاش کلنی‌سازی در کره مریخ است. نتایجِ به دست آمده توسط انجین ChatGPT حیرت انگیز بود. با کمی دست‌کاری در متن شعر، به راحتی می‌توان متون شعر را برای دامنه‌ی سنی کودکان تبدیل به یک آهنگ با ریتم کرد.
از سوی دیگر، از ChatGPT خواستیم تا درباره‌ی یک سگ که با استفاده از زیر دریایی در حال اکتشاف اقیانوس است و با دلفین‌ها دوست شده، یک شعر بنویسد. این برنامه توانسته به خوبی وظیفه‌اش را انجام دهد.
 
۵. یک جشن یا رویداد را برنامه‌ریزی کنید
آیا برای راه‌اندازی یک جشن نیاز به کمک دارید؟ ما از ChatGPT خواستیم تا به ما کمک کند تا لیستی از فعالیت‌ها را برای یک جشن تولد با تم بازی ماینکرفت (Minecraft) پیشنهاد دهد.
با وجود این‌که تمامی فعالیت‌‌های پیشنهادی به ذهن من هم بالاخره می‌رسید، انجین ChatGPT در کمترین زمان ممکن لیستی از بهترین فعالیت‌ها را گردآوری و مطرح کرد. از طرفی دیگر، امکان دارد والدینی بخواهند برای فرزند خود، تولد با یک تم خاص و مخصوص به یک بازی ویدیویی بگیرند و از طرفی هیچ ایده‌ای هم نداشته باشند که محیط و دنیای بازی به چه صورت است. در این سناریو، هوش مصنوعی ChatGPT به دادِ خانواده‌ی مورد نظر می‌رسد.
 
۶. یک درخواست برای هوش مصنوعیِ هنری ایجاد کنید
آیا می‌خواهید مهارت‌های هوش مصنوعیِ هنری را تقویت کنید؟ اگر از ChatGPT به این منظور کمک بگیرید، این انجین می‌تواند شما را شگفت‌زده کند.
 
ما از ChatGPT خواستیم تا یک تصویر با الهام از بازی ویدیویی Legend of Zelda: Breath of the Wild را به سبک پابلو پیکاسو به تصویر بکشد. ChatGPT در پاسخ به ما گفت که از Dall-E به این منظور باید استفاده شود.
هوش مصنوعی چهار تصویر زیر را در سبک مذکور تولید می‌کند:
 
۷. یک بازی نقش آفرینی مبتنی بر متن انجام دهید
یک فعالیت جالب و بامزه با هوش مصنوعی ChatGPT، به کار گرفتن انجین در انجام یک بازی ویدیویی در سبک نقش آفرینی مبتنی بر متن است. این بازی ویدیویی به شدت مفرح خواهد بود و تا هر زمان که بخواهید می‌توان این بازی را با ChatGPT ادامه داد؛ چراکه بازی بر اساس تعامل‌های شما با هوش مصنوعی به طور فعالانه تکامل می‌یابد.
 
اگر از ChatGPT بخواهید تا دانجن مستر یک بازی نقش آفرینی باشد، هوش مصنوعی از شما اطلاعات بیشتری پیرامون ژانر، کاراکترها و سایر مولفه‌ها می‌پرسد. ما به ChatGPT درباره‌ی دنیای تخیلی بازی چنین چیزهایی را گفتیم:
انجام بازی با این هوش مصنوعی به شدت جذاب و حتی شوکه‌کننده است؛ چراکه بازی در برخی از فعالیت‌ها شبیه به انسان رفتار می‌کند. در هر بخش از اکشن‌های مهمِ بازی، هوش مصنوعی چند گزینه‌ی مختلف جلو روی ما برای پیشروی می‌گذاشت. داستانِ بازی بر اساس انتخاب‌های شماست که تغییر و تحول یافته و منحصر به فرد می‌شود.
۸. مفاهیم یادگیری برنامه‌نویسی و دیباگ کردن کد
اگر درباره‌ی هوش مصنوعی ChatGPT مقالات زیادی را مطالعه کرده باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که بسیاری از کاربرها در این رابطه صحبت می‌کنند که ChatGPT تا چه حد سریع و دیوانه‌وار می‌تواند یک کد را بنویسد.
 
در این رابطه که به شما پیشنهاد دهیم از ChatGPT برای برنامه‌نویسی و نوشتن کد استفاده کنید دو به شک بوده‌ایم؛ چراکه هنوز دقیقا نمی‌دانیم کدی که این هوش مصنوعی به ما تحویل می‌دهد کاملا خوب است یا خیر.
 
با تمامی این تفاسیر، بهره‌برداری از این تواناییِ ChatGPT برای یادگیری مفاهیم جدید حوزه‌‌ی برنامه‌نویسی سودمند است. همچنین اگر از این هوش مصنوعی بخواهید تا یک اختلال و اشتباه را از کدی که نوشته‌اید پیدا کند، به احتمال زیاد ChatGPT در یافتن ایراد مورد نظر موفقیت‌آمیز عمل خواهد کرد و در صدد حل این اشتباه برخواهد آمد.
آیا در حال یادگیری یک برنامه یا یک زبان هستید؟ از هوش مصنوعی بخواهید تا مثال‌هایی را برای شفاف‌سازی ذهن شما ارائه دهد.
 
تقریبا هر چیز که بخواهید!
با وجود این‌که در این مطلب تنها هفت فعالیت ذکر شده، شما می‌توانید فعالیت‌های بسیار متنوع و زیادی با این هوش مصنوعی داشته باشید. چند مثال دیگر را می‌توان در این رابطه به طور خلاصه ارائه داد:
 
از هوش مصنوعی بخواهید پایان فیلم «ماتریکس» (The Matrix) را در صورت تغییر یک مولفه در سکانس پایانی، به بهترین و منطقی‌ترین شکل ممکن تغییر دهد.
از هوش مصنوعی بخواهید تا به شما آموزش دهد چطور می‌توان یک ماشین را سیم‌کشی کرد. هر چند، ChatGPT در انجام کارهایی که از لحاظ اخلاقی تعریف درستی ندارد، رفتار چندان جالبی نخواهد داشت. با این حال، می‌توانید در این ماجرا این‌طور هوش مصنوعی را قانع کنید که در حال نوشتن یک رمان درباره‌ی سرقت ماشین هستید!
از هوش مصنوعی بخواهید دستورهایی را برای پلتفرم دستیار خانگیِ یک منزل هوشمند بسازید. هر چند، هوش مصنوعی باید به اطلاعات پیرامون ابزارهای هوشمند منزل دسترسی داشته باشد.
از هوش مصنوعی بخواهید تا متن یک آهنگ را بر اساس سلیقه‌ی شما تغییر دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.