بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 21, 2023
16:34 سه شنبه، 2ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143318

وزیر ارتباطات: بانک های دولتی به تکلیف قانونی خود در پیوستن به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند عمل کنند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تحولات دو دهه آینده بر اساس ارتباطات و فناوری اطلاعات است، گفت: در ابتدای دولت سهم اقتصاد دیجیتال از درامد سرانه کشور ۶،۴ درصد بود که اکنون به ۷،۴ درصد رسیده که بر اساس هدف گذاری شده که در افق سال ۱۴۰۴ این میزان را به ۱۰ درصد برسانیم.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (دوشنبه) در نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت که در سالن همایش برج میلاد تهران برگزار شد، گفت: امروز فناوری اطلاعات می تواند منجر به تحول در همه بخشها و افزایش بهره وری در آنها شود و به همین منظور و برای بهره گیری حداکثری از ظرفیتهای فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد دیجیتال در دولت «کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال» تشکیل شده تا با اختیارات هیات دولت مبتنی بر اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی موانع بر سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال را برطرف کند. 
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: در ابتدای دولت، سهم اقتصاد دیجیتال از درامد سرانه ۶،۴ درصد بود که امروز به ۷،۴ درصد رسیده که هدف گذاری شده که تا پایان دولت به ۱۰ درصد در افق ۱۴۰۴ برسیم که مصوبه شورای فضای مجازی است.
 
وی با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت اقتصاد دیجیتال مبتنی بر توسعه زیرساخت های ارتباطی است، افزود: در همه جای دنیا، ارتباطات ثابت اولویت دارد بر ارتباطات همراه و بیشتر نیاز مردم از طریق ارتباطات ثابت رفع می شود چراکه در نقاط ثابت می توان از طریق فیبر سرعت های بالایی را برقرار کرد که متاسفانه در یک دهه گذشته توجه جدی به این موضوع در ایران نشده است که برای حل این مساله، پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها تعریف شده که تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری در کشور ایجاد کنیم که تاکنون نیز ۲،۵ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته اند و تا سال آینده این پوشش به ۱۰ میلیون می رسد.
وزیر ارتباطات، تصریح کرد: در شهرهایی که این پروژه ایجاد شده به سرعت های نزدیک به یک گیگابیتی رسیدیم که ۷۰ تا ۸۰ برابر سرعت کنونی است تا مردم طعم شیرین سرعت های بالا را بچشند.
 
وی به توسعه ارتباطات در روستاها نیز اشاره کرد و گفت: حدود ۹۰ درصد روستاهای بالای بیست خانوار دسترسی به اینترنت پرسرعت دارند که در ابتدای دولت این عدد چیزی حدود ۸۰ درصد بود که یعنی در بیشتر روستاهای کشور زیرساخت بسیار خوبی برای اجرای پروژه های فناوری اطلاعات فراهم شده است تا مردم بهره آنرا ببرند.
 
وی درباره راه اندازی پنجره واحد دولت هوشمند نیز افزود: این پنجره آرزویی بود که مردم وقتی به جایی مراجعه می کنند و همه خدمات دولت در آنجا ارایه شود که هم اکنون حدود ۹۳ درصد دستگاه های دولتی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل هستند که نزدیک به سه هزار خدمت از طریق آن به مردم ارایه می شود و با یک بار احراز هویت تمام خدمات در دسترس کاربران قرار می گیرد. 
 
وزیر ارتباطات تاکید کرد: هدفگذاری شده که تا پایان ۱۴۰۲ همه خدمات ار این طریق ارایه شود و بیش از ۲۰ درصد آن به صورت هوشمند یعنی غیرحضوری و بدون نیاز به ارایه مدرک شناسایی ارایه شود.
وی افزود: به جز بانک ملی هنوز بقیه بانک های دولتی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل نشده اند که این درخواست را دارم که بقیه بانک ها نیز به این پنجره متصل شوند تا وقتی مردم به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وارد می شوند بتوانند از خدمات بانکی نیز استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.