تلفن همراه

فناوری

February 21, 2023
16:26 سه شنبه، 2ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143316

اپل «۱۰۰ درصد» ظرفیت تولید پیشرفته‌ترین پردازنده‌های دنیا را رزرو کرد

به گفته منابع آگاه، اپل ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید لیتوگرافی سه نانومتری TSMC را برای تراشه‌های A17 Bionic (در آیفون ۱۵ پرو) و M3 (در مک بوک) رزرو کرده است.
اپل برای ارائه‌ی تجربه‌ی روان در آیفون، همواره سراغ بهترین فناوری‌ها در صنعت تراشه می‌رود. منابع آگاه به نشریه‌ی دیجی‌تایمز گفته‌اند اپل «۱۰۰ درصد ظرفیت لیتوگرافی N3 شرکت TSMC» را رزرو کرده است.
 
N3 اولین لیتوگرافی کلاس سه نانومتری TSMC محسوب می‌شود که قدرت پردازشی و مصرف انرژی را به‌طور قابل‌توجه بهبود می‌دهد. لیتوگرافی در صنعت تراشه به ابعاد ترانزیستور اشاره می‌کند. هرچه عدد اعلام‌شده در واحد نانومتر کوچک‌تر باشد، تراشه پرقدرت‌تر است و مصرف انرژی بهینه‌تری دارد. لیتوگرافی سه نانومتری در سال ۲۰۲۳ به تولید پیشرفته‌ترین پردازنده‌های دنیا منجر خواهد شد.
 
TSMC که بزرگ‌ترین تراشه‌ساز قراردادی در دنیا محسوب می‌شود و مشتریان بزرگی دارد، تولید انبوه پردازنده‌ی سه نانومتری را در یکی از کارخانه‌هایش شروع کرده است. انتظار می‌رود اپل از این لیتوگرافی در پردازنده‌های A17 Bionic و M3 استفاده کند. A17 Bionic پردازنده‌ی گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس خواهد بود و M3 احتمالاً نخستین‌ بار در نسل جدید لپ تاپ مک بوک ایر استفاده می‌شود.
 
دیجی‌تایمز به نقل از منابعش در زنجیره‌ی تأمین تراشه می‌گوید اپل در حال حاضر ۱۰۰ درصد از ظرفیت لیتوگرافی N3 را در اختیار دارد. گفته می‌شود این لیتوگرافی بازده بالایی دارد. اپل همواره در زمینه‌ی استفاده از لیتوگرافی‌های جدید جزو برترین شرکت‌های دنیا بوده است (A16 Bionic اولین پردازنده‌ی موبایلی دنیا با لیتوگرافی چهار نانومتری TSMC بود).
 
سال گذشته گفته شد اپل در برابر افزایش قیمت لیتوگرافی سه نانومتری TSMC مقاومت کرده، اما در نهایت پذیرفته است که به‌منظور دسترسی به جدیدترین فناوری‌های صنعت تراشه، هزینه‌ی اضافی را پرداخت کند.
 
تخصیص ۱۰۰ درصد ظرفیت لیتوگرافی N3 به اپل تصمیمی منطقی برای TSMC است، چون اپل هر سال ده‌ها میلیون آیفون و مک می‌فروشد.
 
شایعه‌ها می‌گویند کوالکام و مدیاتک، دو مورد از بزرگ‌ترین تراشه‌سازان موبایلی، روی لیتوگرافی سه نانومتری کار می‌کنند. مشخص نیست که کوالکام پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 3 را با لیتوگرافی سه نانومتری معرفی می‌کند یا نه. شایعه‌های ضدونقیض می‌گویند کوالکام و مدیاتک لیتوگرافی سه نانومتری را سال آینده‌ی میلادی به تولید انبوه می‌رسانند.
 
TSMC در کنار توسعه‌ی N3 روی نسخه‌ی بهینه‌تر این لیتوگرافی به نام N3E کار می‌کند. به احتمال زیاد این لیتوگرافی سه نانومتری افزون‌بر اپل در اختیار سایر مشتریان TSMC نظیر کوالکام و مدیاتک نیز قرار می‌گیرد. TSMC می‌گوید لیتوگرافی سه نانومتری در مقایسه‌ با لیتوگرافی چهار نانومتری ۳۵ درصد مصرف انرژی کمتر دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.