بازار سرمایه

February 22, 2023
15:42 چهارشنبه، 3ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143344

مخترع وب جهان‌گستر: رمزارزها خطرناک و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها شبیه قمار است

«تیم برنرز-لی» می‌گوید بازار فعلی ارزهای دیجیتال او را به یاد حباب دات‌کام می‌اندازد.
مبدع وب جهان‌گستر جدیدترین چهره سرشناسی است که رمزارزها را خطرناک معرفی کرده و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها را شبیه به قمار دانسته است. «تیم برنرز-لی» می‌گوید ارزهای دیجیتال صرفاً با سفته‌بازی پیش می‌روند و او را به یاد حباب دات‌کام در اواخر دهه 1990 می‌اندازند.
 
تیم برنرز-لی اخیراً در گفت‌وگویی با پادکست Beyond The Valley شبکه CNBC درباره رمزارزها اظهارنظر تندی داشته است. او می‌گوید: «[این ارزها] صرفاً براساس سفته‌بازی کار می‌کنند. واضح است که سرمایه‌گذاری روی آن‌ها خطر دارد.» او می‌گوید به زمان‌گذاشتن روی این پروژه‌ها هیچ علاقه‌ای ندارد.
 
تیم برنرز-لی: رمزارزها می‌توانند ابزار مفیدی باشند
البته نظرات او درباره رمزارزها تماماً منفی نبوده است. برنرز-لی می‌گوید قابلیت ارزهای دیجیتال برای حواله پول مفید است، اما به شرط اینکه سرمایه‌ها درنهایت دوباره به پول فیات تبدیل شود. درمجموع به‌نظر می‌رسد که مبدع وب جهان‌گستر ارزش ذاتی برای رمزارزها قائل نیست و ترجیح می‌دهد که مردم از این فناوری به‌عنوان جایگزینی برای سیستم‌های مالی موجود استفاده کنند.
 
پیش‌تر افرادی مثل «بیل گیتس»، هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت هم گفته بودند که این بازار کاملاً بر پایه نظریه احمق بزرگ‌تر کار می‌کند. او همچنین به سرمایه‌گذاران هشدار داده بود که مراقب نوسانات قیمت این توکن‌ها باشند و براساس توییت افرادی مثل ایلان ماسک، در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری نکنند. گیتس در سال 2018 گفته بود که مجرمان از رمزارزها برای خرید مواد مخدر استفاده می‌کنند و این یکی از معدود فناوری‌هایی است که تقریباً به‌طور مستقیم جان افراد را به خطر می‌اندازد.
 
«وارن بافت»، مدیرعامل شرکت Berkshire Hathaway هم یک بار گفته بود که حاضر نیست بابت تمام بیت‌کوین‌های دنیا حتی 25 دلار پول بپردازد. «چارلی مونگر»، معاون رئیس هیئت‌مدیره Berkshire Hathaway هم گفته بود سرمایه‌گذاری روی رمزارزها احمقانه است و این بازار یک روز به‌کلی ارزش خود را از دست خواهد داد.
 
بازار رمزارزها در سال گذشته میلادی شرایط خوبی را برای سرمایه‌گذاران رقم نزد و قیمت اکثر توکن‌ها افت چشمگیری داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.